20 714 läst ·
30 svar
21k läst
30 svar
Ny isolering ovanpå kutterspån
Sida 1 av 3
Jag skulle absolut inte råda någon att lägga diff.spärren ovanpå spånisoleringen och sedan annan isolering. Diff.spärren får max sitta 1/3 in från varma sidan räknat. Spånet isolerar inte så dåligt som många tror, och framförallt inte om det tilläggs-isoleras ovanpå. Luftens rörelser i spånet kommer att vara minimala, och det är ju luftens stillastående som gör isolerförmågan inte själva materialet. (Förstod ni det där?) Fyll hellre på med mycket spån alternativt ekofiber. Dessa material klarar av att ta åt sig kondens och släppa ifrån sig vid tjänlig väderlek.
Tartan
Tartan
Jag var i kontakt med Paroc och enligt dom så är det ingen fara att lägga diffspärren ovan på spånet. Själv tycker jag att det låter farligt samt mycket tveksamt.tartan skrev:Jag skulle absolut inte råda någon att lägga diff.spärren ovanpå spånisoleringen och sedan annan isolering. Diff.spärren får max sitta 1/3 in från varma sidan räknat. Spånet isolerar inte så dåligt som många tror, och framförallt inte om det tilläggs-isoleras ovanpå. Luftens rörelser i spånet kommer att vara minimala, och det är ju luftens stillastående som gör isolerförmågan inte själva materialet. (Förstod ni det där?) Fyll hellre på med mycket spån alternativt ekofiber. Dessa material klarar av att ta åt sig kondens och släppa ifrån sig vid tjänlig väderlek.
Tartan
Kutterspåns isolerings värde är inte det bästa. Det råder det inget tvivel om. 15 cm kutterspån motsvarar ca 7 cm Miniralull / Ekofiber. Dvs ska du ha 40 cm ekofiber bör du ha minst 80 cm kutterspån för att få samma isolerings värde.!
Varför är det så då? jo kutterspån innerhåller mycket mindre luft ekofiber.
Sen ska man veta att man changsar alltid när man tillägsisolerar. Visst Ekofiber o likande matreal kan ta i mot en viss fukt. Men kommer det för mycket fukt så får man iallfall problem. Lösningen är enkel. God ventelation i boytan.!
Man bör alltid tänka igenom sin innomhus ventelation när man tilläggisolerar.
Per-Erik. Jag håller helt med att det är tveksamt för att inte säga dumt att lägga diffspärren ovanpå spånet. Spånet kommer dessutom att få ett annat värde vad beträffar lufttäthet när man tilläggsisolerar. Detta faktum gör det än mer tveksamt att lägga diffspärr ovanpå spån. Det viktiga är precis som du skriver, ventilationen. Det ska vara ett undertryck i bostaden. Har man två våningar ska men se till att man har undertryck på båda våningarna. Det är mycket vanlig att man har undertryck i bottenvåningen men övertryck på övre plan. Man får då ofta problem med för hög luftfuktighet på vinden med mögel på undertaket som följd efter en tilläggsisolering av vind. Ett enkelt sätt att kontrollera detta är att efter tilläggsisolering, en kall vinterdag gå upp på vinden och se om det är rimfrost på undertaket. Har man det så har man övertryck i våningen under.
Åtgärden är enkel, det är bara att justera ventilationen. Har man självdrag så montera en kanalfläkt på lämpligt ställe som alltid går. Blir ventilationen för hög, så dra igen tilluften något så bildas undertryck.
Tartan
Åtgärden är enkel, det är bara att justera ventilationen. Har man självdrag så montera en kanalfläkt på lämpligt ställe som alltid går. Blir ventilationen för hög, så dra igen tilluften något så bildas undertryck.
Tartan
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ett alternativ till Ekofiber är Warmcel och Thermofloc, som också är cellulosafibrer..
Plastfilm mellan kutterspån och ny isolering är högriskområde, eftersom kutterspån är ett organiskt matrial där mögel kan få fäste och sen börja vandra vidare, jag skulle inte våga mig på detta. När anticimex är ute på uppdrag avlägsnas alltid kutterspån om fuktigheten i dessa spån överstiger runt c:a 70% för att försäkringarna ska gälla.
Gammal byggteknik med tjärpapp som kan andas kan höra hemma här, beror helt på husets ålder och hur vindsventilationen är gjord tidigare, men då ska pappen vara direkt mot plankorna och inte emellan isolerlagren. Mitt förslag blir alltså, skyffla upp all kutter i ett hörn-lägg ut tjärpapp-på med kutter igen-jämna till-sen på med ekofiber-rockwool eller annat som fungerar ihop med kutterspån.
Saxat ur en anvisning från skelefteå museum:
Gamla hus saknar i regel diffusionsspärr på insida yttervägg eller vindsbjälklag. Diffusionsspärrens syfte är att förhindra fuktig rumsluft att tränga ut i konstruktionen och orsaka fuktskador. Det är därför viktigt att vid tilläggsisolering se till att yttre delen av konstruktionen har en hög ång-genomsläpplighet.
länk bifogas:
http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/isolering.htm
Gammal byggteknik med tjärpapp som kan andas kan höra hemma här, beror helt på husets ålder och hur vindsventilationen är gjord tidigare, men då ska pappen vara direkt mot plankorna och inte emellan isolerlagren. Mitt förslag blir alltså, skyffla upp all kutter i ett hörn-lägg ut tjärpapp-på med kutter igen-jämna till-sen på med ekofiber-rockwool eller annat som fungerar ihop med kutterspån.
Saxat ur en anvisning från skelefteå museum:
Gamla hus saknar i regel diffusionsspärr på insida yttervägg eller vindsbjälklag. Diffusionsspärrens syfte är att förhindra fuktig rumsluft att tränga ut i konstruktionen och orsaka fuktskador. Det är därför viktigt att vid tilläggsisolering se till att yttre delen av konstruktionen har en hög ång-genomsläpplighet.
länk bifogas:
http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/isolering.htm
Ekofiber - varumärket alltså - finns inte på skiva.
Du behöver ju inte leja bort jobbet. Spruta kan du göra själv. Det är ju riktigt kul. Köp ett bra andningsskydd först, för det dammar.
Det gäller bara att du hittar en firma hyr ut en maskin, för den är tydligen lite annorlunda för just ekofiber. Jag tror det har att göra med kvarnen i kompressorn som mal och fintuggar den hårt packade balen.

Du behöver ju inte leja bort jobbet. Spruta kan du göra själv. Det är ju riktigt kul. Köp ett bra andningsskydd först, för det dammar.
Det gäller bara att du hittar en firma hyr ut en maskin, för den är tydligen lite annorlunda för just ekofiber. Jag tror det har att göra med kvarnen i kompressorn som mal och fintuggar den hårt packade balen.

Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer