2 095 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Värmeisolera fuktigt garage
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Vårat garage sitter med lena ångsidan mot huset ( souterräng). Tyvärr sträcker sig garaget ca 3m längre bak än husfasaden och där är det jordfyllt mot garaget.
Övriga väggar är mot fritt.
Nu börjar det komma in fukt i garaget, är lite vatten på golvet i hörnet där det är jordfyllt.
Har temporärt satt en avfuktare och ett 1000W element för att försöka torkaupp luften.
Tänke gräva ur och sätta 50mm isodrän och duk där jag har jordtryck men när jag ändå gör det så vill jag isolera upp övriga väggar så man kan ha 15-18 grader i garaget.
Huset är från -69 och väggarna i garaget är av lättsten 250mm.
Hur gör jag på bästa sätt?
Övriga väggar är mot fritt.
Nu börjar det komma in fukt i garaget, är lite vatten på golvet i hörnet där det är jordfyllt.
Har temporärt satt en avfuktare och ett 1000W element för att försöka torkaupp luften.
Tänke gräva ur och sätta 50mm isodrän och duk där jag har jordtryck men när jag ändå gör det så vill jag isolera upp övriga väggar så man kan ha 15-18 grader i garaget.
Huset är från -69 och väggarna i garaget är av lättsten 250mm.
Hur gör jag på bästa sätt?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Glömde nämna att det börjat växa mögel på vissa grejer i garaget pga detta. Kanske borde tänka till lite på cirkulation också?
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Vattnet kommer från väggen med jordtryck, väggen är synligt fuktig och samlas på golvet. Möjligt att det även tränger upp ur plattan?
Vattnet tränger inte upp ur plattan - problemet är att vattnet inte rinner där ifrån och att det blir så vattensjukt att vattennivån stiger.
Om du dränerar och lägger en platonmatta mellan schacktmassor och yttervägg, så ska dina fuktproblem försvinna.
Om du dränerar och lägger en platonmatta mellan schacktmassor och yttervägg, så ska dina fuktproblem försvinna.
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Det är bara 3m så ska göra det pronto. Hur isolerar jag övriga väggar som är mot det fria på rätt/bästa sätt på insidan.
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Kan man vänta med att lägga dräneringsrör på dessa 3 meter. Skall dränera huset nästa år och tänkte lägga nytt rör då.
Då skulle nog jag vänta med hela projektet och göra alltihop rätt på en gång. Generellt vill man ju börja med att få bort vattnet innan man sätter isodrän lr liknande.studio1004 skrev:
Ett alternativ kan vara att lägga ny dränering vid garaget som temporärt kopplas ihop med den gamla dräneringen tills Du gjort i ordning hela.
Jag har också ett garage byggt i lättbetong men jag valde att isolera från utsidan, regla upp, isolera, sätt vindduk, spika panel, klart d^_^b plattan satte jag kantelement med frigolit runt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden