29 463 läst ·
15 svar
29k läst
15 svar
Stenull vs Glasull
Sida 1 av 2
Jag har läst massa trådar här på forumet kring skillnader mellan olika typer av isolering. I nästan alla trådar tas det upp att glasull dammar och kliar mer än stenull. Detta gör mig förvånad då det absolut inte är min erfarenhet. Jag har rivit ut några rum med stenullsskivor och dessa skivor upplevde jag som väldigt spröda. De revs lätt sönder och dammade något djävulskt. Glasullen som jag sedan satte dit kändes betydligt mer flexibelt och formbart och dammade inte alls. Jag kunde dessutom ta i glasullen med bara händer utan att det kliade annat än lite kring handlederna.
Är det någon som gjort samma erfarenhet som jag eller är det jag som har konstig verklighetsuppfattning?
Är det någon som gjort samma erfarenhet som jag eller är det jag som har konstig verklighetsuppfattning?
Sen beror det på vart isoleringen kommer ifrån. Att köpa exempelvis på XXX gör man bara en gång, även om det är billigt.
Personligen kliar varken eller, såvida jag inte gnuggar det mot skinnet. Är nog yrkesskadad.
Personligen kliar varken eller, såvida jag inte gnuggar det mot skinnet. Är nog yrkesskadad.
Ska du spruta lösull så måste du ha en heltäckande overall, tejpad runt hand- och fotleder, andningsmask och glasögon. Luften blir så bemängd med fibrer så det blir helt olidligt annars.Quist skrev:
En sådan här korttidsoverall borde ju vara ultimat klädsel vid alla typer av isolerarbeten...
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=484
Någon som provat?
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=484
Någon som provat?
Själv anväder jag bara stenull då den inte brinner. Det som jag har råkat utför är att det sätter sig i halsen. Har både satt skivor och sprutat med stenull. Har bar använt glasögon och munskydd och det funkar bra. Använder man flexbat så är det lite lättare att anpassa skivan då den fjädrar 50 mm i bredd.
Jag har använt en hel del Paroc stenull i skivor. Den går att hantera med bara händer och dammar mycket lite. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av andra stenullsleverantörer eftersom jag funderar på att byta till Rockwool.