Genomför nu en "ORDENTLIG" renovering av en gammal skånelänga.

Ytterväggarna består huvudsakligen av lera o jag har som avsikt att lägga en kalkputs o inte längre ha korsvirket synligt.

Noterade nu att ytterväggarna på kortsidorna av huset bara håller en tjocklek av 13-14 cm. Är det någon här som har ett vettigt tips på hur man bäst går tillväga för att tilläggsisolera dessa samtidigt som jag fortfarande kan behålla mina planer på en putsad fasad.

Tack på förhand.

Personligen hade jag satt isoleringen, rockwoll, på insidan med luftspalt emot lerteglet och troligen utan diffspärr men det är så många bud på hur man gör detta på bästa sätt.

Ett av problemen är att husen hade en annan ventilation förr med eldningen och när man idag inte eldar på det viset så försvinner en del av ventilationen. Man bör m a o se över ventilationen med för det är viktigt att sådana här hus kan andas.

/Kent

Jag har tilläggsisolerat vårat lerstenshus men jag gjorde det på insidan 70mm gullfiber skivor. Sen körde jag med plywood + gips så man har något att hänga tavlorna i :).
Sen kan du ju köra med kalkputsen på utsidan och behålla husets charm utifrån. Plasten sket jag i, lersten diffar fukten så bra ändå och har man ordentligt med ventilation såsom snickarboden skrev så kan man sova lungt, men det är ju en smaksak det där med plast i gammla stenhus.

Tack för era inlägg......... då blir det väl till att isolera lite från insidan.

Nu var det ju ett tag sen, men om det fortfarande är aktuellt så kolla på träullit. http://www.traullit.se/
Det är skivor av betongindränkt träull. Det är en bra putsbärare och de isolerar rätt bra.
Det är också diffusionsbärande, så man behöver inte bry sig om fuktspärr och luftspalter.

dave_R skrev:
Jag har tilläggsisolerat vårat lerstenshus men jag gjorde det på insidan 70mm gullfiber skivor. Sen körde jag med plywood + gips så man har något att hänga tavlorna i :).
Sen kan du ju köra med kalkputsen på utsidan och behålla husets charm utifrån. Plasten sket jag i, lersten diffar fukten så bra ändå och har man ordentligt med ventilation såsom snickarboden skrev så kan man sova lungt, men det är ju en smaksak det där med plast i gammla stenhus.
(Ett halvår senare, men ändå...) Satte du luftspalt mot ytterväggen och i så fall måttet på denna? Jag har gått i samma tankar men besiktningsmannen gav smäll på fingrarna bara jag frågade om saken; "lerstensväggen måste kunna andas!!"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.