Byggahus.se

Alternativ till 28x70 glespanel

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag vill ha så mycket isolering i vårat snedtak på övervåningen som möjligt och undrar om man kan byta ut glespanelen mot exempelvis 45x45 eller 45x70 för att på så sätt få ett lager 45-isolering under gipsskivan. Konstruktionen skulle från taket bli: luftspalt-265mm isolering - fuktspärr - liggande 45x45 md isolering emellan - gips

Skulle den konstruktionen vara godkänd enligt byggnorm eller ens tillrådlig?

Mvh Fredrik

• Laddar…
  2. N
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Hade en liknande fundering men då kom vi fram till att 45x45 blir jobbigt när två gipsskivor skall mötas på den. Varför inte köra både och? Regla med 45x45 och isolera däremellen. Sedan glespanel på, får du en extra luftspalt också där el mm kan gå...

3. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Ur ett byggnormsperspektiv ser jag det som defenitivt godkänt, tycker att det låter som en bra lösning.

Mvh
    Jannis

4. F
    Medlem Nivå 2
    Som jag tänkte så får man väl sätta 45-reglarna med samma CC som glespanelen skulle suttit. Då borde det inte bli någon skillnad när man sätter dit gipsskivorna. Det som jag tänkte mest på var om 28x70 är mindre böjbenägen än 45x45. Det är lika mycket trä i båda. I annat fall får man väl ta 45x70 eftersom den kostar lika mycket som 28x70. Både och funkar säkert men blir dyrare samt att man bygger in några centimeter till (mot gavelfönstren)

5. StellanKarlgren
    Medlem Nivå 4
    Vi kommer att sätta 45 x 45 mm som gles. Inte bara för att få dit lite extra isolering, utan även för att det blir lite bättre att dra el och värme i. Lite större spikavstånd.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det fungerar, men räkna på avstånden i förväg så att du inte behöver skära och passa allför mycket med isoleringen.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    28x70 är mer böjbenägen än 45x45, då det är höjden på materialet som ger mest styrka. Så ur det perspektivet är det bara bättre med 45x45.