Vi har ett hus från -67 med en vind med 180cm till nock. Idag ligger 15 cm isolering men vi vill sprutisolera för att behålla lite mer värme inne. hur mycket tycker ni att man kan lägga på för att det inte ska bli för kallt på vinden och att det blir mögel där? Vad kostar det att sprutisolera? är det någon som vet?

Mikael_L
Ja det är ju en väldigt svår fråga... Det är ju väldigt viktigt att ni inte får för fuktigt.

Jag antar att huset från -67 inte har diffspärr, och om det finns så är det inte säkert att den är så vällagd och tät som man skulle vilja.
Vad har ni för uppvärmning, det spelar stor roll om ni har en varm murstock genom kallvinden.

Ett alternativ är ju att isolera under yttertaket istället, men jag antar att inte heller det kommer på fråga, för det blir ju ett mycket större ingrepp med en helt annan prislapp. Sen är ju denna teknik kanske inte så välbeprövad än...

Vad har ni i väggarna? Har ni t.ex. endast 100mm där så är det kanske halvt bortkastat med jättetjockt på vinden.

Har ni förövrigt gått igenom hela huset noga efter andra energitjuvar. Kollat alla fönster och dörrar så att tätningslister är hela och fräscha, fönsterbågar, dörrblad och karmar raka, inga glipor osv.

Vad kostar det att sprutisolera? är det någon som vet?

Isolerade vinden "själv" i somras med ekofiber av gran, han tog om jag minns rätt 480kr m3 inkl. frakt och timtid, han kröp på vinden å jag fyllde på med ull till rotorn :)

Fördelen med ekofibern är förutom att det är nedbrytbart,ekologiskt så kan man spruta fibern direkt ovan befintlig spånisolering om man har det istället för å ta veck den med sug samt så kan "ullen" ta upp en viss mängd fukt liksom spån men spån är ju brinner ju fint men det gör inte ekofibern för den är flamskyddsbehandlad(har provat elda på en bit för det såg lockande ut :) slocknade bara eller blev svart rättare sagt).

Tack för era svar vi har bytt ut vår oljepanna mot jordvärme, i och för sig har vi kassett i öppna spisen som vi eldar i, men det blir inte som tidigare. Vi har nya fönster och dörrar i hela huset. Isoleringen i väggarna är ca 10 cm.

Viktigt för dig som har gått från Självdrag (antar jag) till inget (om du inte har bytt ventilations system) att du har god ventilation, annars finns risk för fuktskador pga att du tilläggsisolerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.