12 112 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Tilläggsisolera
Sida 1 av 2
Tänkte höra om det finns några kunniga här om isolering.
Jag skall tilläggsisolera i samband med fasadbyte.
Problemet är att jag bara kan lägga på 50mm utan att bygga ut tak mm.
Dessutom skulle det se lite konstigt ut om jag la på mer.
Huset jag bor i är ett "fuskbygge" från 70, med för lite isolering redan.
Min fråga är hur stor skillnad det egentligen gör om jag väljer
Isover fasadskiva P31 50mm, 0,031W/m·°C
Istället för
byggmax skiva 45mm, lambda 37
Eller finns det något annat bra alternativ och vad skall jag tänka på?
Jag skall tilläggsisolera i samband med fasadbyte.
Problemet är att jag bara kan lägga på 50mm utan att bygga ut tak mm.
Dessutom skulle det se lite konstigt ut om jag la på mer.
Huset jag bor i är ett "fuskbygge" från 70, med för lite isolering redan.
Min fråga är hur stor skillnad det egentligen gör om jag väljer
Isover fasadskiva P31 50mm, 0,031W/m·°C
Istället för
byggmax skiva 45mm, lambda 37
Eller finns det något annat bra alternativ och vad skall jag tänka på?
Spontant så är fasadskivan ett mycket bra alternativ!
* Värmeisolering: Bättre U-värde, samt att du slipper de
köldbryggor som du får med träreglar & vanlig isolering.
* Fuktsäkerhet, inget organiskt material ytterst i väggen.
Men för att bedömma skillnaden i värdet i isolerförmåga
så behöver vi veta väggens uppbyggnad idag?
* Värmeisolering: Bättre U-värde, samt att du slipper de
köldbryggor som du får med träreglar & vanlig isolering.
* Fuktsäkerhet, inget organiskt material ytterst i väggen.
Men för att bedömma skillnaden i värdet i isolerförmåga
så behöver vi veta väggens uppbyggnad idag?
Jag vet inte hur väggen ser ut, men det är säkert enligt byggnorm 1970 för södra Sverige (fastän huset inte ligger där).
Tittar jag på väggen, så gissar jag innifrån och ut:
1cm spånskiva
9cm isolering
masonitskiva
luftspalt
träfasad
Sen är där kanske någon form av tätskikt också, men jag vet inte.
Tittar jag på väggen, så gissar jag innifrån och ut:
1cm spånskiva
9cm isolering
masonitskiva
luftspalt
träfasad
Sen är där kanske någon form av tätskikt också, men jag vet inte.
Men jag kommer väl inte att ändra den befintliga konstruktionen, som har fungerat i 40 år.hakaner skrev:
Som jag ser det så kommer jag öka på isoleringen med 50mm och inget annat.
Men i vilket fall så skall jag tänka på det där med luft- /ång- eller fuktspärr. När jag rivit yttervägg och tagit bort masoniten, så skall jag alltså ta bort lite av isoleringen och kolla att det finns en sådan innanför? Och om det inte finns....behöver jag få till det då?
Om du tilläggsisolerar så ändrar du konstruktionen ur fuktsynpunkt iom att du sänker temperaturen ytterst i väggen (i det nya skiktet). Det befintliga yttersta skiktet kommer att få en högre temperatur än idag och alltså ett gynnsammare klimat, däremot kan det nya skiktet få ett ogynnsamt klimat...
Om inte har någon luft- /ång- eller fuktspärr, så har du idag troligen en hög fukttransport genom väggen, från inomhus till utomhus. Detta kan mycket väl ha fungerat bra när du har haft en högre temperatur ytterst i väggen.
Men sänker du denna temperatur, men behåller samma fukttransport så kan du få problem ytterst i väggen. Om detta är fallet så kan fasadskivan (typ Västkustskiva) vara en bra idé, du får samma fukt & temp.förhållanden, men inget organiskt material i det yttersta väggskiktet
=> Svårare för mögel att få fäste.
Om inte har någon luft- /ång- eller fuktspärr, så har du idag troligen en hög fukttransport genom väggen, från inomhus till utomhus. Detta kan mycket väl ha fungerat bra när du har haft en högre temperatur ytterst i väggen.
Men sänker du denna temperatur, men behåller samma fukttransport så kan du få problem ytterst i väggen. Om detta är fallet så kan fasadskivan (typ Västkustskiva) vara en bra idé, du får samma fukt & temp.förhållanden, men inget organiskt material i det yttersta väggskiktet
=> Svårare för mögel att få fäste.
Ja, cellplast isolerar nästan lika bra som fasadskivor. (~80% av isolervärdet för "std." EPS 80-kvalité)
Då bör du hålla koll på väggkonstruktionens ånggenomgångsmotstånd, så att du inte får ett för tätt lager ytterst som riskerar stänga inne ev. fukt.
Jag har inte funderat så mycket på det alternativet, men det kan vara intressant...
Rent spontant så är brandrisken en nackdel när det gäller cellplast.
(det brinner ju extremt bra)
Du måste då ha något brandskydd ytterst, ex.gips?
Då bör du hålla koll på väggkonstruktionens ånggenomgångsmotstånd, så att du inte får ett för tätt lager ytterst som riskerar stänga inne ev. fukt.
Jag har inte funderat så mycket på det alternativet, men det kan vara intressant...
Rent spontant så är brandrisken en nackdel när det gäller cellplast.
(det brinner ju extremt bra)
Du måste då ha något brandskydd ytterst, ex.gips?
Redigerat:
Cellplasten går bort för mig låter det som, eller tänker jag fel?
- sämre isolerförmåga
- brandskydd ytterst (låter dyrare än isoverskivorna och dessutom bökigare)
- för tät, då det visat sig att jag inte har någon fukt/ångspärr.
- sämre isolerförmåga
- brandskydd ytterst (låter dyrare än isoverskivorna och dessutom bökigare)
- för tät, då det visat sig att jag inte har någon fukt/ångspärr.
sblixten:
Har du ingen invändig fukt/ångspärr, så gör du helt rätt i att skippa cellplasten med tanke på risken att stänga in för mycket fukt.
Kör med fasadskiva! (Isovers Fasadskivan, Paroc´s Västkustskiva mfl.)
Har du ingen invändig fukt/ångspärr, så gör du helt rätt i att skippa cellplasten med tanke på risken att stänga in för mycket fukt.
Kör med fasadskiva! (Isovers Fasadskivan, Paroc´s Västkustskiva mfl.)
Gabbe1: Precis, 100mm cellplast är ungefär lika tät som en hård furupanel, fasadskivorna är inte lika "täta"...
(Cellplast räknas som diffusionsöppna, men allt är ju relativt... )
En tumregel är att fuktgenomgångsmotståndet på insidan bör vara minst 5 gånger högre än på utsidan.
(tror att det var 5ggr, kan kolla exakt om någon är intresserad)
(Cellplast räknas som diffusionsöppna, men allt är ju relativt... )
En tumregel är att fuktgenomgångsmotståndet på insidan bör vara minst 5 gånger högre än på utsidan.
(tror att det var 5ggr, kan kolla exakt om någon är intresserad)
Jag har nämligen långt gångna planer på att tilläggsisolera vårt hus med ett lager spontad cellplast utvändigt, 50 eller 70mm.
Väggen består idag av, 3mm masonite, stående råspont, 30mm isolering, 50mm stående spontad plank, vindpapp, 20mm liggande brädor, 30mm puts.
Samtidigt kommer jag montera ett lager 13mm gips invändigt.
Kanske borde jag passa på att lägga en diffusionströg papp mellan det nya gipset och den gamla masoniten?
Väggen består idag av, 3mm masonite, stående råspont, 30mm isolering, 50mm stående spontad plank, vindpapp, 20mm liggande brädor, 30mm puts.
Samtidigt kommer jag montera ett lager 13mm gips invändigt.
Kanske borde jag passa på att lägga en diffusionströg papp mellan det nya gipset och den gamla masoniten?
Gabbe1:
-ja, det kan vara en bra idé att sätta en diffusionströg väv /papp (har inte hört talas om papp för detta ändamål förut?) innanför det nya invändiga gipset.
Det kan dock vara lite svårt att få det bra kring anslutningar av innerväggar/ytterväggar och mellanbjälklag/ytterväggar...
-Vad har du för bärande stomme?
-Om du ska tilläggsisolera utvändigt, så är det en bra idé att använda ett tvåstegstätat putssystem (alltså med luftspalt), som jag förstår din beskrivning så har du idag ett enstegstätat system? Dom kan funka, om man utför alla detaljer extremt noggrannt och inte har en fasad som är hårt väderutsatt.
Men! Det är väldigt många nybyggda hus som fått problem med detta de senaste åren!
(ex 200 familjer på Annehem: http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/Byggskandalen_p__Annehem/)
-ja, det kan vara en bra idé att sätta en diffusionströg väv /papp (har inte hört talas om papp för detta ändamål förut?) innanför det nya invändiga gipset.
Det kan dock vara lite svårt att få det bra kring anslutningar av innerväggar/ytterväggar och mellanbjälklag/ytterväggar...
-Vad har du för bärande stomme?
-Om du ska tilläggsisolera utvändigt, så är det en bra idé att använda ett tvåstegstätat putssystem (alltså med luftspalt), som jag förstår din beskrivning så har du idag ett enstegstätat system? Dom kan funka, om man utför alla detaljer extremt noggrannt och inte har en fasad som är hårt väderutsatt.
Men! Det är väldigt många nybyggda hus som fått problem med detta de senaste åren!
(ex 200 familjer på Annehem: http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/Byggskandalen_p__Annehem/)