Hej
Har ett nytt FTX agg men gamla ventilationsrör. Mina rör har 50 mm isolering men tydligen är det inte nog. Om jag inte har kondensproblem idag tjänar jag något på att bättra på nuvarande isolering? Om jag fattat det hela rätt behöver jag ha ca 160mm på både till och frånluftsrören. Kommer jag märka någon skillnad? Det verkar ju dyrt med isolering och jobbet lockar ju inte heller... Vad tycker ni som kan? Skall jag bättra på eller inte?

Kondensisolering är diffussionstät, normalt bestående av en tät strumpa med innanliggande 30 mm isolering. Vad har du utanpå på din 50mm-isolering idag? Den blir inte bättre ur kondenshänseende bara för att du gör den tjockare.

Tack för svaret! Jag skall kolla upp hur det ser ut, men jag tror att det bara är isolering och något tunt "glatt"papper runt rören idag. Det som jag tänkte vinna med att bygga på med mer isolering runt rören var att få mindre värmeläckage och därmed få mer värme i utluften fram till aggregatet och även få mer värme i inluften. Men om allt jobb och pengar som går åt inte innebär någon större förändring kan ju pengarna läggas på annat. Tror ni att är det någon vinst ur energisynpunkt att bättra på isoleringen.

Det beror på var rören ligger förlagda. Har du tex tilluftsrör på vinden så spar du energi på att isolera dem.

Det stämmer. Både till och frånluftsrören hänger på vinden. Jag tror att det går ganska lätt att komma åt och bättra på isoleringen. Vilken typ av isolering är bäst eller lättast att använda?

OK ligger alla rör på vinden så är kondensisolering meningslös. Man isolerar rören på vinden för att de inte skall kylas ner vintertid så att du får kondensering på insidan. För detta räcker "vanlig" isolering, tex stenull, gullfiber eller motsvarande. Ligger rören nära bjälklaget kan man täcka dem ytterligare. Annars får man klä in isoleringen med nätmatta (om extra isolering överhuvudtaget behövs, dvs).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.