Byggahus.se

fuktig isolering !

1. M
    Medlem Nivå 1
    För ungefär 1.5 månad sedan så isolerade jag taket i vårt nya sovrum.Nu har vi ändrat oss på en punkt och bestämde oss att ta bort dom synliga balkarna i taket (öppet till nock)..När vi rev bort lite isolering och kom ut till luftspalten så såg jag att det är rejält fuktigt.Skräckslagen så klättrade jag upp på taket för att leta läckor,men Taket verkade vara tätt utifrån(ca 3 månader sen vi lade underlagspappen). Kan det var avsaknad av fuktspärr som orsakar blötan,verkar otroligt på så kort tid men det är min bästa gissning.enligt uppgift så ska ju underlagspappen klara åtminstone en vinter och det är inga hål eller så och vi har ju dessutom 45graders lutning på taket. Det känns lite konstigt att sätta plasten nu med fukten kvar bakom ,eller är det bara att bita i det sura och riva ner all isolering och börja om. ?????::confused:

2. P
    Medlem Nivå 10
    Hur fuktigt är det? kan du krama ur fukten eller?

Hur gammalt är huset?
    Vad har du för innomhus ventilation?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Huset är från 30- talet men vi håller ju på att totalrenovera nu och har rivit allt ända till stommen,väggar och tak är bara isolerade än så länge,alltså inget ytskikt än, Vi har också gjutit igen torpargrunden (sept 07) och lagt golvvärme i plattan men det är inte i drift än. ventilation saknar vi för tillfället men vissa tak och väggar är ju ännu inte isolerade så där borde det ju ventilera lite iallafall.

Rummet med blötan är en utbyggnad och det här är på övervåningen,resten av övervåningen är isolerad och plastad. jag har själv forskat lite i det här nu och det lutar nog åt brist på ventilation och avsaknad av plast i taket . Efter att jag tog bort några skivor isolering så torkade det upp efter några timmar,det är framför alt masonitskivan till luftspalten som är våt. Förvånande tycker jag att det visar sig så snabbt med lite småbrister. Nå vad tror du? törs vi sätta tillbaka isoleringen och plasta taket och snabbt fixa lite ventilation.:confused:

4. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Har ni huset uppvärmt? Har man byggfläktar på om vartannat och låter huset kallna i mellan så låter du aldrig fukten torka ut ur konstruktionen. Den vandrar ut och in om vartannat och man blir aldrig riktigt av med den. Det måste inte bero på detta, men det kan vara en faktor i det hela.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Ja det var nog huvet på spiken det ! absolut en faktor av flera.
    Ok då är jag ganska klar över vad som bör göras,Tack för hjälpen