Hej,

I somras köpte vi ett hus byggt ca 1870. Huset är på ca 200 kvm och vi har nu tagit oss an att isolera klart vinden.

Den förra ägaren hade påbörjat och isolerat hälften av vinden med kutterspån. Nu har vi tagit bort en massa gammalt spån och funderar hur vi ska isolera resten av vinden. Kutterspån eller ekofiber? Det känns mest naturligt att fortsätta med kutterspån med det känns om ekofiber ger bättre isolering.

Hur mycket kan det gå åt av de olika materialen. Vi kommer att göra arbetet själv med att lägga/kratta ut det. Det är ca 60 kvm (exklusive den yta som bjälkarna tar) som är kvar att göra och bjälkarna är 23 - 25 höga.

Tacksam för era goda råd.

Du kan med utmärkt resultat lägga ekofiber ovanpå kutterspånet - det har ju samma fuktgenomsläppliga egenskaper, men ekofiber brinner inte och blir vindtätare. En isoleringsfirma blåser lätt på några decimeter, eller så fyller du en hästtransportkärra med lösull och kånkar själv upp det.

apotekarnes
Mängden material är väl inget problem att räkna på. Bas x höjd helt enkelt. Ska du ha en halvmeter blir det 30 kubik. 30 cm ger 18 kubik. Fördelen med ekofiber är att du slipper kånka upp allting medan kutterspån blir billigare om du har nånstans att hämta ifrån.

Jag måste dock lämna en liten varning. Tänk på att mer isolering på vinden innebär betydligt lägre temperatur på vinden och därmed högre relativ fuktighet och risk för mögel. Är huset utan mekanisk ventilation och diffusionsspärr skulle jag aldrig isolera mer än max ca 35cm förutsatt att skorstenen eldas används. Detta har du kanske redan koll på, men jag påminner för säkerhets skull.

60 m2 ca 30 cm liger väl runt 10-15.000 totalt med arbetskostnad och material. Jag tror att det är inget man gör själv då det är rätt hårt packade säckar och spcialmaksiner krävs.
Hos mig blåste de 90m2 30cm (mellanbjälklag) + ryggåstak 30cm 110m2 på ca 2-3h. Kostnad ca 35.000.

En snickare sa att mössen inte gillar ekofiber, vet inte om det är sant. Men det är ett trevligt material.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.