Ja, som rubriken lyder hade jag tänkt utöka isoleringstjockleken på vinden för om möjligt kunna få varamare i garaget. Det endå som för tillfället ligger på är något liknande av detta:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=2913

1.Vilken tjocklek på isoleringen är lämpad för mitt ändamål ( kunna vistas vintertid)
2. Vilken sorts isolering bör jag använda för ett bra resultat

Tack på förhand alla!:

dsc01792.JPG

Garaget hur varmt tänker du ha det? 15 grader?
Garaget bara för att ställa in bilen? eller är det verkstad där du meckar, spikar sågar i 3 dagar i veckan?
Vad har du för ventilation i garaget? Innomhus alltså.

Det du har i dag är allstå glasull.

Du kan öka på det till 30cm isolering. Enklast & snabbast är nog att blåsa upp lösull.

Runt en sisodär 8-10 grader räcker fint. bör även tilläga att sidan där fotot är taget vetter ner mot sjön så höst/vårtid kan det blåsa kraftigt.
1. Bör jag göra ytterigare någon tätning där

Men då blir det nog lösull som du rekomenderade

Tack!

Nja du behöver nog inte göra någon yttligare tätning där.

Men om det blåser mycket så kan lösullen blåsa om kring och allt hammlar i ena hörnet. blåsten gör även att det isolerar sämmre.
Då är det bra med sådan isolering som ligger där i dag med papp på. Försök att få den att ligga överst med pappen på. dvs ovan på lösullen.

Okej. Så jag ska försöka få lösullen under glasullen?

Exakt. Enklast är ju att du rullar i hop den isoleringen som ligger där i dag. Sprutar ut ny isolering, rullar ut den gammla isoleringen ovanpå.

Värt att tänka på så ska inte isoleringen ligga i kontakt med yttertaket. Man brukar sätta en skiva mellan takstolarna så att isoleringen inte ligger i mot yttertaket. Finns speciella att köpa eller så tar man billigare skivor och använder i stället.

Du ser vad jag menar på denna sida http://www.isover.se/sw23092.asp

Men då blir det nog något sånt.

Tack

Jag tycker det ser ut som pappert på din isolering är blöt. Är den det? Så fall har du nog problem på din vind...

- M

Tyckte även jag att isolerigen såg blöt/fuktig ut på bilderna, Jag har dock undersökt lite nogrannare och tycker inte den verkar blöt.
Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.