Isolering
chabby: nån utav dom 107 läsarna borde väll veta någe :)
jtl: Hej, Håller på att tilläggsisolera en gavel på huset i samband med att panelen måste bytas. Har satt liggande 45x95 reglar och tilläggsisolerat med 95mm. Asfaltsboarden är bytt mot vindpapp. Frågan är om jag skall passa på och isolera även kallvinden? I nuläget har jag inga planer på att isolera andra gaveln och inte heller att isolera taket istället för bjälklaget men det är
Zynx: Tack för svar. Mellan isolering och gips skall past sättas. Är behovet av luftspalt lika stort när man använder slamfärger och linoljefärg, dessa andas på ett helt annat sätt än plastfärgerna? I och med att ytterväggen och regelverket är på plats är det lite svårt o få en bra konstruktion som om man byggde från början :-P Ett lager med board innanför är en ide, dock blir det
hakaner: Glöm inte plast eller vindskydd innanför isolering... Eco-fiber eller "vanlig" isolering -Du behöver alltid ett lufttätt skikt innanför...
alen: Men.... se till att du har god ventilation i badrummet, eftersom du annars kan få mögel i innertaket. Kan ju också hjälpa att ordna någon slags ångtätt skikt i innertaket.
alen: Men om du skall isolera en lekstuga behöver du väl ingen ångtät plast, den står väl tidvis ouppvärmd? Och isåfall hade jag iallafall dragit elen först, så jag slipper peta i isoleringen (borra hål, dra kabelrör m.m.)
alen: Du kan sätta cc60 Fiberduken skall på innan isolering, likaså spikläkten. Du kan sätta på panelen utan spikläkt, men då kommer du nog sabba dukens täthet med skruv och spik som du sätter i panelen - som då sticker hål i duken, bättre isåfall att ha ett avstånd mellan duk och panel.
EBMTJ: Hej! Min sambo har köpt en frigga som hon tänker använda som gårdsbutik. Först lite allmän info om stugan innan mina frågor och spånanden kommer. Stugan står på plintar på dessa ligger en 22mm(?) tjock bräda och på denna ligger golvåsarna som är 120mm höga. På detta ligger sedan trägolvet. Stugan är sedan "timrad" av 45mm tjocka plankor. Sedan kommer taket som är lagt på
youppie: Har en vägg som består av tegel med 60mm siporex direkt innanför (ingen luftspalt). I utrymmet ska jag bygga ett badrum och har funderat på att lägga 90mm glasull direkt mot siporexen och sen våtrumsskivor. Är detta en bra konstruktion eller kommer jag att dra in fukt genom siporexen som lägger sig bakom badrumsväggen? Kanske borde jag riva ner siporexen och sätta en luftspalt bakom
janus44: Vi har ett enkelt uterum som vi vill ersätta med ett glasat uterum. Vi har beställt något som kallas vår -höst med vintertak. Det betyder att vi tänker ha lite värme i rummet. Sen får vi se hur vintern blir. Tänkte då isolera bjälklaget och vända golvbrädorna och skruva dessa tätt tillsammans. Min fråga är ska jag lägga en diffspärr under golvbrädorna?
Ola78: 5-10 mm bredare än måttet mellan reglarna är perfekt att ha som mått, då sluter det tätt utan att det är förmycket, se på skivorna som är gjorda för c/c 600mm dom är mellan 560-565 mm beroende på märke, just av denna anledning. Håller med om att det är lättare att skära tjocka skivor, lättare att styra kniven.
Moltas: Vi har ett plankhus som håller på att få tilläggsisolering på insidan och ny fasad på utsidan. Totalt kommer lagren se ut enligt nedan: Från in till ut... Gips Plyfa 45mm Vital isolering med 45*45-regler Tre-tums plank Vindduk Windy Spikläkt Fasadbrädor Väldans lite tilläggsisolering totalt men så gör vi :)
farbaute: Sedan kan man ju lätt konstatera att i många hus så är fönstren 10 gånger sämre i isolering än fönstren men å andra sidan har man 10 gånger större yta vägg jämfört med fönster så det går på ett ut... =)
Bing: 1. Gör väl ingen skillnad för det övriga taket där det är felisolerat. Men varför göra det felaktigt bara för att någon annan gjort fel tidigare? Sen ser takpanelen lite dålig ut på bild 1. Blånadsmögel? Kan ju bero på hur det varit isolerat. 2. Har varit med om att man gjort på bägge sätten du beskriver på de byggen jag varit på. Det förstnämnda alternativet har främst
MathiasS: Jag tilläggsisolerade. Bort med gammalt spån och upp med stenull.
petemimo: Hehe Trodde det var dessa material som de flesta anser rätt när det gäller gamla timmerhus osv. Jo vinden är förberedd för sprutning av ekofiber. Nu handlar det om golven. Köksgolvet togs bort (och lades tillbaka) isolerades med ekofiber uppifrån. Resten av golven vore skönt att slipppa riva upp. Så nu är vi inne på plattor av lin /P
youppie: Hej, Håller på med mitt badrum och behöver lite hjälp hur jag ska isolera. Två av väggarna i badrummet ligger mot ytterväggar. Utrymmet är en tillbyggnad sedan gammalt där någon fått för sig att den ena ytterväggen inte ska ligga i linje med övriga huset utan den ska vinkla av snett utåt enligt bild. När jag nu ska bygga badrum vill jag ha badrummet rektangulärt med 90 graders
Ola78: Hej! En luftspalt bygger genom att spika läkt på takstolarna och sen en vindavledare på dom. Man måste alltid ha ett vindskydd för isoleringen annars blåser luften in i den och isoleringseffekten försämras. Sättet med ståltråd för att fästa skivorna var bra, det ska jag tänka på nästa gång. Antagligen bättre än som jag gjorde själv. Ångspärr ska du alltid ha när du
gromit42x: Woody har det i sitt sortiment (i Huddinge iallafall) -h
Tovelainen: Hej och tackar för svar, Dalbotös! Ok då gäller det att se till att det blir tätt där jag väl ger mig på isoleringen. Då är frågan om det finns luftspalt eller om jag måste bygga en sådan medan jag isolerar. Här finns en bild > Det har med tiden blivit ett lufthål längst bort. Än sålänge helt torrt. Blåser in så att spindelvävet fladdrar. Men annanrs är det tätt. Torrt
btg308: Jag har en gammal (1957) oinredd vind som jag tänkte dels tilläggsisolera till viss del och dels bygga ett litet förråd närmast dörren från övre planet bredvid (det är en påbyggd övervåning på knappt halva huset). Jag har inte kollat än om det finns nån vettig diffspärr men vi ska ändå renovera alla innertak på nedre plan så jag funderar helt enkelt på om man inte ska blåsa
Mathias Hansen: Tack för svaren, jag får ta mig en funderare på hur jag ska gå tillväga......
Danjell: Okej, det var mest det att jag inte har några handskar, så jag tänkte slippa åka iväg att köpa handskar :) Tack ändå för svaret
Consensus: Jag skulle inte lita på lösullsfirman. Deras jobb är att fylla din kallvind med isolering, inte att säkerställa att du får en mögelfri vind. Pga ökad risk för påväxt efter tilläggsisolering så skulle jag helt avstå från det du planerar att göra.
adonis: Hej. Jag håller på att renovera en gammal lada på vårt landställe, bygger en mindre bostadsdel i den. Det är inte tänkt som vinterbostad, men vi isolerar väggarna lite för att man ska kunna sova där nån helg trots att det inte är högsommar. Vi har klart för oss hur väggarna ska se ut, men vi funderar lite på hur vi ska isolera taket. Taket ser ut så här: tegelpannor ligger på
Raceman: Dosorna skär du ut för, resten trycker du ihop.
brkn: Hejsan. Har en fundering kring isoleringen av mitt snedtak på huset. Takstolarna är 45 X 220mm och sitter på lite olika avstånd kring cc120, luftspalten på drygt 40mm. Kan man använda en västkustskiva på 50mm och sedan sprutisolera resten, eller sprutisolera och sedan regla på 45mm och där ha 50mm skivan. Tankefel av mig eller? :S Har hört att en västkustskiva på 50mm motsvarar 80mm
petalm: Hej Jag ska riva ner källartaket och sätta dit nytt. Detta är pga av flera anledningar. Den första är att vi har råttor som springer i källartaket, sen att det ska bli varmare på golvet våningen över och sist för att jag ändå kommer göra om källaren och år det lika bra att börja med taket. Mina frågor är dessa: Ska jag använda cellplast som isolering? Hört att det är