Ska isolera taket utvändigt med cellplast. De flesta instruktioner visar hur man fäster cellplasten genom ströläkten med långa (6 x150 mm) skruvar ned i råspont och takstolar. Till 100kvm tak blir detta 400-500 st köldbryggor i stål.
Funderar på en alternativ montering typ. bifogad skiss, eller liknande, för att undvika köldbryggor. Där inga skruvar går från utsidan och ned i taket.
Frågetecknen är flera.
Kommer skruvarna ned i cellplasten orka hålla läkt och takpannor på plats. Eller kommer cellplasten så småningom ge vika och läkten börja svikta?
Kommer vinklar och skruvar kunna hålla cellplasten på plats på taket?
Vinklarna kommer skapa små distanser vilket ger luftfickor under cellplasten. Innebär detta några bekymmer?
Andra problem?
Bättre lösningar?
Det röda på bilden är en tänkt metallvinkel, svarta skruvar, 100mm cellplast.
Funderar på en alternativ montering typ. bifogad skiss, eller liknande, för att undvika köldbryggor. Där inga skruvar går från utsidan och ned i taket.
Frågetecknen är flera.
Kommer skruvarna ned i cellplasten orka hålla läkt och takpannor på plats. Eller kommer cellplasten så småningom ge vika och läkten börja svikta?
Kommer vinklar och skruvar kunna hålla cellplasten på plats på taket?
Vinklarna kommer skapa små distanser vilket ger luftfickor under cellplasten. Innebär detta några bekymmer?
Andra problem?
Bättre lösningar?
Det röda på bilden är en tänkt metallvinkel, svarta skruvar, 100mm cellplast.
Tror knappast skruvarna du sätter ner i cellplasten klarar tyngden av pannor. Plåt däremot kanske går bättre.
Som jag ser det är det största problemet att fästa läkten i cellplasten.
Att cellplasten ligger kvar på taket lär inte bli något bekymmer eftersom takpannorna ligger på och trycker den på plats. Däremot kommer ju takpannornas vikt att sträva efter att trycka läkten i takfallets riktning, vilket blir det största problemet enligt mig.
Att cellplasten ligger kvar på taket lär inte bli något bekymmer eftersom takpannorna ligger på och trycker den på plats. Däremot kommer ju takpannornas vikt att sträva efter att trycka läkten i takfallets riktning, vilket blir det största problemet enligt mig.
Jag tror inte alls det är en galen idé! Principen fungerar säkert utmärkt!
Problemet är att det rent hållfastighetsmässigt ligger på gränsen och då är det viktigt exakt hur det utförs och med exakt vilka fästelement. När man gör något som inte är utprovat ordentligt är det bäst att ligga långt över marginalerna och det tror jag inte att du gör.
Problemet är att det rent hållfastighetsmässigt ligger på gränsen och då är det viktigt exakt hur det utförs och med exakt vilka fästelement. När man gör något som inte är utprovat ordentligt är det bäst att ligga långt över marginalerna och det tror jag inte att du gör.
Hållbarheten beror självklart på tex hur många skruvar man använder. Eller, vilket jag funderat på, om man istället ska använda sig av någon typ av bleck som man sätter på undersidan av ströläkten och sedan slår ner i cellplasten. Då skulle man kunna ha en bredare yta som "håller emot" i takets fallriktning.injonil skrev:Jag tror inte alls det är en galen idé! Principen fungerar säkert utmärkt!
Problemet är att det rent hållfastighetsmässigt ligger på gränsen och då är det viktigt exakt hur det utförs och med exakt vilka fästelement. När man gör något som inte är utprovat ordentligt är det bäst att ligga långt över marginalerna och det tror jag inte att du gör.
Att cellplast och pannor ligger kvar är jag inte speciellt orolig för (vi har inget utsatt läge med blåst osv.). Det är mer takets lutning som bekymrar mig.
"injonil": Har du någon kreativ idé på infästning?
Vilken skruv avser du? Mitt "galna förslag" eller enligt anvisningarna med 4 -500 skruv? Var har du fått det värdet från?Berliner skrev:
Var hittar jag priser och information om Pur/Pir?
Vet du prisnivår / kvm?
Rostfritt stål har lambda=20 och cellplast lambda= 0,035
Vanligt stål har ännu lite högre lambda, men jag hittade inget värde just nu.
Så det rostfria är 570 ggr sämre isolerande.
Om det sitter två 6mm skruv / kvm takyta så är stålandelen 5,65e10-5.
Detta gånger med 570 ger ca 0,032. dvs 3%
Ingen hänsyn tagen till några andra effekter än rak värmegenomgång, jag vet inte om det finns något mer som måste beaktas, men jag antar att den rena arean är det som påverkar mest iaf.
Så har jag inte räknat totalt fel, så vill jag hålla med Berliner.
Vanligt stål har ännu lite högre lambda, men jag hittade inget värde just nu.
Så det rostfria är 570 ggr sämre isolerande.
Om det sitter två 6mm skruv / kvm takyta så är stålandelen 5,65e10-5.
Detta gånger med 570 ger ca 0,032. dvs 3%
Ingen hänsyn tagen till några andra effekter än rak värmegenomgång, jag vet inte om det finns något mer som måste beaktas, men jag antar att den rena arean är det som påverkar mest iaf.
Så har jag inte räknat totalt fel, så vill jag hålla med Berliner.
Funderar på vad det innebär om man bara drar skruv där de kan gå ned i takstolarna. Dvs inte genom råsponten och ut i innerluften. Då får jag ju minst ett par cm trä runt varje skruv vilket borde minska köldbryggorna en del. Förutom lite bättre isolering så blir det i vilket fall som helst lite knepigare att räkna på! He, he 
