Byggahus.se

isolera både ut & insida gillestuga

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej, har rivit ut allt i min gillestuga sedan har jag dränerat & isolerat med Jackodrän på utsidan för ett år sen.
    Nu börjar planerna på att fixa till det på insidan enligt följande:

¤Platon på källargolvet.
    ¤Cellplast på det.
    ¤följt av parkett

Sen kommer det till väggarna, om jag använder metall reglar och gips och även isolerar med mineralull på insidan.
    Gör jag hel tokigt då, vill ha så mycket isolering som möjligt då jag tycker det är lite små kallt i gillestugan.

Har vattenelement i gillestugan som jag tänkte byta ut mot en fläktkonvektor.

Tacksam för svar
    /Göran

2. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Det går, men helst inte ett tjockt lager. Se till att använda ventilerad golvlist med platonmattan uppvikt mot väggen. Metallreglar, mineralull, gips är bra (absolut inget organiskt). Eftersom du isolerat utsidan så borde du ändå klara dig utan invändig isolering när cellplasten på golvet kommit dit. Fläktkonvektor låter bra, vattenburen hoppas jag?

3. L
    Medlem Nivå 1
    Kom på ett problem till.
    Jag har fönster som är precis över mark uppe vid tak i gillestugan. Ovan mark och upp till taket i gillestugan har jag ej någon isolering, Jackodränét har jag bara under mark. Får jag då inte kondens problem innanför källarväggens mittpunkt.

4. P
    Medlem Nivå 10
    Du menar väggen ovan jord?
    Tror inte det är någon större fara iallafall..

Hela konstruktionen som du tänker göra, är vad jag skulle kalla en riskkonstruktion. Men snyggt blir det nog och varmt blir det nog också..