Har jag fattat rätt? Jag har ett 1,5 plans hus från 1980 med kalla kattvindar. Dvs kattvinden är öppen med ventilation längs med hela takfoten. Jag har mekanisk ventilation och undertryck i huset.

De låga väggarna mot kattvinden består idag av (innifrån) 12 mm masonite, plast, 190 mm isolering med pappsida mot kattvind.

12 mm masoniten består av 240 X 120 cm skivor som är monterade på 3 st lodräta reglar cc 120. Det finns alltså inga liggande reglar vilket gör väggen väldigt mjuk eftersom cc 120 är på tok för långt för en 12 mm masonit. Trycker man på väggen så sviktar den rejält i mitten mellan reglarna.

Jag tänkte lägga på 45 regel på insidan cc 60, sedan osb och sedan gips. Frågan är ska jag välja att lägga 45 mm isolering mellan 45 reglarna? Då får jag först 190 mm isolering, diffusionsspärr, 82 mm.

Med detta klarar jag spärren max 1/3 in i väggen på diffusionsspären. Dessutom består väggen innanför plastenav ca 50% skivmaterial medans väggen utanför består av 100% isolering så isolerings förmågan lär bli något mindre på insidan än vad millimetrarna ger sken av. Å andra sidan så kan ev vind blåsa rakt in i isoleringen där det finns skador på den yttre pappen och då ökar den inre sidans isolering markant.

Så ska jag isolera, köra med tomrum mellan 45 reglarna, eller kanske bara sätta upp lite glespanel 28 X70 på cc 60 på innerväggen och montera osb + gips på det?

Jag kan ju försöka ta bort den befintliga 12 mm masoniten för att göra väggen innanför plasten lite tunnare. Risken är bara att jag kan lyckas göra små hål i den då som jag måste tejpa och det är kanske sämre.

Vad tror ni? Tack!

Jag tror inte att du behöver oroa dig. På med 45-orna bara på insidan plasten. Det är ju så man gör i nya hus. Bara bra
med plasten 45 in i väggen så slipper man ta hål i den för el och sånt. En skada
I pappen är väl bara att tejpa ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.