5 380 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Ekofiber, luftspalt vid takfot eller inte?
Jag har ett hus från 73 med 14 gr taklutning. Jag har dragit mig för att tilläggsisolera vinden, dels för att det är svårt att komma ut med några vindavledningsskivor vid takfot, dels för att jag har bergvärme med låga driftkostnader. När jag häromvekcan var på en mässa kom jag i kontakt med en firma som sprutade Ecofiber. Döm om min förvåning då de sa att det inte skall vara luftspalt vid takfot, utan det är då man får problem. Rätt eller fel?
Hade folk hemma gos mig som sprutade just ekofiber... Å dom sa samma sak till mig att jag INTE behövde göra nån luftspalt mellan innertaket (påvinden) och den nya ekofibern.
De dom hade som motivation va att "så länge den totala Anläggningytan inte överstiger 50-55cm så var de ingen fara. (Jag har brant tak)
Vill gärna höra fler ideer om detta så man inte gör bort dsig :S
De dom hade som motivation va att "så länge den totala Anläggningytan inte överstiger 50-55cm så var de ingen fara. (Jag har brant tak)
Vill gärna höra fler ideer om detta så man inte gör bort dsig :S
Vad är "den totala Anläggningytan" ?
Och hur mäts den ?
(jag har en väldigt lik tråd i denna avdelning)
Mitt tak har dock väldigt liten lutning, dvs fibrerna skulle ligga moy ytterpanelen.
Och hur mäts den ?
(jag har en väldigt lik tråd i denna avdelning)
Mitt tak har dock väldigt liten lutning, dvs fibrerna skulle ligga moy ytterpanelen.
Ta deras påstående med en ordentlig nypa salt!
De (2st) återförsäljare som jag pratat med ang. ekofiber har
inte haft en susning om hur fukt "fungerar"...
-Att generellt säga att du inte behöver en luftspalt om du
använder Eko-fiber (eller någon annan typ av isolering) är
helt vilseledande och ytterst oansvarigt. (Enligt mig)
En ventilerad vind behöver en lagom mängd ventilation, inte för lite,
men inte heller för mycket. -Vad som är lagomt beror på många faktorer
och variera ifrån hus till hus.
De (2st) återförsäljare som jag pratat med ang. ekofiber har
inte haft en susning om hur fukt "fungerar"...
-Att generellt säga att du inte behöver en luftspalt om du
använder Eko-fiber (eller någon annan typ av isolering) är
helt vilseledande och ytterst oansvarigt. (Enligt mig)
En ventilerad vind behöver en lagom mängd ventilation, inte för lite,
men inte heller för mycket. -Vad som är lagomt beror på många faktorer
och variera ifrån hus till hus.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
den totala Anläggningytan... alltså den "våta" ytan måttet på de som ligger mot yttertaket. Eftersom jag har så brant tak får jag på 40cm isolering kanske bara 45 cm som ligger mot taket, medans om du har flakt tak kanske får de dubbla.
Varför ska man ha luftspalt mellan taket ock isoleringen??? räcker de inte med att ha ett antal kattgluggar i varje gavel?
Risken tycker jag verkar vara att de drar upp KALL luft in under takfoten å sen upp på en lite varmare vind, å då kondens... eller?
Visst samma "risk" med kattgluggar men inte alls i samma omfattning. eller?
Förstår de är från fall till fall, men nått slags facit borde de ju finnas..
Varför ska man ha luftspalt mellan taket ock isoleringen??? räcker de inte med att ha ett antal kattgluggar i varje gavel?
Risken tycker jag verkar vara att de drar upp KALL luft in under takfoten å sen upp på en lite varmare vind, å då kondens... eller?
Visst samma "risk" med kattgluggar men inte alls i samma omfattning. eller?
Förstår de är från fall till fall, men nått slags facit borde de ju finnas..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden