H
harklattan: Jag skulle behöva hjälp att få veta hur jag ska gå till väga. Mitt hus är 100 år gammalt, i ytterväggarna finns trästockar med tegel och sten emellan stockarna. I bottenplan, där jag vill isolera, är halva vägghöjden täckt av jord på utsidan på tre av väggarna, på fjärde väggen är vår ytterdörr och här är det alltså utgrävt framför utifrån. Utanpå stock/stenväggen
0 svar · 1,8k läst
V
vandame: Hej, hur ska man enklast gå tillväga för att isolera ett oisolerat gammalt garage?? Som det ser ut nu sitter ytterpanelen dirket på reglarna. Kan jag fästa vindpapp mellan reglarna bara och sedan isolering??? Alltså klarar jag mej utan luftspalt?
0 svar · 2,5k läst
M
mlkjhr: Det är mjuk plast, min dotter har sånt innanför dörren till sitt pumphus och den är ju lätt att ta bort när man behöver gå in dit och samtidigt hållbar för hantering jämfört med vanlig isolering. Enkelt beskrivet så är det vanlig 5 cm isolering i en platt grå plastpåse.
2 svar · 1,4k läst
T
tgrahnen: [citat] Även då detta blir en form av innervägg/skärmvägg. Jag förstår att man vanligtvis inte klär väggar med mdf oavsett form placering men det kändes som det var något annat du syftade på?
7 svar · 1,6k läst
S
Sture Castor: HJFF1969 och Injonil Hej! Det projekt ni skissar på har redan genomförts av Lars Olsson på Elgocell. Hans kulvert har studerats vid LTH i Lund och arbetet redovisats i en rapport. Finns ev. på deras hemsida, annars sök på nätet. Det stämmer att man kan åstadkomma mer isolering om man använder cellplast. Långsam vatteninträngning i kulverten medför inga större problem. Däremot ska
12 svar · 23,8k läst
Consensus
Consensus: Ända upp! Isolera på utsidan gör man för flytta ut daggpunkten från vinden och för att därmed slippa kallvindens fukt- och mögelproblematik. Med "utsida" menas alltså utanför undertaket, men innanför yttertakbeklädnaden.
1 svar · 2,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: De flesta tillverkare av isolering ha bra och lättanvända kalylatorer på sina hemsidor. Exvis http://guiden.rockwool.se/verktyg/beraekningsprogram Med dessa kan du lätt räkna ut vad som lönar sig för ditt hus. (Jag valde tex 195 mm istf 240 mm baserat på en sådan beräkning, det gick inte att räkna hem den extra kostnaden i det milda klimatet här.)
2 svar · 2,3k läst
L
läppglans: [citat] leca kulor eller lätt klinkers så man kan jämna ut golv eller så kan man göra flytande golv på leca kulorna sen fick jag för mig att de är ljudisolerande så vad blir bäst att bygga på???? :: [bild]
3 svar · 2,9k läst
P
Prosit: Ja, en konstrukltör ska anlitas för åtminstone takkonstruktionen - det blir en stor takyta som bara vilar på ytterväggarna (öppet till nock) och speciellt efter den snörika vintern känns det väldigt aktuellt att få till en konstruktion som inte ger med sig/sviktar vid belastning...
13 svar · 3,2k läst
T
Toobster: Thermisol kan nog måttillverka det! Fick detta svar från dom ang tjocklek på isoleringen: [citat]
3 svar · 2,1k läst
T
Toobster: jaha.. inte mycket svar här.. inte ens frågor? :(
1 svar · 1,6k läst
B
barajag: [citat] Först asfaboarden med pappspik, sedan glesen. Största fördelen med detta till gamla hus är att konstruktionen fortfarande andas och är ju en gammal beprövad metod.:)Den isolerar lite också. Kom ihåg att sätta en gles över skarven bara. Du behöver inte subtrahera med något eftersom den ligger under alltihop.
4 svar · 813 läst
P
Pelle46: Hej, Jag står inför liknande problem med skillnaden att jag renoverar ett 70-tals sutteränghus. Jag håller just nu på med att dränera och isolera grunden med den senaste tekniken. Samtidigt håller jag på att renovera insidan. Min entreprenör har klara åsikter vad som gäller när vi pratar om att bygga innerväggar mot en utvändigt isolerad grund. Han menar att man inte skall ha varken
4 svar · 2,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Första reflektion från min sida är att fönster byte kommer aldrig sluta funka medan en pup kommer behöva bytas ut.
4 svar · 1,2k läst
iLEZ
iLEZ: [bild] Jag ställs inför en liknande utmaning som du, Tomtägarn. Hur gick det tillslut? Jag tycker min cellplast är lite "svajig". Har lagt 500mm... För att göra det hela lite mer sammanhållande hade jag tänkt att såga av den biten som är närmast grundstenen, plasta mot grundstenen och fylla i med EPS, precis som du funderade på, men kan man gjuta betongkaka på detta? Eller krävs det
9 svar · 10,7k läst
·
Z
zappen: Halloj! Vi inredde vinden på vårt hus för 3 år sedan. Huset var då 2 år gammalt. Vi har gjort i princip allting själva med bygget. Har pratat mycket med snickare och byggförsäljare och följt deras råd om hur dom brukar göra. Det som nu stör mig jättemycket är en doft av isolering som kommer fram och känns markant i hela övervåningen och även ner på nerevåningen så fort solen
0 svar · 3,8k läst
G
gaia: [citat] Kan kaffepulver vara Torv? Kork användes också som isolering men vet ej i vilket form - smulor eller skivor? gaia
3 svar · 3,5k läst
H
hazze76: Om det saknas ångspärr i väggen skall man sätta upp en sådan också imellan tilläggsisoleringen och det befintliga?
4 svar · 5,6k läst
G
greenis: bara jag, har helt rätt. en ting till man skall tänka på är att med stålreglar dämpas ljudet bättre en med träreglar.
6 svar · 1,6k läst
G
gunjo: Hej! Ska lägga laminat på befintlig plastmatta. Huset är byggt -75 på platta, så underliggande isolering finns inte direkt att tala om, och det befintliga golvet ligger direkt på betongen. Har därför kikat runt efter lite tjockare underlag till laminatgolvet för att höja värmen ett par grader. Ett exempel är "Smart Underlay" från Pergo som är ca 3 mm tjockt och ska ha en viss
0 svar · 3,0k läst
T
torke1: Det var likadant i vårt 70-talshus när de rev ner innertaket när vi skulle bygga om. Byggarna dividerade länge om detta men konstaterade till slut att det bara var smuts och valde att återanvända isoleringen. Det fanns inga tecken på fukt eller mögel.
3 svar · 3,0k läst
B
Bryn: Hmmm ett mindre effektivt, men betydligt enklare är ju att helt enkelt ställa upp bokhyllor med böcker i mot väggen. Då försvinner mycket ljud, dock vet jag inte om det även gäller för tal.
12 svar · 12,7k läst
Berliner
Berliner: Hej, kolla här: http://www.ivarssonsverige.se/Produkter/Byggskivor/Hydropanel.aspx Berliner
1 svar · 1,8k läst
Hermansson82
Hermansson82: är också lite inne på den linjen känns ju som att får man det vind stilla och några infra så skall man nog kunna nyttja det rätt länge ändå :)
3 svar · 1,3k läst
F
fredda_p: Berliner: nu tror jag inte detta blir ett stort problem för min del, dels därför att värmen från skorstenen är försumbar (murad skorsten), dels eftersom jag även tryckt plasten mot skorstenen med gipsskivan - men tack för tipset! /F
9 svar · 6,5k läst
Berliner
Berliner: Jo, det finns, kan du lite tyska? 6cm av deras panel är måtsvarande 45cm sten/glasullisolering. http://www.vaku-isotherm.de/ebene2.html Berliner
1 svar · 1,2k läst
C
cgaw: En konstig lösning på ett hus som tydligen varit flyttat till sitt nuvarande läge. Där står ytterväggarna på grundmuren som är ca 60 cm tjock och bjälklaget ligger nedsänkt innanför. Det innebär att den ojämna granitmuren sticker upp i det yttersta facket och gör det svårt att isolera. Utrymmet under är uppvärmt (pannrum med lågt i tak) När jag bröt upp golvet fanns lite
0 svar · 932 läst
G
Gladh: [citat] Det resonemanget förstår jag inte, daggpunkten har legat inne i din vägg hela tiden och om du inte har någon plast i väggen så kan det ju knappast spela någon roll om den ligger 5 cm eller 2 cm in i väggen... Jag har ett liknande hus där jag håller på att tilläggsisolera från insidan, nu hade jag redan plast i mina väggar men dessa påminnde mer om schweizerost än om en
1 svar · 4,8k läst
C
carax: Nja, kanske förklarade lite dåligt... Taket är låglutande men med ett litet fall från framsida till baksida. Huset ser ut som en skokartong. Uppefrån sett: Takpapp Underlagspapp 21 mm råspont Kilar för avrinning och luftning Takbalkar Luftspalt Lösull (minst 350 mm) Plastfolie Glespanel 13 mm gips Hole in ONE-luftare osv osv
2 svar · 994 läst
P
pappan: Håller med hakaner om "frigolitt". Jag hade tagit 22mm spån utan att ens fundera på om det räcker med 12mm ovanpå cellplasten. Har en kompis som en gång byggde ett golv av 12mm spån. Man trampade inte igenom men det sviktade mycket. Det var inte cellplast som bar under hela ytan men jag hade inte testat ändå. Den cm i isolering du vinner om du tar 12mm, gör nog varken till eller från.
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.