Jag har ett utrymme i huset som jag använder som vinkällare. Utrymmet är beläget under trappen ner till källaren. Alltså i källarplan. I detta utrymme har jag en yttervägg och tre innerväggar.

Utrymmet (rummet) är 180 cm djupt och 120 cm brett. Ytterväggen är 120 cm, oisolerad. Sedan är resten av väggarna av trä och mäter enligt ovan. Dessa väggar gränsar till andra rum i huset, förstås. Nu funderar jag på att isolera innerväggarna med frigolit eller ull och sedan sätta gips på dem. Detta för att kunna få en jämnare temperatur i vinkällaren. Eller blir det inte så? Jag tänkte jag kunde isolera bort värmen så att den inte kommer in i detta rum ifrån de omkringliggande rummen där jag har en någotsånär normal temperatur. Vinkällaren är ventilerad med egen luftkanal från utsidan. Nu på vinterna har jag en temperatur på cirka 11-14 grader och på sommaren stiger den till ungefär 17-18, som jag anser är för hög då vin skall lagras i cirka 11-12 grader. tror ni det blir bättre om jag isolerar eller är det risk att jag får varmare i detta rum på sommaren?

tacksam för svar

Anders

ClasseClas
Kul fråga!

Jag hade låtit vinkällaren vara som den är och tittat närmare på denna lösning:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/jordkallaut.html

Jag har ännu inte provat grejorna på egen hand, men jag har ett garageprojekt på gång framöver med kylrum/svale där jag tror att dessa prylar kommer att funka. :)

Nja, kanske...men risken är nog att det blir för stora svängningar i temperaturen när denna konstruktion arbetar...av...på...av...på...kanske det blir bäst att ha det kvar som jag har det...men tack för tipset...ska "bolla" lite med bekanta om det...

Anders

Vi har en liknande variant i vårat hus men med några små skillnader bara. Vi har två ytterväggar och två innerväggar. Innerväggarna är isolerade med mineralull mot övriga källarrum, likaså är dörren isolerad med 70 mm frigolit. Ytterväggarna är oisolerade mot marken. De översta 50 cm ligger ovanför marknivå. Nu på vintern (förra veckan -15 till -27 grader) så håller vinkällaren 9-11 grader och i somras steg temperaturen aldrig över 14 grader så det funkar bra i min mening. Det är ju lite temperaturpendling men den är väldigt långsam så jag tror inte det gör så mycket för vinernas utveckling.

AAhhh, nu börjar det likna något!!!!

Har väl i princip redan bestämt att jag skall isolera innerväggarna......sedan klä dem med gips-skivor och sedan lite puts på det....ska nog även sätta i en bastudörr i rökfärgat glas för att kunna se in i vinkällaren.....mumma!!!

Synd på frugan som får stuva undan syltburkar och konserver för att jag ska få en snygg vinkällare....

Vad det gäller temperaturförändringar är det ingen fara om det sker långsamt, årstidsvis...bara det inte blir för varmt.....det är ju lite det problemet jag har på sommartid, därav den troliga isoleringen mot övriga delen av källaren....

Anders

Nu är rökfärgade bastudörren på plats sedan en tid tillbaka......och nu blir det isolering av innerväggarna....frågat i en annan tråd och det blir nog frigolitskivor som får isolera källarutrymmet......

Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.