Trodde jag postat detta. Men när jag försökar leta reda på det så hittar jag inget så jag postar igen:

Hej
Håller på att läsa mig fyrkantig om detta med ventilation o isolering av gamla hus här på forumen... Jag håller på med ett gammalt hus i skärgården som ägaren vill få varmare. Ev sätta in luftvärmeväxlare osv. Nu finns köksspis som eldas i flitigt. En kakelugn i angränsande rum. Samt ytterligare en köksspis på ovanvåningen (används sällan eller aldrig). På vinden ligger ca 120mm barr och ömse skrot som isolering i bjälklaget. Inget golv på vinden. Ägaren vill spruta ekofiber på vinden. (Har ställt frågan på ett annat ställe här, om det är vettigt att ta bort barr och gamla skjortor innan man sprutar o div andra undringar)

Hursom. Jag har läst flera trådar om risken med att isolera bjälklaget upp till en kall vind. Och samtidigt öppna upp större ventilation i gavlarna på vinden. Båda dessa åtgärder gör vinden ännu kallare och när varm o fuktig luft sipprar upp nerifrån så blir kondensrisken uppenbar.

Efter att läst här halva natten, för att åtminstone försöka fatta grundprinciperna, så ringde jag nyss en god vän som jag vet isolerade bjälklaget mellan vån 2 o kallvind i en nästan identisk kåk (timmer nertill och plank i väggar upptill. Typ 80 år gammal). Med ekofiber.Och lade sedan ett golv på vinden för att kunna ha ett stort kallförråd däruppe. (Alltså isolering bara i bjälklag inget mellan takstolar)

Helt följdriktigt, enl. det jag läst om här på forumet, så upptäckte han snart att isoleringen blev plaskvåt ute längs väggarna. Han upptäckte det pga att det blev mögelväxt på väggarna på vinden. När han lyfte bort golvplank på vinden så var det blött. Inte mitt på vinden utan längs väggarna. Där den fuktiga varmluften nerifrån kom upp antar jag. Vad gjorde de för att lösa problemet? Hehe...Vad säger Tartan om detta:

Man sågade bort en "remsa" av golvet längs väggarna på hela vinden. Tog bort isoleringen där. Dvs Gjorde ett oisolerat "dike" i runt hela huset. Och jag snackar alltså om bjälklaget mellan övervånging och kallvind. Innertaket på övervåning rördes inte. Dvs den panel på vilken isoleringen ligger. Nu kan man alltså se ovansidan på 2a våningens takpanel om man står vid väggarna på vinden och tittar ner. Likaså gjordes större ventilationshål i båda gavlarna.?!?!?!
Och enl kompisen är problemet löst. Visserligen får han rimfrost på vindsväggarna (oisolerade) på vintern. Men i övrigt inga problem

Är inte detta ungefär exakt det som flera här skulle säga är fullständigt fel?

Kommer att lägga detta som PM till några som verkar insatta. Men hoppas på att ev. svar hamnar här

Snurrigt värre
/Peter

Hej Peder,
jag hade ungefär liknande förutsättningar som du nämner.
Efter diverse efterforskningar så sprutade jag in ekofiber på vinden. Däremot så lät jag den gamla "isoleringen" ligga kvar (mest av lathet och att jag inte hade för avsikt att nyttja vinden till något). För att undvika fuktproblem så vidtog jag tre åtgärder. För det första så satte jag en fuktspärr i alla innertak upp mot vinden. Alltså ålderbeständig plast. För det andra fick varje rum sedan en frånluftsventil i taken som leder ut i en gemensam skorsten. Och för det tredje så isolerade jag även ytterväggarna i gavlarna (husets kortsidor) ända upp i nock.
Idén med de här åtgärderna var att inte släppa upp fuktig luft på vinden men däremot att värkeläckaget skulle värma upp lite på vinden tack vare att ytterväggarna isolerades även ovanför bjälklaget. Om det här är en regelmässigt felaktig lösning eller ej vet jag inte. Däremot så kan jag konstatera att jag nu tre år senare inte har upptäckt några problem när det gäller fukten. Har du synpunkter eller tankar kring den här lösningen så tar jag gärna del av dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.