Ah!!!

Hej!

Du verkar vara på samma spår som jag var från början, fast där jag nu börjat svänga.
Det är just det jag också är lite fundersam på, dvs isolering mot råsponten.

Menar du då att du skulle lämnat en glipa som luftspalt innuti gaveln när du isolerar?

Hoppas du förstår vad jag menar enligt min sista bild ovan, till höger, där jag försöker visa ett tvärsnitt genom huset, lite i perspektiv i vinkel.

Mvh
Fredrik

Jo jag är med på hur du menar, och jag planerar att ha luftspalt överallt mellan isolering och råspont.
I mitt fall har jag yttersta takstolarna 145mm in så jag får krångla lite och spika till en luftspalt i det smala utrymmet. :)
Sen isolerar jag hela vägen uppemot den.

Om ingen annan kan övertyga mig varför jag inte ska göra som jag skrivit ovan.

Du lär inte lyckas få någon sammanhängande luftspalt i gaveln från takutskjut till nock. Därmed finns det ingen anledning att inte isolera hela ytan i gaveln.

Edit: Det kommer inte någon värme upp från gaveln mot taket så det blir inte någon kondens pga att varm luft möter kall. Jag tror inte det finns något behov av luftspalt i gaveln!

Redigerat:
Hej!

Tack för alla kommentarer!
Mycket intressant att du var på samma linje som mig FredrikR

injonil - För övrigt har du ju helt rätt, det går ju i prncip inte få någon sammanhängande luftspalt eftersom stolparna är ivägen, det är ju sant.
Din kommentar ang kondens (det jag var rädd för) förklarar du ju också bra.

Därmed lutar jag åt att fylla hela gaveln.

Minns att "Arga snickaren" sade att oftast är de enklaste lösningen rätt. I detta fall skulle ju min luftspalt i gaveln utgöra ganska mycket krångel. Så jag antar att ett proffs fyller hela väggen.

Som sagt tusen tack för all kommentarer - mycket givande.

Mvh
Fredrik

Hej!

Ska just gå ut och färdigställa detta, men tänkte ta en sista titt på detta fenomenala forum och hittade detta:
https://www.byggahus.se/renovera/inreda-vinden
Citat:

– Det är viktigt att isoleringen inte ligger dikt an mot yttertakspanelen eftersom det då kan bildas kondens där, med åtföljande problem med mögel och röta.
Det är när den varma, fuktiga inomhusluften når den kalla ytan som det bildas kondens. Men med tillräcklig luftväxling torkar fukten upp.

Jag kommer ju få isolering mot ytterpanelen om jag fyller hela gaveln, dvs "facken" ända upp.

Suck.

Ledsen att behöva be om feler kommentarer.

Mvh
Fredrik

Det är inte gaveln som avses utan taket i övrigt. Glöm det här med gavel och isolering upp till råsponten! Det är inget problem! :)

Hej!

Tackar för svaret!

Tog denna bild.

Då fyller jag min gavel så som det är i det vänstra facket på bilden.

Ingen luftspalt som i det högra behövs alltså inte?

Mvh
Fredrik

• gavel-iso.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftspalten i taket är till för att ventilera vinden tex. Eller om man bygger ända upp i nock har man spalten för att ventilera ev. kondens.

Om du lägger isolering ända upp till yttertaket vid gavlarna spelar ingen större roll för ventilationen,du kommer med andra ord inte få fuktproblem då:)

Redigerat:
Tusen tack för svaret!

Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.