Mikael_L
janwide skrev:
Funderar på vad det innebär om man bara drar skruv där de kan gå ned i takstolarna. Dvs inte genom råsponten och ut i innerluften. Då får jag ju minst ett par cm trä runt varje skruv vilket borde minska köldbryggorna
Vadå?
Det blir väl inte ut i innerluften utan in i isoleringen under råsponten, eller hur har du tänkt göra?

janwide
Mikael_L skrev:
Vadå?
Det blir väl inte ut i innerluften utan in i isoleringen under råsponten, eller hur har du tänkt göra?
Det ligger ingen isolering innanför råsponten och jag har inte tänkt att lägga någon där heller. Jag har en kallvind och all isolering ligger i bjälklaget.

janwide skrev:
PL 400 limmar det mesta. Dock inte cellplast!
PL200 funkar till cellplast...

Frågan är mer om du tjänar något på att åtgärda "köldbryggorna"?

500 spik eller skruv med en diameter på 6mm levererar väl en yta på ca 12x12 cm vilket på 100m2 får ses som försvinnande lite?

100m2 cellplast vs 0,014m2 stål (blir inte ens en promille väl av ytan?)

Jag har en kåk som isolerades med cellplast på 70 talet, lät det sitta kvar nu och slängde på 3cm till utanpå. Det jag tänkte mest på var att den gamla cellplasten var fäst endast med spik (utan spikbricka). Hålen där spiken satt hade sakta blivit större över tid tror jag, temperaturväxlingar mm skapar små rörelser som genom åren nöter.

Tror på att fästa cellplast så hårt som möjligt själv för attt minska risken att det rör på sig och nöter.

Mikael_L
janwide skrev:
Det ligger ingen isolering innanför råsponten och jag har inte tänkt att lägga någon där heller. Jag har en kallvind och all isolering ligger i bjälklaget.
Ja....
Sorry, jag var lite hemmablind sas och tänkte bara tak öppet till nock ... :blushing:

P
janwide skrev:
Som jag ser det är det största problemet att fästa läkten i cellplasten.

Att cellplasten ligger kvar på taket lär inte bli något bekymmer eftersom takpannorna ligger på och trycker den på plats. Däremot kommer ju takpannornas vikt att sträva efter att trycka läkten i takfallets riktning, vilket blir det största problemet enligt mig.
Parocs distanshylsa (PAROC XFP 001) som används för montering av västkustskivor och väggpanel... kan dom funka?

En annan variant kan tänkas vara något i stil med Gyproc Thermonomic där reglarna är slitsade för att minska värmetransport.

C
Tror inte det klarar vikten för betongpannor, och har man plåt tror jag det kommer slita loss det från taket.

• Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
P
cheetah1 skrev:
Tror inte det klarar vikten för betongpannor, och har man plåt tror jag det kommer slita loss det från taket.
Distanserna skruvas i råsponten sen får man ta upp hål i eps:en. Dom klarar ju lätt bära reglar och väggpanel så varför I te läkt och pannor alt plåt.

Samma med slitsad plåt. Skruvas i underlaget och sen skruvas läkten i plåten. Torde ge ett större värmeläckage men är klart stabilare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.