Isolering
John J: [citat] Troligtvis är det så. Skadan har alltså inte hänt som jag skrivit 4 gånger nu utan det är bara hypotetiskt.
Mikael_L: Vad är värme? Är det räknat från absoluta nollpunkten eller ... Lite filosofiskt ... ;) Vatten övergår till vattenånga (och tvärtom) ner till vattnets trippelpunkt, 0.01° C. Under denna temperatur övergår vatten mellan is och vattenånga (och tvärtom).
sblixten: Tack för svaret hakaner! En fråga till: Skall jag använda 55mm eller 75mm skruv för de yttre brädorna på panelen. Om jag kör med 55 kommer de endast att sitta 13mm in i spikläkten, men använder jag 75mm, så går de igenom hela spikläkten(28mm) och 5mm in i isolerskivan. Vad är att föredra?
gaia: Håller med ovan ....50cm tegel blir inte mycket bättre med 2-3cm lösull :). Skippa ullen och en massa extra jobb till nästan ingen nytta. gaia
Nygge72: Hej jag har en sommarstuga ifrån 60-talet (?) och skall nu göra om den invändigt. Idag har konstruktionen sett ut på följande sätt sett utifrån: 1. Panel 2.Vindpapp 3. Isolering 4. Skivmaterial 5. Masonite Jag hade då tänkt ta bort 4/5 och sätta OSB+Gips istället. Men när jag tog bort dessa skivor så såg jag att papp och Isolering är lite undermålig och funderar då på att byta
ordain: [citat] Det kan finnas lite isolering under plattan, men sannolikt är det då mycket lite. Antagligen ingen isolering på utsidan av grundmuren, och bristfällig fuktspärr. Sannolikt isolering och ångspärr på insidan av grundmuren, om det inte åtgärdats senare.
Jan-Å: Lite sent för TS kanske, har inte sett tråden förut. Vi har bilat ur golvet i ett rum i källaren där jag sen gjorde ett badrum. Göt EPS-bruk först så mycket det gick, sen golvvärmeslang som jag flytspacklade in och så klinkers ovanpå. EPS + flytspackel är om inte dyrt så i alla fall kostsamt jmf med cellplast och betong. Men f-n så effektivt, husets varmaste rum trots att det inte
dengroth: [citat] Det beror väl på hur huset är byggt skulle jag vilja säga. Har du en diffusionstät lösning med plast i väggarna skall du väl fortsätta med det. Annars vore det vettigare att satsa på en lösning där huset kan andas och isolera med cellplast utvändigt istf asfaboard.
dengroth: Med tanke på fukt och mögel skulle jag nog akta mig för att isolera vindsbjälklaget utan vidare. Isolera på utsidan istället - klimatvind.
twallsten: Håller på och bygger in vår "joddlar"-balkong i vår 70-talsvilla och funderar på hur man bäst isolerar snedtaket. I resten av huset är det utifrån sett råspont, luftspalt, masonite, 145mm byggmatta. Har dock sett och känt att det blåser in längs takstolarna trots masoniten. I det nya är det inte cc120 eller 60 någonstans och eftersom takstolarna är påspikade (och inte helt raka)
Crebel: Jag läste i ett gammalt inlägg i den här tråden om någon som hade fått fuktproblem på gamla kallvinden efter att ha byggt till huset så att kallvinden blivit större. Den nya delen hade förstås mer isolering och var tätare. Jag ska göra en liknande operation, men hade tänkt ha öppet upp till nock i en dryg tredjedel av den nya delen (dock inte i anslutning till gamla huset). Hur
dgjohansson: Hej alla! Jag bor i ett 70-tals hus som ursprungligen hade platt tak med tjärpapp (motsv.). Taket hade således en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket. På 80-talet vinklades taket upp. Det nya lutande taket försågs med plattor. Luften rör sig nu i taket dels genom den gigantiska "luftspalten mellan det nya yttertaket och det gamla yttertaket, dels i luftspalten från det gamla taket.
ellid: Ok, ja ja.. jag har precis påbörjat min hobby så vi får se hur det går. Inser nu när jag läser runt att jag kanske har valt fel typ av isolering i mitt fina hus i övrigt. Jag valde Paroc när jag tilläggsisolerade hela min övriga kallvind och nu verkar det som att det kan var lite mer kritiskt än att välja ett organiskt material i ett gammalt hus. Dock har jag en redig luftspalt till
norrbottenstorpet: I ett uterum vill du ha det varmt och trevligt tidigt på våren och sent på hösten, om bara solen värmer rummet. Då 'måste' du ha isolerat golv så att det inte blir kallt om fötterna. Satt i svärfars uterum för bara några dagar sedan, uppe i Norrbotten. Cellplastisolerat med ett oljat furugolv på. Det var helt ok att gå barfota på när lufttemperaturen ute är 4 grader och snön
pärzon: [citat] Distanserna skruvas i råsponten sen får man ta upp hål i eps:en. Dom klarar ju lätt bära reglar och väggpanel så varför I te läkt och pannor alt plåt. Samma med slitsad plåt. Skruvas i underlaget och sen skruvas läkten i plåten. Torde ge ett större värmeläckage men är klart stabilare.
dusthall: Byggfolietape. Finns på exempelvis Byggmax 79:- rullen (25 Meter och 50 mm bred). Sätter man byggplasten 20 cm omlott (för utom i golv där gäller det 50 cm), så behöver man inte tape-a skarvarna.
Stommen: Ska byta ett fönster och sätta en till luftsventil i mitt sovrum. Bör jag passa på och ta bort gipsen och byta den åldersbeständiga plasten på den ytterväggen? Radhuset är från 1969 och det börjar bli dags att även byta och tillägsisolera fasaden innom några år! Idag skall ju den åldersbeständiga plasten hålla 40-50 år men hur är det med den från 60-Talet?
andersmc: [citat] Det är kanske normalt för Myresjöhus, vad vet jag, men det är absolut inte rätt. Hus ska vara täta.
John J: Du måste ha över cirka 11c dvs den normala kondenstemperaturen.
Tovelainen: Hej och tack för svar. det ser inte så illa ut som det låter. Jag ska dra bort fusk-listen som jag redan satt dit och ta en bild. Återkommer!
Tiger79: [citat] Som folk svarat i andra tråden, plast skall endast användas om du alltid ska hålla förrådet varamare än 18 grader. MVH
hsn-11: Jag har 145-reglar och kan isolera golvet med tjocklek 145 i en tillbyggd veranda. I det ursprungliga huset är det 120-isolering, enligt byggbeskrivningen. Är det bättre att ha ett luftutrymme på 25 mm eller vad var anledningen till att byggbeskrivningen rekommenderade 120mm + luftutrymme på 25 mm?
Quist: Det låter som att det inte är så stor skillnad rent arbetsmiljömässigt mellan stenull och glasull alltså. Ny Isover glasull går att hantera med bara händer, är inte spröd och dammar inte och ungefär detsamma verkar gälla för både Paroc och Rockwool stenull.
zachris: Jag har ett gammalt uthus på tomten där en vägg av fyra är en platsgjuten betongvägg där 30-70% av väggens höjd ligger under mark på grund av att väggen är gjuten mot en bergssida. Nu skulle jag vilja isolera uthuset för att göra om det till en gäststuga och undrar hur man tacklar det här problemet. Det går alltså att bara delvis isolera väggen på utsidan. Blir man tvungen att
Returia: Kanske kvällspigga Byggahusare har bättre koll än de morgonpigga?!
JOW: Verkar väl inte så dumt. Jag ser inte om det är brädor eller plank, men bara det orkar hålla upp snedtaket och isoleringens vikt så är det väl bra. Det kanske skulle vara bra med en bit halvvägs på den nya regeln som håller upp den, och den fästs i takstolen. Jag är inte snickare.. men jag hade nog laskat upp bitarna istället för att lägga dem utanpå hanbjälken/stolpen. Det
barajag: [citat] Ja precis äldre hus kan ju innehålla vad som helst egentligen, tänkte på lite nyare konstruktioner.
barajag: [citat] Du kan ju spara stenarna och göra en cool potatiskällare som ser ut som cheopspyramiden.d^_^b
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/142456-100-eller-200mm-isodraen-pordraen.html