Isolering
simon_isacsson: FEAB Isolerproffs AB - Syd Adress: Ynglingavägen • 245 65 HJÄRUP Tel: 040-94 35 00 Thomas Harryson Tel: 070-434 04 00 Fax: 040-94 35 01 e-post www.feab.se
gaia: [citat] inte ett gram :) Gammalt putsat hus, dubbla tegelväggar med 2-3cm luftspalt :). Här eldar vi celulosafibrer i stället och det värmer också :) gaia
HusmorHanna: Hur gör man med Ångspärr runt murstocken? Vad kan man ha för material och hur fÅr man tätt? Isolerar övervaningen ända upp till nock. Skall använda plast som Ångspärr och träfiberisolering (stenull närmast murstocken saklart). Tacksam för tips!
basseman: Både Vital och Feeling wood består av pappersmassa. Pappersmassan är för Feeling wood så kallad CTMP. Detsamma gäller antagligen också för Vital. CTMP har liksom all pappersmassa den stora nackdelen att det snabbt växer (mögel mm) i den när den är/blir fuktig. Isoleringsmaterialen bör därför vara impregnerade med någon form av fungicid (mögelhämmande medel). Enligt informationen
Consensus: [citat] Hej! Nix, i min mening låter det inte vettigt. Du har fortfarande daggpunkten innanför undertaket. Luftspalten ser åtminstone till att din kallvind torkar upp sommartid. Isolering på utsidan är det bästa. När snön låg på taket i decimetertjocka drivor under februari-mars i år så sjönk Rh till humana nivåer på min kallvind. Utan snön så följde Rh i stort sett klimatet
Gladh: Skadligt att sätta plast är om du sätter det på den kalla sidan. Och om du har ett garage som du bara skall ha 10 grader i så kan du få problem om du sätter plast i det, eftersom visa dagar så kommer du ha det mycket kallare inne i garaget än utanför och då kommer kondensen att ske på fel sida av plasten alltså den sidan där isoleringen finns. Om du hade tänkt att ha det varmare
kvist86: vet inte riktigt hur jag ska göra i detta fallet. har ett tegelhus och väggarna är ej isolerade så antingen får jag sätta reglar utanpå väggarna som finns o isolera eller riva allt och sen isolera. får lite problem med element rören om ja ska sätta isolering på gammla väggen! men om man säger att ja ska ta väck befintlig vägg och göra det från grunden, hur ska ja gå till väga?
KnockOnWood: [citat] Tiggre, du har inte hört NIN? Nine Inch Nails, häftigt popband på nittitalet. Tror att jag hade som längst 8 tums (200mm) trådspik för att fästa min 80 mm cellplast. Lite jobbiga att banka in! //KoW
apotekarnes: Bara för att det är häftigt att kunna kasta fram länkar på beställning får du två till: http://www.byggnadsvard.se/index.php...ring&Itemid=68 http://www.sp.se/sv/units/energy/eti...t%20vindar.pdf För övrigt tror jag att det är bättre investerad tid att sätta upp en diffusionsspärr mot vinden istället för att experimentera med luftspalt. Jag är överhuvudtaget skeptisk mot
engryd: Hej! vi ska isolera källarväggen utvändigt och funderar på cellplast med puts. Går cellplasten att lägga ann mot den gamla puts fasade eller ska den knackas bort först? Och hamnar inte daggpunkkten mellan plasten & putsen, Vad händer då? Kanske bättre med luftspalt och träpanel utanpå plasten? Tack för tankar kring detta!
engryd: Hej! Det vore kanon om någon hade svar på nån av mina frågor! Vi har nyss köpt ett hus med ståhöjd i källaren och har bestämt oss för att göra duschrum,tvättstuga och gästrum där nere. Fråga#1 Huset står i en backe så ena källarväggen ligger under mark. Där tänker jag dränera + isolera utvändigt men övriga källarväggarna ligger över mark, behöver jag även dränera
Consensus: Energirådgivarna är hjärntvättade, alla har gått samma utbildning. De är INTE utbildade att förstå och informera om kallvindens känsliga fuktbalans, samt riskerna för fuktinstängning och mögel efter en tilläggsisolering. Energirådgivning och besiktning är ytterligare ett i raden av idiotiska statliga påhitt.
Gladh: [citat] Oj ingen anning, testa att ta in några offerter och så betänk mer arbetet med att riva teglet och sätta upp en träfasad, jämfört med att lägga på någon isoleringskiva och putsa på det. Även om jag är av filosofin att skall man göra något så kan man lika bra göra det ordentligt. Så jag hade föreslagit att riva teglet, men det är nog bra mycket dyrare och tar längre
zankan: Hur långt är ett snöre??? En toaspolning alstrar flera ljudtyper 1) Ljudet från stolen när vattnet spolas ned 2) Ljudet från rören när vattnet åker ner 3) Impulsljud när vattnet släpps på i röret 4) Ljudet i vattenröret när vattnet strömmar fram. Man upplever förmodligen 1 som värst. Det första tar man bort genom att öka vikten på väggen samt ha det tätt i konstruktionen.
davan301: [citat] Tackar för dina svar/synpunkter. Om jag är nojjig? Jo, men det kommer nog att lugna ner sig med tiden... Man kommer nog att stöta på värre saker som gör en sömnlös...:D
Heureka: Vad jag kan få fram är Isorast brandskyddat medans Dorocell inte är det. Stämmer detta? Isorast har mindre EPS på insidan än på utsidan för att den termiska massan ska kunna nyttjas. Låter bättre än Dorocell på denna punkt - om det fungerar. Med Isorast kommer man ner i u-värde 0,10. Dorocell: 0,17? Någon som har erfarenhet av båda system?
Hans_Nordstrand: En luftspalt med varmare under har ett värmemotstånd på ca 0,16, dvs ett U-värde på 6,25. Värmemotståndet är nästan konstant för tjocklekar över 10 mm. Detta motsvar ca 7 mm mineralull. Hans
Kurtivan: Ja, prova med det, se till att få in isolering ordentligt även åt sidorna bara.
Ahlbom: Eller så kan man låna en ordentlig spånsug och ta bort påsen där "spånet" skall samlas, det dammar bra men ullen blir flyttad :) tidsvinsten med att hämta maskin, baxa upp den osv är nog noll i förållande till att använda skyffel :)
jeppeknaster: Hade 20mm s200. Skulle inte ge mig på s80 även om det kanske skulle funka. Blir det för mjukt kanske cellplasten börjar knarra om den rör på sig.
Hans_Nordstrand: Ska man bara värma upp ibland, bör man undvika plast. Man kan istället ha vindpapp på insidan melllan isolering och skiva. HAns
FredrikR: Håller på att isolerar mellanbjälklaget/innertaket på mitt garaget. Frågan är om jag 'behöver' bjälklagskiva med vindskydd på översta lagret? 215mm blir totala tjockleken. Bjälklaget ligger ca 50cm nedanför takfoten (förhöjt väggliv), övervåningen ska göras i ordning på sikt - men inte på stört. Tanken var att lägga vanlig vägg och bjälklagsskiva, utan vindskydd. Det blir
FG: Ett undertak med några centimeter luftspalt och markskivor samt dubbelgips är nog en bra lösning. Det finns mängder om det här på forumet. Här har du lite inspiration. http://www.byggahus.se/forum/isolering/50100-ljudisolera-tak-mellan-vaningar.html
symonski: Jag bor i ett gammalt trähus från 1890 och bor på andra våning. Lägenhet i vinden och den under mig hörs hela tiden, prat, TV, när dörrar stängs etc. Det är problemet från den under mig. Problemet med den övanpå mig är att killen väger 130kg och han gå väldigt tungt på sitt trägolv, som böjar och vibrerar. Så jag bli väkt hela tiden, låter som han gå bredvid min säng.
holmaren: OK, så du plastade mellan bjälkarna på vinden (vindsgolvets bjälkar, även undervåningens takbjälkar) och fyllde sen upp med isolering? Tätade du med tejp eller häftade du bara dit plasten? Det går kanske att gå upp och ner över bjälkarna men blir ett himla jobb. Har du mätt den relativa fuktigheten med eller är det bara fuktkvoten i träet? 12-15% fuktkvot motsvarar 70-75% relativ
holmaren: Är själv i samma funderingar med kattvind. Har borrat upp för både takfotsventilation och gavelventilation. Hur gjorde du med ångspärren (plasten)?
TorOdd: Tack för alla tips! Vi får fundera på hur vi ska göra, men nu har vi ju lite idéer!
tobbe63: Har en fråga ang isolering ovanför övervåningen i ett nybyggt hus. Övervåningen var helt oinredd, endast isolerad upp till taknock. Nu har jag färdigställt övervåningen, och ska bygga till förvaringsutrymme ovanför hanbjälkarna i övervåningen. Vindstrappan är på plats, men undrar över isoleringen där. Behövs det ? för ljudets skull kanske, men kommer det även att hålla
b8q: Jag har ett gammalt trähus från -43, med ca 15-20 cm träspån som isolering i vindsbjälklaget. Sannolikt ingen ångspärr i innertaket, så jag är medveten om mögelrisken som följer med att tilläggsisolera på vinden. Eftersom jag har ganska högt i tak funderar jag på möjligheten att istället regla ner innertaket någon dm och sätta (uppifrån och mer) tilläggsisolering, ångspärr
kakan22: Detta undrar jag med! Ingen som vill dela med sig av sin för oss ovärderliga kunskap??