Isolering
quilding: I mitt fall hade jag inte byggt klart fönstersmygarna ännu så jag såg helt enkelt fukt- och frostproblemet med ögat. Däremot så finns det finfina fuktprobar märke Testo och Vaisala som man kan sticka in i ett borrat 20mm hål på lämpligt ställe. Dessa är dock svindyra, men det kanske går att låna hos den lokala fuktinpektören eller hos kommunen.
jon_h: Man använder normalt ingenting istället för diffusionsplasten, även om det händer att man sätter ett material med ett visst ångmotstånd istället i vissa konstruktioner, som en ångbroms.
Knecke: Hej, till vårat kök som vi ska renovera nu har vi valt EP värmegolv från www.varmegolv.nu. De hade isolerskivor på 3 alt. 6 mm som man lägger innan plasten. Det är ingen folie utan plast med slingor i. 24V dessutom så man får trixa bäst man vill själv. Dock en transformator som behöver gömmas undan. Nu bor ju förvisso vi i hus men vi kommer lägga isolerskivorna ovanpå det spontade
vedbodgubben: Hej, Tack för intresse. Jo, jag håller på att renovera i en timmervägg. Det är "skarv" på huset, och stockarna passar inte ihop. Men det är 200 år gamla synder. Där finns säckbitar, klädestrasor, skor!..., men mest lin. Åtgärderna är någonstans emellan drevning och isolering. Behöver något som håller sig på plats. Jag vet att lin funkar bra. Kanske får jag ta trassel om inget
fef: Jag tror det enda kondensproblem som kan uppkomma är att temperaturen sänks på vinden. Se till att det finns ordentliga ventiler.
ingemar_o: kan du inte spänna en ståltråd mellan reglarna som hindrar isoleringen å falla ?
speedomac: jferb! kolla i mitt album så kan du se hur jag gjort! http://www.minhembio.com/speedomac/29955/ hör av dig om det e något oklart! mvh speedomac
Annis: Vattnet i rören kyls ju inte av lika fort om du isolerar och returen blir ju inte så kall så den kondenserar. Använd vanliga rörskålar, vad har du för dimension på rören? 22? Isf ska du ha 22/30 på värme och 22/20 på returen, men sambon brukar sätta 22/30 på båda. Plast ska du också ha om du ska ha det snyggt... Kör på Isover eller Paroc rörskålar, de med skum har sambon kört
uaj64: Hej! Tack för svaren! Per Erik: jag är inte ute efter garantier, det duger bra att få reda på hur andra har gjort och resonerat. Risken är som du säger att man koncentrerar problemet till tex undersida takbjälke där jag inte kommer åt att sätta plast. Spocks_ beard: Jag lider av ett likartat problem med kalla golv men min konstruktion ser lite annorlunda ut. Jag har ett halvdant
Saxpy: jo, jag har rivit ner den in några rum men nu har jag tröttnat på det... :-) Den sitter spikade direkt på plankstommen så den sitter fint.
GunnarM: Jag begärde offert på lösull ("ekofiber") för några veckor sedan, och ville spruta själv. De här priserna fick jag: "Pris lösull är 195:- säck samt 500:- för maskinhyra + Moms. 2 säckar räcker till 1 kbm isolering inkl sättningspåslag. Ni bör isolera 30 cm + 20% sättningspåslag. Det bör gå c:a 35 Säckar till 55 Kvm. " Jag jämförde med linull, som vi sätter i väggar och
jannebmw: det bästa är om du borrar några hål o sprutar ut så det har nånstansa att att ta vägen vid överfyning o skär av resten
tuxer: Tack för tipsen. Har postat ämnet både på www.varmepumpsforum.com och tråd på byggahus Värmepumps forums del. Som kuriosa har jag nu mätt ljudnivån. Mer om resultatet hittar du här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5297.430
Morganb: Ja det var nog huvet på spiken det ! absolut en faktor av flera. Ok då är jag ganska klar över vad som bör göras,Tack för hjälpen
Per-Erik: Humm.. nja jag tänkte att det inte är lika bra U-värde på den isodrän/pordrän. Fast o andra sidan borde man kanske kunna köra isodrän/pordrän skivan utan någon luftspalt. Bara ev fukt kan rinna neråt och ut. OBS nu spånar vi ju Hejvilt här...
GoEk: Enligt Gysinge-böckerna används/användes just sand i innertak mellan våningar för att dämpa stegljud.
Per-Erik: Du menar väggen ovan jord? Tror inte det är någon större fara iallafall.. Hela konstruktionen som du tänker göra, är vad jag skulle kalla en riskkonstruktion. Men snyggt blir det nog och varmt blir det nog också..
Hobbybygg: Finns det några som har erfarenhet av stallbygge? Jag håller på att bygga ett litet kallstall (2 boxar) i lösvirke med höskulle på övervåningen. Byggnaden skall resas på en oisolerad betongplatta. Jag har murat en 2 rader hög mur av gråsuggor på plattan längs sidorna. Den är tänkt att väggarna skall resas på. På en del av denna mur, (en hel sida) vilar ena väggen på en
Myraa: Det har du rätt i och det var tydligen 45 mm som vi skulle sänka...fel av mig!
Fabian-Bom: Ett isoleringsalternativ kan vara tex Isover Duo som har ytskickt av mikroperfererad aluminiumfolie, finns i 100mm mått har jag för mig (behövs inget undertak och sätts upp med betongskruv/bricka +tejp, eventuellt med profiler). Finns säkert många liknande produkter av annat fabrikat. Ett alternativ är att lägga en liten isolering (tex cellplast 20mm) även under golvet eller satsa på
Mikael_L: Jag menade att t.ex. pressa in 195mm isoleringsskivor i ett 170 mm regelverk. Men nu är frågan ändå överspelad för min del, för jag kunde ändå inte köpa den isoleringen ... ;)
Fabian-Bom: [citat] Eller också tar du det lugnt och lägger på lite i taget. Enklare och billigare och säkrare. Använd vanlig kartong, cellplastdistansremsor + lim och häftpistol istället, enklare och billigare. Tror tråden handlade om golvet? [citat] Detta syftade förmodligen på ett av de fyra elementen. Det kanske är bättre att styra ventilationen av grunden bättre samt lägga på en skiva
Buspetra: [citat] Stål regel med en liten luftspalt sen cellplast 30-40mm och gipps... Då slipper du dyr platon matta... och dy får en bra issolering som funkar innifrån. se bara till att luft från luftspalten kan komma ut via luftad golvlist och luftad taklist.
Sisyfos: Japp! kakla själv du för det blir ändå bäst så! Lätt är det också. Jag kan varmt rekomendera en korslaser som stöd för att få första raden rak.
Jaarmanen: Jag har gjort en kompromiss och isolerat innanför väggen med glasfibermatta på rulle. Det är lättare att få den att ligga an än att använda t.ex. Rockwool skivor men inte lika bra som lösull. Fördelen är att man lätt kan plocka ut isoleringen om man behöver in och fixa nånting, t.ex. en läckande koppling. Jag byggde klart hela systemet, lade på lite tillfällig isolering på
GoForIt: Hej, Jag håller som bäst på och byter innertak i vårt varmgarage. Det finns en väggmonterad större radiator, som framför allt är till för att närliggande vattenledningar inte skall frysa. Tyvärr upptäckte jag gamla fuktproblem ovanför den gamla isoleringen, direkt ovanför radiatorn. Det är troligen en kombination av brist på luftspalt i kombination med väldigt trasig
ByggaNytt: [bild] [bild] --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- [bild] [bild] http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs/default.asp
mandus: Ekofiber är typgodkänd utan takfotsventilation. Se till att tillräcklig ventilationsarea finns i gavlarna eller annorstädes, montera annars s.k. mögelstoppare eller gavelspetsventiler Ventilationsarean totalt skall vara minimum 0,2 m² per 100m² vindsyta. www.ekofiber.se
vojma: Det finns 30 mm isolering men jag tvivlar på att det skulle göra någon skillnad. /V
Fabian-Bom: Om det inte finns isolering under golvet får du absolut inte lägga golvvärme i befintligt golv. Vad som händer är att fukten kan börja vandra i väggarna och det vill du inte. Vanligtvis bilar man upp isolerar och gjuter på. Du kan även göra som du tänkte men isolera då så mycket du kan, annars kan du få problem enligt ovan, samt dålig effekt av golvvärmen (lika mycket ner som