Hej.

Jag har ett hus byggt 74-75 som har 17 cm gullfiber isolering. Jag har nu bestämt mig för att spruta in lösull som tilläggsisolering men undrar hur mycket man bör skall spruta in då lösullen verkar sjunka ihop efter nått år.

Vill gärna höra lite synpunkter på hur man bör göra och finns det någon gräns där det inte är lönt att isolera över?

MVH: Johan771

Var ska du spruta in lösullen? På vinden eller i väggarna?

500 mm brukar vara normalt på vinden.

C
5-600mm är nästan passivhusklass, 400 är rätt normalt, vissa nöjer sig med 300 eller mindre ändå.

När vi skulle tilläggsisolera vinden så blev vi rekommenderade 500mm.... trots att huset är ett trähus från -73 ( dvs. så långt från passivhus man kan komma.. ;-) )

Kul med snabba svar!!

Mitt hus är byggt 74-75 och det är vinden som skall isoleras, det är 17 cm gullfiber i dag, funderar om man skall spruta in 300 eller 400 mm.
Om jag sprutar in 300 så får jag totalt 470 mm, men det sjunker kanske ihop lite med tiden så det kanske då blir ca 400 totalt.

MVH: Johan

Jag blåste upp stenull på vinden, siktade på 50cm enligt rekommendation. Det har vad jag kan se inte sjunkit ihop alls. Däremot konstaterar jag att för att få upp rätt mängd så behövde jag packa ihop ullen lite, annars gick det åt för lite för dessa 50cm. Mitt arbetssätt gjorde mao att det blev lite för fluffigt enligt tillverkarens anvisning.

MathiasS, okej, men var det en nybyggnation som du isolera eller var det en tilläggsisolering?

Vad är det för skillnad på stenull, glassull och ekofiber när det gäller sprutbar isolering

Jag tilläggsisolerade. Bort med gammalt spån och upp med stenull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.