1 284 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Isolera med luft?
Som jag förstått det så är det luften i själva isoleringen som gör jobbet.
Rätt eller fel?
Då borde en lufttät luftspalt va det optimala att isolera med.
Varför gör man inte detta?
För att slippa laga punkteringar på huset eller?
Rätt eller fel?
Då borde en lufttät luftspalt va det optimala att isolera med.
Varför gör man inte detta?
För att slippa laga punkteringar på huset eller?
Nej, för i en lufttät luftspalt kan luften fritt cirkulera. Luft på den kalla sidan kyls ner och sjunker, luft på den varma värms upp och stiger. I övre delen av utrymmet kommer varm luft effektivt kylas av mot den kalla ytterväggen, och i nedre delen kommer kall luft sprida sin kyla till innerväggen, och tack vare cirkulationen fortsätter det. Därför är det mycket effektivare att använda ett poröst material som till stor del består av luft men som förhindlar cirkulation.
Dessutom har jag för mig att varje övergång mellan olika material i sig isolerar, och därför är det bra med många små blåsor av luft.
Dessutom har jag för mig att varje övergång mellan olika material i sig isolerar, och därför är det bra med många små blåsor av luft.
Fönster u-värde 0,7 - 1,3
Modern yttervägg, u-värde 0,1 - 0,2, dvs ca 5-7 ggr bättre.
edit: bjomape har helt rätt i varför man måste ha porösa material för att förhindra konvektion.
Det finns även lite att läsa i början av denna pdf:
www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Isolteori.pdf
Modern yttervägg, u-värde 0,1 - 0,2, dvs ca 5-7 ggr bättre.
edit: bjomape har helt rätt i varför man måste ha porösa material för att förhindra konvektion.
Det finns även lite att läsa i början av denna pdf:
www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Isolteori.pdf
Redigerat:
Klicka här för att svara