ljudisolera parhus i LERA

2k läst  3 svar

1. I
    Medlem Nivå 4
    Bor i ett lerstenhus från slutet på 1800-talet, huset är ett parhus, alltså delar jag en vägg med grannen... När jag nu håller på att göra om vinden tänker jag passa på att ljudisolera lite mot grannen, vi har sovrum vägg-i-vägg och damen som bor där kommer snart att flytta till äldreboende och jag kan gissa att kommande grannar kanske inte bara virkar... När hennes man levde kunde jag höra dem prata om kvällarna, så det känns ganska viktigt att fixa detta....

Nå -väggen är av lersten eller möjligtvis bränt tegel (blandat i huset beroende på utsatthet o brand, får jag förmoda). Vinden är liten så jag vill inte tappa så mkt yta. För att isolera ytterväggar har jag använt markskiva och min fråga nu är om det kan vara en god idé att använda det här också? Markskivan är ju tyngre och kanske dämpar bättre?

Har surfat runt på gamla inlägg och hittat info om att använda stålreglar och helst låta konstruktionen vara fri från den gamla väggen, men eftersom jag inte vill ta bort mer än ca 60 mm av rummet så kan jag knappast bygga någon bred luftspalt eller så. Invändigt hade jag tänkt använda 15 mm formplywood (för att jag har en massa stående), så att det går att skruva i väggen, kan det fungera även ljudmässigt?

Tacksam för tips och/eller erfarenheter!

/Ilam

2. Z
    Medlem Nivå 8
    nej trä är inget alternativ...60 mm inkl luftspalt hmm hur tjock är lerstenen? 60 mm är ingenting egentligen. Men du verkar ha ett luftljudsproblem så börja med att puts väggen tät. för den kan omöjligt vara det

3. I
    Medlem Nivå 4
    Vet ej hur tjock lersten/tegelväggen är, men ytterväggen (motstående gavel) var bara en halv (!) sten tjock... så det kan mycket väl vara samma. Huset är som sagt drygt 100 år gammalt och en arbetarbostad, så visst kan det finnas lufthål, materialmöten finns i mängder, läkt mot kalkputs, lera, bjälklag, tak osv.

Har du något förslag hur man gör för att hitta luft-passager? Vinden var tidigare oisolerad och när jag nu inreder kommer jag att bygga på både tak och vägg med isolering (stenull). Hjälper det att "täta" /dreva med stenull runt kanter/materialmöten?

4. I
    Medlem Nivå 4
    Skall också tillägga att jag inte kan höra ord eller ljud rakt av, men jag kan identifiera att ljudet är röster, speciellt skratt... Hm, när jag nu skriver detta stärker det ju bara din luftljuds-teori, eftersom det tydligen är höga frekvenser jag hör... eller hur...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: