Isolering
bäckåbölja: Ok tack, då får vi vänta med att använda källaren som annat än just källare några år, tills det blir ordentligt gjort utifrån. Tack för svaret!
mulpac: [citat] Exakt, har varit med om samma sak. Problemet var att den rökande grannen öppnade balkongdörren eller ett fönster när det var rökdags, vilket gjorde att det blev högre tryck i grannens lägenhet och röklukten sögs in i min lägenhet. Jag lindrade problemet genom att se till att ha ordentligt med tilluft i vardagsrummet (måste inte vara i sovrummet eftersom det blir samma tryck i
ciia: orparn - Kan inte göra någonting förrens fönsterna har flyttat ut. 11 fönster, en balkongdörr och en ytterdörr tar lite plats. Men så fort det är fixat så börjas rivningen. Vi ska nog göra som du säger med att sätta igen garagedörrarna (dubbel) Vi ska bara ha en enkeldörr där sen (mura igen och köpa ny dörr) Tack för alla tips! Dem mottages gladerligen!
swecul: har en hörnmonterad köksfläkt som går igenom kattvinden och ut på taket. Den är isolerad men det drar ändå in en jäkla massa kalluft från hela det hörnet där fläkten sitter, kan man bädda in hela hörnet/röret på kattvinden med isolering tro? Som många andra rasade plåthuven till utblåset av köksfläktsventilen ner i vintras pga all snö vilket gjorde att det släppte en hel
oskis 123: Tack för intresse! Jag tror också att cellplasten är bra. Den har har jag satt dit för två år sen. Däremot är luftspalten (eller snarare frånvaron av den) nåt som gjorts på 70-talet, och det känns som om man inte tänkt efter riktigt. Jag eftersöker inte nån spalt, snarare ondgör mej över att man slarvat. Isoleringen sitter lite hus som helst. Ibland dikt mot takspånten, ibland i
Blindnit: Dåligt insatt men vet att fabriken här i stan hette Rockwool förr men heter nåt annat nu samt skriver Paroc på rullarna. Därmed inte sagt det är exakt samma.
Jan-L: [citat] Det är inte mitt hus, vi skulle bara installera en braskamin där.........och vi öppnade ju bara ett fack i snedtaket för skorstensgenomföringen, resten av taket är intakt, färdigt med takess-skivor. Finns ingen möjlighet att toppa på isolering där utan att riva taket antingen innifrån eller utifrån..............
Tyresö: Har du ett snorhalt falsat plåttak? Hur som helst....45 graders takvinkel är väldigt brant - är grannens takvinkel lika brant?
Herr hatt: Nu när det blivit rejält kallt så har jag upptäkt att det blivit svinkallt på golvet på övervåningen vid balkongdörren. Golvet är rejält kallt en dryg meter in. Har bytt lister och tätat balkongdörren men det gör ingen skillnad Huset är byggt 1926 och jag tror det är sågspån som golvissolering mellan planen . (det kom ner en massa sågspån när jag satte upp en taklampa)
Falcula: hela vinden är rätt torr annars. Detta gäller enbart snetaken då vi har ett brutet tak.
Consensus: Jag skulle tippa att du får kondensering mot rutornas insida om du eftersträvar Rh högre än 40% inomhus vintertid. Det är fin balansgång mellan vad som är icke-torr luft och att få kondensutfällning på fönstrena.
saturnus: Jag har isolerat mitt garage och bostadhuset, båda har pulpettak. Jag spikade en gles vid var sida takstolen/limträ. Översta laget isolering är 50mm med vindpapp, jag använde häftpisolen och häftade isoleringen i glesen, så den blev hängandes uppe, och sen ytterligare 2 x120mm upp i facket ( 20 fack, 10 meter långa) när plast och gles kommit upp, förde jag upp 5.4 m långa råspont
orparn: Troligen enklast att även riva träskivan och börja om helt på nytt med innerväggen
norrbottenstorpet: [citat] Gamla brygghus från 10-talet bryr sig nog inte så mycket om regeländringarna ;). Men i sak har du rätt, ökad isolering kan leda till ökad luftfuktighet, vilket i vissa fall kan innebära otrevlig tillväxt. Att mäta är heller aldrig fel. Dock att bara säga RF under 70% är rätt förenklat. 90% vid +1 lär inte skapa någon större mängd tillväxt heller.
norrbottenstorpet: Ahh, Cheapy var rätt billiga. Väldigt långt att åka för egen del dock :(
Buster1: [bild] Tänk på takfotsvetilationen... Annars ser jag inga problem...
Consensus: OK ligger alla rör på vinden så är kondensisolering meningslös. Man isolerar rören på vinden för att de inte skall kylas ner vintertid så att du får kondensering på insidan. För detta räcker "vanlig" isolering, tex stenull, gullfiber eller motsvarande. Ligger rören nära bjälklaget kan man täcka dem ytterligare. Annars får man klä in isoleringen med nätmatta (om extra isolering
Repaterion: [citat] Dåligt formulerat kanske menar den upp till andra våning som är i källaren....
haenbradag: Hej Huset är från -35 och har träpanel. Ägaren före mig satte tegel.på ytterväggen, Har fått tankar på det här med förbättra isoleringen. förmodar att där finns tidningspapper som isolering. Om man nu sprutar in cellulosa isolering, tynger det ner det gamla? Eller måste man ta bort det gamla?. Hur funkar det med ångspärren? Har hört båda varianterna. Hur gör men med dem
håltagaren: Hej! Jag håller på och färdig ställer en helrenovering av ett rum. Det började med att det skulle bli nya tapeter och nytt innertak.Men när vi tog bort de gamla listerna hittade vi fukt fläckar det slutade med att vi fick riva bort fuktskadat spån och reparera det som var skadat.Jag frågade några äldre snickare om tipps hur jag skulle fortsätta. Definitift inte använda plast men en
Forbo: Av en händelse gjorde jag samma test förut idag faktiskt med IR-termometer. Nybygge och inte hundra tätat kring alla fönster ännu och bara spånskivegolv ännu. 16 grader inne och 1 grad ute. Låg i genomsnitt på 14,5 grader där jag mätte på väggarna...dörrbladets nederkant på stängningssidan låg tyvärr på ca 8-9 grader, där måste jag göra något. Fick nog in den aningens skevt
Mikael_L: [citat] Det går nog bara bra. Isolering med något bättre lambda har högre densitet (kolla t.ex. västkustskivan), så jag tror inte dina ihoppressade skivor isolerar sämre, tvärtom.
Andy_hstad: ja det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha men ändå. Frågan är kan jag lägga på 100 till 200 mm isolering på den gamla även om den är lite dålig med någon sorts vindpapp under?
hakaner: Tyvärr, Tom73, det finns inget "Facit", utan bara att prova... -Det är ju därför kallvindar är en riskkonstruktion... Det går aldrig i förväg att veta hur det kommer att funka...
Mikael_L: jag säger som noa + kolla så kylskåpet inte tar i väggen, dra fram det några mm och försök se till att ingen kontakt finns som kan leda stomljud. + kolla så du inte har några hål mellan kök och sovrum, som kan leda genom ljud. "Kan det komma luft genom kommer det ljud genom"
Steffopoppo: Du tänker en typ "sandlåda"? Jag kommer inte "flyta" hela golvet (16 kvm = mycket sand..) utan göra ett podium. Skulle man då göra en liten låda och fylla i sand i och lägga regel uppe på? hmm... tål att tänkas på.. Om man bor i lägenhet verkar det som att digitaltrummor ställer till med mer väsen än vad jag kunde gissa. Stomljud från pedal och pads verkar sprida sej som bara den.
noa: frigolit dämpar ingenting. det ska va tunga saker,som markskivor(isolering) gips.
källarråtta: Vi använder alltid sprutad lösull till detta. Anledningen är att isoleringen blir bättre OCH billigare. Dessutom slipper du andas byggmax räliga isolering, den är inte rolig... Ring isolerservice/isover i ditt län och fråga vet jag. Det bör kosta runt 160kr/m2 +moms för den tjockleken du beskriver. Lycka till och tänk på att inte snåla för mycket med detta då det är en av husets