Jag kanske bör förtydliga att jag planerar att brädfodra fasaden efter tilläggsisoleringen.
Utanför dagens putsfasad blir det alltså 50-70mm cellplast, luftspalt och sen träpanel.

Bärande stomme är 2" stående spontad plank, så det är väldigt mycket trä i väggarna idag, allt är byggt -49.

Har du enstegstätad, putsad fasad direkt på 20mm brädor, utan fuktspärr invändigt? Och detta har funkat? -Intressant! ;)

Det kan ev. vara en bra idé att ta bort putsen innan du tilläggsisolerar utvändigt? -Jag har inga rekommendationer, bara funderingar...

hakaner skrev:
Har du enstegstätad, putsad fasad direkt på 20mm brädor, utan fuktspärr invändigt? Och detta har funkat? -Intressant! ;)
Ja den konstruktionen funkar utmärkt om man bortser från den näst intill obefintliga isoleringen.
Mitt hus är ju knappast det enda som byggts på detta vis, alla putsade plankhus från -40 och -50 talet har mer eller mindre samma kontruktion.
Jag gissar att eftersom det nästan bara är homogent trä i väggarna så blir det inga problem med fukt.

Kan stämma Gabbe1, mycket värmeförlust =mindre risk för fuktproblem...
(oftast)

Nu har jag äntligen börjat riva:D
Det visade sig att mitt vindskydd består av en masonitskiva som panelen satt på dikt an.
Det jag funderar på nu är om jag skall ta bort masonitskivan innan jag sätter upp
isolerskivorna eller låta den vara kvar och sätta isolerskivorna utanpå masonitskivan.
Spelar det någon roll eller kan jag bara låta masoniten vara kvar?

Det borde gå bra att låta dom sitta kvar, jag har inga uppgifter på
ånggenomgångsmotståndet i masonite (Någon som vet?) men
det borde inte vara så högt att det ska bli problem...
Masonite-skivorna kan ha en stabiliserande effekt för stommen,
beroende på hur stommen är konstruerad. Men känslan är att det
borde gå bra att låta som sitta kvar...

Tack för svaret hakaner!
En fråga till:
Skall jag använda 55mm eller 75mm skruv för de yttre brädorna på panelen.
Om jag kör med 55 kommer de endast att sitta 13mm in i spikläkten, men använder jag 75mm,
så går de igenom hela spikläkten(28mm) och 5mm in i isolerskivan.
Vad är att föredra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.