Byggahus.se

Isolera i vilken ordning?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej

Bygger ett fritidshus och står nu med ytterväggar och tak klara men utan isolering. Har det ngn betydelse i vilken ordning man isolerar, om det är bättre att starta med vägg eller tak? I mötet dem emellan kanske det har betydelse vilken del som får "överlappa" den andra med tanke på plastfolie mm.

2. P
    Medlem Nivå 10
    Spelar nog ingen större roll tror jag. Det är väll mera viktigt att plasten blir tät.

Ska du använda plast så måste du alltid ha huset uppvärmt till minst 12 grader året runt, men det har du koll på antar jag.

3. Hanse_G
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag läste just ditt svar
    varför måste man ha minst 12 grader om man har plast i väggarna
    kommer det att bli mycke' kondens annars eller vad händer

4. J
    Medlem Nivå 15
    Om inte huset är tillräckligt uppvärmt finns det risk för att man får kondensbildning på utsidan av plasten, i de fall då det är varmare utomhus än inomhus. I hus som inte ska värmas tillräckligt ska man inte sätta diffusionsspärr.

5. M
    Medlem Nivå 4
    Ok så om man inte alltid har uppvärmt vintertid ska man alltså inte ha diffusionsspärr, det visste jag faktiskt inte. Vad använder man istället?
    Konstigt att KA inte sagt ngt om detta. Bra att få höra det innan man börjat plasta...

6. J
    Medlem Nivå 15
    Man använder normalt ingenting istället för diffusionsplasten, även om det händer att man sätter ett material med ett visst ångmotstånd istället i vissa konstruktioner, som en ångbroms.