H
hakaner: * Vindpappen förhindrar inblåsning av kall luft i isoleringen, resultatet blir bättre isolering... * Kallvind med luftspalt =Riskkonstruktion...
1 svar · 2,1k läst
gadu^
gadu^: Behövs en luftspalt mellan ytterpanelen och isoleringen. Hur mycket har du mellan reglarna? Har du mer än cc60 kan det vara bra att glesa och slänger du på OSB så du har möjlighet att hänga upp saker... Bara en tanke som fler säkert kan kommentera...
1 svar · 2,3k läst
L
Linkan222: Jag har dragit ett spirorör över en kallvind ut till en utbyggnad. Röret är kopplat till en värmeflyttare som sitter i taket vid pelletskaminen. Skulle gissa att temperaturen på luften i röret blir max 30-35grader när man eldar hårt en riktigt kall vinterdag. Hur mycket isolering måste man ha uppepå röret för att inte få kondensproblem? Röret ligger på befintlig isolering, går
0 svar · 771 läst
mycke_nu
mycke_nu: När väggen är riven kan du titta hur resten av taket är utfört och gör likadant, fast med modern isolering, givetvis. Finns det luftspalt så förlänger du den ner till takfoten och ser till att det kommer in luft till spalten. Samma sak med ångspärr, finns det ingen i det gamla taket så är det ingen mening med att sätt en sådan. I vårt gamla hus fanns det ingen isolering alls i
2 svar · 1,9k läst
G
Gladh: Kom du inte under så har du inte så mycket val mer än att isolera uppeifrån. En sak som du bör tänka på är att du löser de fuktproblem som du kommer få i din grund när du isolerar golvet, eftersom du kommer kyla ner den när ingen värme läcker ut ner där.
1 svar · 1,4k läst
M
myrstack: Vad är det ovanför? Golvregel mot kallvind eller är det takstol och yttertak? Likaså vad finns det utrymme för? Ligger det idag tex 100mm mellan takstolar och 100mm luft finns ju möjligheter. Har ni en 145mm hög takstol blir det ju inte så mycket mer än 100mm med tanke på luftspalt osv. Är det golvregel mot kallvind finns ju möjlighet att arbeta ovanifrån. Vid 100mm isolering,
2 svar · 2,4k läst
apotekarnes
apotekarnes: [citat] Jag tror inte att det är riktigt så enkelt. Om du har ett stort luftläckage är det väldigt viktigt att temperaturen inte blir för låg på vinden. Lägre temperatur medför högre RF och i förlängningen kondens. Ventilerar du för mycket är risken att effekten av nedkylningen blir större än effekten av ventilationen. På ett gammalt hus med stort luftläckage (läs utan
8 svar · 2,8k läst
R
Roggan88: Ta reda på vad för skiva som ligger i botten. är det en mjuk skiva kan den gå sönder vid inblåsning av papperscellulosa. jag hade nog passat på att isolera hela golvet när man ändå håller på. något annat att tänka på är om det är tätt i syllen i väggen.
2 svar · 2,6k läst
N
nyttanvändarnamn: [citat] Frågar igen...vilken isoleringsfirma använde du? PMá gärna.....
17 svar · 56,0k läst
H
hakaner: Bra länk hheheh! Alltså en "vanlig" träregelvägg inifrån & ut: 1) Gips -Slät yta att måla/tapetsera på samt brandskydd 2) ev. Träfiberskiva OSB/Plywood el.dyl. -För att kunna skruva upp tavlor mm på ett bra sätt 3) Träregel ex 45x45mm (Horisontell eller vertikal) -Emellan dessa drar du elledningar mm. (Installationszon) -Isoleringsskivor mellan reglarna 4) Plastfolie (Vindduk
8 svar · 5,6k läst
F
femitolv: Jag känner inte till några exempel där man förändrar avståndet mellan reglarna för att få bättre ljudisolering. De viktigaste faktorerna för den direkta ljudisoleringen mellan två rum avskiljda av en vägg är: 1) Antal skivor på vardera sidan av reglarna 2) Antal parallella regelverk (dubbelregelvägg är ovanlig men mycket ljud-effektiv) 3) Kvalitet och tjocklek på gipsskivorna
5 svar · 15,2k läst
C
carax: Har en utbyggnad på det blivande huset där det ligger en balkong på våning 2 ovanför boyta. Detta behöver isoleras. Alternativ 1 är att sänka takhöjden inne för att få plats med mer isolering i bjälklaget. Alternativ 2 är att isolera ovanifrån och få ett litet trappsteg ut på balkongen. Vad hade Ni rekommenderat? Har takhöjd 2,40 och det känns lite trist att behöva sänka denna
0 svar · 1,6k läst
A
Andy_hstad: Hej Har en fundering.Istället för att köpa massor av byggrulle och lägga på vid tilllägsisolering skulle man kunna köpa vanlig isolering och lägga vindpapp längs upp.Detta gäller en vind.. Andreas
0 svar · 1,6k läst
A
Annakarin75: Vi hade också en sektion av taket som fick dessa gula tappar! Vad vi klurade på var att det töat upp på pannorna, sedan kom en stadigt elak köldknäpp, låste upp avflöde i rännorna och värmen inifrån pressade ut smältvatten bakåt/nedåtmot det tjocka lagret av hyvlade stora spån vi har under betongpannorna. Men vi får spana på det under sommaren. Men det intressanta är att... 1.
11 svar · 3,4k läst
R
Rilster: Ingen som har några tips på huruvida man kan isolera ytterväggarna på en friliggande källare med elefantmatta på insidan ? Vi tycker att om det fungerar att ha på utsidan under putsen så borde det ju fungera att ha det på insidan oxå det det uppenbarligen tål fukt... Rätt eller fel ?
1 svar · 1,8k läst
B
BigGitt: Kan nån lägga det ihop med ? http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/139867-inreda-ovanvaning-samlingstrad.html
5 svar · 3,6k läst
H
hedde: Har planer på att flytta ner äldsta dottern i källaren inom det närmaste året och har ett rum som skulle bli perfekt som hennes rum. Saken är den att två av väggarna är oisolerade ytterväggar, vilket då innebär att det blir riktigt kallt i rummet. På utsidan av dessa väggar är det dränerat och där sitter en platonmatta utan isolering. Finns det något bra sätt att isolera dessa
0 svar · 1,2k läst
J
jeppe_L: Hade jag varit dig hade jag lagt cellplast-slingor-armering-----betong!
1 svar · 823 läst
·
S
sourfe: Källaren består ev en stödmur som står direkt på berget. Berget sluttar och källarväggen "upp" mot berget ligger helt under mark medans källarväggen på motsatt sida är helt frilagd. Det är nyligen dränerat och isolerat av förre ägaren och det verkar inte förekomma någon fuktinträngning än så länge (får de vad som händer i vår!). Det väggpartier som inte ligger under jord
0 svar · 1,8k läst
H
holmberg: Skanska har byggt en villa 1980 som hade väv som innertak (Barracuda?) i undervåningen. Väven blev förstås smutsig med tiden och jag har nu tagit bort all väv. Ovanför väven finns boardskivor (tunt som masonite), som är tunna och spikade i bjälklaget. Mellan väven och boarden finns f ö VP-rören. Min fråga: vilken funktion har dessa boardskivor - isolering mot ljud eller vad? Om jag
0 svar · 1,2k läst
P
PW72: Kanske även ska lägga till att idag har vi självdrag. Ingen mekanisk ventilation installerad.
1 svar · 1,3k läst
Z
zankan: Sköna vibrationer i 20-40 Hz-spannet brukar göra grannar överlyckliga:-)... [citat]
3 svar · 3,2k läst
L
lelukage: Är det ingen som lyckats få tag i ett isoleringsmaterial med bättre K-värde än styrolit? Det måste vara en intressant produkt. Speciellt i samband med renovering där du isoleringstjockleken begränsas av befintliga golv!
2 svar · 8,1k läst
ama3282
ama3282: Våra granna hyrde en spånsug som de ställde ute i trädgården. Sen gick de bara med en slang och sög hela huset. Bytte säckar efter hande ute vid sugen. Det är nog det smidigaste. Vet inte exakt vad det var för en sug men jag vet att de hyrde den.
2 svar · 2,2k läst
M
micke.karl: Funderar lite på om man kanske behöver göra något åt isoleringen på vinden i mitt hus. Det jag funderar på är om det finns nått hyffsat enkelt sätt att mäta upp hur "dåligt" isoleringen som ligger där funkar idag? Skulle man kunna mäta temperaturen under tak på ovanvåningen samt ovanpå isoleringen på vinden samt yttertemperaturen och med hjälp av dessa värden få en susning om
0 svar · 881 läst
F
fredand44: Hej! Tackar för svaret! När jag kollar på t ex byggmax verkar det bara finnas vindpapp. Gissar att det är det de har haft i trossbotten. Ska försöka kolla med beijers bygg råd i veckan. Mvh fredrik
2 svar · 2,3k läst
P
projekt für alle: Tack, då verkar jag inte helt fel ute. Ja första brädan blir väl svår. Jag tänkte också lägga gipsskivor mellan golvbjälkarna. Man brukar tydligen spika dit lister mellan golvbjälkarna som man lägger gipsskivor på. Ska skivorna läggas flytande? Det är inte så stor yta så jag tänkte man kan ta 3 lager gipsskiva. Det verkar som att ljuddämpningen ökar något om man limmar ihop
26 svar · 27,3k läst
·
E
erkkii: Som jag har förstått det är sån sprayfiber / wet fiber isolering endast ett kondeskskydd och lite värmeisolering. med tanke på att det läggs ett 20mm tjockt lager så kan det knappast räcka som värme isolering? bra alternativ till vindduk/papp ?
9 svar · 10,4k läst
N
niblom: Vi har en liten tillbyggnad (20 kvm) som har sjukt kalla golv. Personligen tror jag att byggarna har gjort något fel. Tillbyggnaden står på tegelstenar (den är bara temporär) och har 170mm isolering. Nu är det ca 16 grader på golvet och 24 vid taket. När de blåser ut blir det ännu kallare. Nu kanske 170mm är i minsta laget, men såå kallt borde det inte vara eller???
0 svar · 4,3k läst
M
MatteD: Skapa mer under tryck i huset! Har du frånluftfläkt plugga alla tillluftsventiler/ stäng av och täta tillluft. Brukar gå att hitta några el-doslock som passar +silvertejp (tabort direkt efter annars klibbar det och akta tapeter). Dra upp fläkten på max, du kan sedan känna med handen eller använda värme kamera eller IR-termometer att leta läckage med. Det går även att beställa
9 svar · 14,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.