Jag har läst massa trådar här på forumet kring skillnader mellan olika typer av isolering. I nästan alla trådar tas det upp att glasull dammar och kliar mer än stenull. Detta gör mig förvånad då det absolut inte är min erfarenhet. Jag har rivit ut några rum med stenullsskivor och dessa skivor upplevde jag som väldigt spröda. De revs lätt sönder och dammade något djävulskt. Glasullen som jag sedan satte dit kändes betydligt mer flexibelt och formbart och dammade inte alls. Jag kunde dessutom ta i glasullen med bara händer utan att det kliade annat än lite kring handlederna.
Är det någon som gjort samma erfarenhet som jag eller är det jag som har konstig verklighetsuppfattning? ;)

Tror det varierar mellan människor...

För mig kliar gullfiber nåt grönjävulskt. Dock dammar stenullen och sätter sig i luftrören... Pest eller kolera... :)

Sen beror det på vart isoleringen kommer ifrån. Att köpa exempelvis på XXX gör man bara en gång, även om det är billigt.

Personligen kliar varken eller, såvida jag inte gnuggar det mot skinnet. Är nog yrkesskadad.:rolleyes:

Byggmax har då och då en vit isolering, som känns betydligt mindre aggressiv än de vanliga. Dock har de inte alltid den, utan man får nöja sig med den gula, som känns ungefär som "de vanliga".

Nån som har någon erfarenhet av skillnader mellan glasull och stenull i lösullsform? Är någon att föredra eller är det bara att köpa en rymddräkt innan man drar igång lösullssprutan oavsett vilken man använder?

Dagens glasull har längre fibrer än förr, och kliar därför inte alls som förr, men visst finns det risk för kli.
Miniralullen har om jag minns rätt haft långa fibrer och där av lite kli.

Quist skrev:
Nån som har någon erfarenhet av skillnader mellan glasull och stenull i lösullsform? Är någon att föredra eller är det bara att köpa en rymddräkt innan man drar igång lösullssprutan oavsett vilken man använder?
Ska du spruta lösull så måste du ha en heltäckande overall, tejpad runt hand- och fotleder, andningsmask och glasögon. Luften blir så bemängd med fibrer så det blir helt olidligt annars.

Tack för tipsen.
Bör man ha nån slags huva också?

B
gärna huva också.

Quist skrev:
Tack för tipsen.
Bör man ha nån slags huva också?
Ja, med heltäckande menar jag en overall som täcker huvudet också.

H
Själv anväder jag bara stenull då den inte brinner. Det som jag har råkat utför är att det sätter sig i halsen. Har både satt skivor och sprutat med stenull. Har bar använt glasögon och munskydd och det funkar bra. Använder man flexbat så är det lite lättare att anpassa skivan då den fjädrar 50 mm i bredd.

Jag har använt en hel del Paroc stenull i skivor. Den går att hantera med bara händer och dammar mycket lite. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av andra stenullsleverantörer eftersom jag funderar på att byta till Rockwool.

H
Det är Rockwool som jag har använt. Ungefär samma med deras skivor, hanteras med händerna men de minsta är lite sköra så man får inte dra för hårt i dem.

J
Quist skrev:
En sådan här korttidsoverall borde ju vara ultimat klädsel vid alla typer av isolerarbeten...
[länk]
Någon som provat?
Använde sådan senast igår när jag satte Paroc stenull, kliade inte alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.