i vårt gamla brygghus från 1910-1920 talet är golven oisolerade. Vi funderade på att isolera dem. Utrymmet mellan marken och golvet/balkarna är dock för litet för att man kan arbeta underifrån så man får nog ta upp det gamla golvet och isolera ovanifrån. Jag tror att det vi har är torpargrund, (huset står på stora stenblock med uttag för ventiler).
Min fråga är egentligen om det bara är att lägga isoleringen ganska öppet i balkutrymmet eller skulle ni gräva ut utrymmet. Jag har hört allt från att man ska gräva ut så mycket organiskt material som möjligt till att det bara är att köra ändå. Utrymmet under grunden är snustorrt. Min tanke var att spika på reglar på tvärsgående under balkarna och lägga i isoleringen så att den hålls upp av reglarna och därefter spika på golvet.

Bort med allt organiskt material på backen. Om det behövs gräv ut utrymmet. Jag skulle sikta på att ha minst 200-300 mm fri luft mellan det kommande bjälklaget och marknivån. Med 300 mm kan du med lite möda krypa i utrymmet och göra nödvändiga åtgärder.

Bjälklaget byggs upp såsom du nämner. Om du vill ha ett varmt golv, så korsregla på undersidan av de bärande golvbjälkarna. Så att du stänger ev. köldbrygga som bjälkarna utgör. Längst underst på de korsreglade reglarna skulle jag skruva en bärande bräda som är t.ex. 95 mm bred som utgör upplag för trossbottenbrädorna. Sedan kan du lägga dessa på plats uppifrån, i med en vindpapp och sedan isolering.

Det är ett kul jobb ;) lycka till!

Tack för infon.

Vi får se hur mycket organiskt material det finns att gräva bort, det är mest stora stenar som ligger där, några som sitter ganska bra i backen. Det undre golvet verkar ganska breda tiljor, på det ligger det ett ändå ganska gammalt fint bädgolv. Kanske blir så att man byter plats på dem och lägger tillbaka de breda tiljorna överst.

Mät fuktkvot och RF% i torpargrunden både före och efter! Med isolering kan ev temp i grunden sjunka så mycket att mögel/röta börjar växa ohämmat åtminstone på sommarhalvåret. Kan vara svårt att se men ändå växa så det nästan knakar. Enligt nya regler får RF% inte överstiga 70%.

Josth skrev:
Mät fuktkvot och RF% i torpargrunden både före och efter! Med isolering kan ev temp i grunden sjunka så mycket att mögel/röta börjar växa ohämmat åtminstone på sommarhalvåret. Kan vara svårt att se men ändå växa så det nästan knakar. Enligt nya regler får RF% inte överstiga 70%.
Gamla brygghus från 10-talet bryr sig nog inte så mycket om regeländringarna ;).

Men i sak har du rätt, ökad isolering kan leda till ökad luftfuktighet, vilket i vissa fall kan innebära otrevlig tillväxt. Att mäta är heller aldrig fel.

Dock att bara säga RF under 70% är rätt förenklat. 90% vid +1 lär inte skapa någon större mängd tillväxt heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.