Isolering
sysifos: ..efter att ha läst artiklar och inlägg på denna sida har jag bara blivit dummare och dummare. det blir nog att förbättre ventilationen och lägga isover på kutterspån och hoppas på det bästa..
chabby: I min matsal som är ett utbygge nån gång i tiden så har man tillägsisolerat utifrån och nu ska jag isolera innifrån! Har satt vinpapp så jag har täckt den gammla isoleringen? det kanske var dumt pga mögel?
frebor: Håller på att isolera övervåningen i vårt 1,5-planshus. Kom dock att tänka på att i mellanbjälklaget sitter en ångtät, genomtrampningssäker folie. När vi bygger badrummet på övervåningen blir det ju två ångtäta skikt med isolering emellan. Plastfolien och badrummets tätskikt. Jag har hört att man inte får ha två täta skikt med isolering emellan. Ska jag låta det vara eller
BigGitt: vill man, kan man häfta det eller limma mot den ena sidan.
Andreas Carlsson: Haha, jag kör på det. Tack för er hjälp, verkligen. PS. Har nyligen blivit husägare och medlem i detta forum och vilka snabba svar, Halleluja, lär hänga här en del känns det som :-)
tallmilan: Har lite svårt att se någon cellplast isolering under plattan som klarar vikten av det huset ...
Bricco: Min erfarenhet säger att vantrivs man med sina grannar så ska man flytta. Måste det vara lägenhet så leta nyare byggnationer med mycket betong.. Bäst av allt är hus onekligen. No more lägenhet för min del. Fick nog av disco, bråk, sex, spring, barn.
Tom73: Tjena alla förståsigpåare :D Väggen ser idag ut som följer utifrån å in: Etterni..."panel"...Ståendetimmer ca15cm...vassmatta/putts...tretex. Etterniten hade jag tänkt får sitta kvar å isolera utanpå de typ 170/45 el. 195/45- Invändigt kommer jag göra rent in till stocken alltså bort med tretex å puts. för att sedan lägga en 45'a isolering (och för att kunna dra den nya elen
Aniska: Bumpar tråden men dessutom med ett tillägg. När vi pratade med vår isoleringsleverantör (tar offert nu) sa han att många sotare kräver sådan där specialull runt skorstenarna - men att den släpper gas när den "brinner" (smälter eller vad den nu gör?) till skillnad från ekofiber. Dvs ekofibern brinner lättare men innan dess är den ofarlig
a_o: Ok tack för era svar, jag kommer kolla runt lite ytterliggare innan jag bestämmer mig.
Baldur: Skulle nog rekomendera ett expanderande polyuretanlim samt försöka skjutaihop skarvarna så gott det går. glappen som blir fyller limmet ut.
tompaah7503: (monologdags) Aha, ser man på, Vital har faktiskt bra beskrivningar på sin hemsida, fast endast på Finska. http://www.vitalfinland.fi/default/sivut/tuotteet/rakenteet/ Alla som börjar med US är ytterväggar och T indikerar Tegelvägg. I alla deras lösningar har de använt 40mm ventilerad luftspalt mellan tegelvägg och isoleringen. US 1.3T är ungefär det jag tänkt mig och konstruktionen
Mikael_L: Vi är i liknande sits, men det gäller ett helt hus. Nu till vintern börjar jag få lite brått med isoleringen, men har inga installationer färdiga. Mina väggar består av 45mm+195mm+45mm isolering, dvs korsreglat på både utsidan som insidan. Den yttersta 45'an sitter redan på plats, i förrgår fick vi levererat all 195-isolering som nu snarast ska in. Sen plastar jag väggarna och så
lillalillajag: Åhh vad det lät bra! Blev lite orolig att vi skulle behöva riva ut allt..det finns inga tecken på konstigheter nu iaf:-) Tack för svaret!
koppar01: Ska lägga golvvärme i badrum och hall. Hur ska man göra med isolering under golvet mot plattan, mellan reglarna? Den ska väl inte lägga den direkt mot plattan? Ska man lägga en platon först och sen isolering? Ett lager frigotlit först och sen isolering? Vilken isolering är bäst att använda i detta fall? Tack på förhand!
smallbone: Köpte skivor från Sundolitt istället, enkla att sätta och cirka 1000 spänn för 40 kvm. Häftpistol bara, och sen skruva fast med medföljande brickor och skruv....
grusgång: Hejsan! Ska till att riva upp hall och samtidigt göra om ett sovrum till badrum, har idag torpargrund och vet väll inte än vad som ligger mellan bjälklagsfacken men det återstår att se :). Kröp under huset igår och faan vad organiskt material det låg där, har nog legat där sen 60-talet då dom gjorde om allt i kåken. Allt såg fint ut inge vitt eller svart mögel vad jag kunde se,
jävla_hus: Jo, detta är ett uselt forum ur aktivitestsynpunkt men trots allt har väldigt många intressanta ämnen behandlats. Jag gissar att många medlemmar har tröttnat på samma frågom om o om igen(vet dock inte om din fråga varit het innan).
Tiger79: Köp skivor som du skär till och lägger liggandes i facken, eller köp som sagt isolering avsedd för stålreglar.
FG: Inget av dina förslag är bra. Vad hade du tänkt att platonmattan ska ha för funktion? Du bör först ha ett fjädrande material som hindrar vibrationer från att fortplanta sig in i betongplattan t.ex. en några centimeter tjock Stepisolmatta. Ovanpå detta ska du ha tunga material och då hade jag kört på några lager golvgips istället för lättbetong. Man får tänka på att det
Dunkelfink: Jag har för ca 4 veckor sedan fått lösull blåst på min vind, allt verkar frid och fröjd, MEN !, de senaste dagarna har det blåst kraftigt ute och då har jag sett att det blåser/yr lösull ut från luftspalterna, jag har själv monterat ribb och masonite som luftspalt, masoniten slutar ca 20 cm i höjd ovanför nivån för isoleringen. Frågan är nu hur jag kan göra för att slippa få
Bagarn: Vi har en knepig krypgrund i vår villa. Det är berg i dagen men avtagande "takhöjd" ju längre in i källaren man går, från 2,20 > 0.75 m. Alla rör löper synliga i krypgrunden vilket är en fördel om ngt behöver åtgärdas. Det kraftigaste röret / ledningen har rock wool isolering lindat runt sig ända upp i tross botten. Ovan den anslutningspunkten ligger tvättstuga och badrum med
pellepite: Perk: Ja det är en bra fråga som vore bra att få svar på... Ngn som har en anaing?
Enk Projektet: Plast:) Om du ska byta tak kan du väl isolera allt utåt och göra luftspalten ytterst.
jnel: Fredrik, skönt att du håller med men jag är fortf. lite fundersam på hur jag bör göra. Till saken hör att även om hela övervåningen är plastad kommer jag inte kunna möta plasten som finns där uppe med plasten jag sätter på nedervåningen. Det kommer finnas ett, från ytterväggen sett, oplastat utrymme på 200mm i mellanbjällaget. Detta på grund av att
BigGitt: Har du isolering med lambda 37 och träreglar 45x220 c/c 600 ger det med 220 mm isolering U värde på 0.132. Trycker du den ca 10mm får du U värde på ca 0.135 / nästan ingen förändring. Träreglarna ger större förlust än det att du vill trycka ihop det lite.
TMC: Hej, Vi har ett äldre hus, byggt på sent 30-tal (funkis), renoverat till största delen under 90-tal. Grunden (kryp) har vi åtgärdat och nu är frågan vad som är bäst att göra med kallvinden? Det är väldigt liten resning på taket, men det är inte platt, vilket gör att vi skulle vilja förbereda att lägga spont eller liknande så att man kan ha kallvinden för viss förvaring av