Hej!
Jag har rivit en vägg i vårt sovrum för att bygga en skjutdörrsgarderob i den gamla "kattvinden".
Självklart är inget lätt när man inte kan så ett par frågor har dykt upp.

1. Nu när jag rivit bort väggen så är det oisolerat mot yttertaket och jag kan titta upp mellan yttertak och innertak, upp mot taknocken. Här är det isolerat hela vägen mellan inner- och yttertak, dvs ingen luftspalt. Antar att detta inte är bra men jag har svårt att göra något åt det. Är det någon mening att göra luftspalt i den en och en halv meter som återstår ner till takfoten eller är det helt meningslöst när luftspalt saknas längre upp mot nock?

2. Ytterväggen går ju upp en bit, vilket skapar en ficka utanför väggen ner till takutsprånget. Ska man isolera taket ner till väggnivå eller ända ner till takfoten? Dvs till svart eller rött på bild 2?

3. Hur gör man med plasten över isoleringen, ska den fästas mot boarden i taket innan man börjar stoppa ner isoleringen. Så att den blir inbäddad så att säga. Eller ska jag bara fästa den på toppen av ytterväggen och därefter upp på balkarna i takstolarna?

DSCF8141.jpg

DSCF8145.jpg

Tack för alla tips
Joel

Redigerat:
Jag funderar över precis samma sak.

1. Gör väl ingen skillnad för det övriga taket där det är felisolerat. Men varför göra det felaktigt bara för att någon annan gjort fel tidigare? Sen ser takpanelen lite dålig ut på bild 1. Blånadsmögel? Kan ju bero på hur det varit isolerat.

2. Har varit med om att man gjort på bägge sätten du beskriver på de byggen jag varit på. Det förstnämnda alternativet har främst varit på nybyggen då det ju är lättare att komma åt. Det är nog mer en praktisk fråga i ditt fall, om det är svårt att isolera endast väggen så det möter taket utan att du får glapp i isoleringens skarvar.

3. Förstår nog inte riktigt vad du menar med att fästa diff.spärren mot boarden, men så länge du får det tätt är det bra =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.