Hej!

Jag håller på att projektera lite för invändig isolering av övervåningen. Kåken har tegelfasad så utvändig tilläggsisolering är utesluten. Efter att ha pratat med diverse snickarkunnigt folk så verkar det luta mot en 5:a på insidan av allt. Det enda problemet jag ser är att fuktspärren kommer längre in i väggen. Efter isoleringen blir genomskärningen så här: 10:a isolering, plast, råspont, board (10mm), 5:a isolering, gips.

Är detta ett stort problem? Att riva ner råsponten är ett jäkla jobb bara för att flytta på plasten. Enligt de jag pratat med så ska det inte spela nån roll.

Vad säger ni vise i detta forum?

Mvh Johan

du kan ha fuktspärren 1/3:e del in i isoleringen Plasten ska då sitta på den varma sidan av isoleringen..

det är är enligt mina bedömingar längre in änn så..

Men kolla med Isover eller/både och Paroc o se vad dom säger.. dom svarar på mail.. ganska snabbt..

Tack för tipset! Mailade både Paroc och Isover och fick svar nästan omgående från Paroc.

Här är svaret från Paroc på samma fråga som ovan:

"Eftersom du har 100 mm isolering i befintlig konstruktion och kompletterar med 45 mm så behöver du inte flytta plastfolien. Den hamnar på 1/3 del av totala isolertjockleken och får då ligga kvar.

Den skiva du bör använda är en 45 mm Vägg och Bjälklagsskiva som passar in mellan 45 mm reglar."

Fick lustigt nog ett telefonsamtal från isover idag som påstod motsatsen och att jag måste riva väggen och flytta plasten... Som tur är verkar snedtaket ha 145mm isolering så där fungerar det ändå och "hanvindarna" går att isolera utifrån.

Hade själv tänkt göra liknande invändig isolering fast i nedre våningen. Jag skall nog också lägga i 45mm isolering. Huset är en typisk 70-tals skånelänga, vet dock inte ännu vad det finns för nuvarande isolering. Dessutom har vi direktverkande el :-(

Frågan är hur mycket nytta 45mm tillägsisolering kan göra? Finns det någon tumregel eller kalkyl som man kan göra för att räkna ut om det lönar sig?

Tacksam för tips!

Lånar tråden

har hus från -74 panel masonit isolering plast och gips. När jag rev gipsen i sovrummet hade jag då kunnat lagt på extra isolering och sedan gipsat på detta?
Hade det gett bättre U värde?
Hade jag kunnat räkna hem den kostnaden?

Jag kommer göra om 2 sovrum till framöver och kan ju göra så i de rummen om det funkar.

//Sture

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.