J
Janne2: Håller på att planera för isolering av tak och har slutat vid isolering med lösull som jag använt mig av tidigare med gott resultat. Konstruktionen ser ut så här utifrån (se bild också Plåttak Läkt till plåttak Takpapp Undertak Distansläkt Vindpapp Isolering Fuktspärr Innertak Min fråga är om vindpappen måste vara av någon särkild kvalité, eftersom isoleringen kommer att
0 svar · 5,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det låter spännande och bra. En produkt jag ska lägga på minnet och prova någon gång. :) För en nackdel akryl/latexfogen har jämfört med silikonen är ju elasticiteten, och ibland behövs ju all rörelsemån man kan få.
11 svar · 12,0k läst
J
JOW: Och sätter man i isoleringen direkt efter man har sprättat paketet så sväller de ut lite till, så blir det tätt.
6 svar · 5,0k läst
Z
Zynx: Ingen plast, använd isoleringsmaterial som andas, vital, träfiber, spån.
5 svar · 1,8k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Problemet här är att ventilationen vid takfoten är igensatt. Och då gör ju inte luftspalten någon nytta antar jag? Då skulle jag ju få ta upp ventilationshål i taket, under pannorna, istället. Men å andra sidan så handlar det bara om en sektion, dvs. mellan två takstolar. Sätter jag luftspalt där, så blir där ändå ingen luftspalt mellan resterande takstolar. Jag tror
9 svar · 7,5k läst
·
imported_jo
imported_jo: Finns många fördelar som folk missar att "snappa" upp. Bl.a möss trivs inte i den, kan appliceras var som helst i princip, bra ljuddämpning m.m Såg att dbn8208 hade skrivit byggisolering.nu , de är entreprenörer åt IsoGreen och använder deras produkter. Jag och flera jag känner tror att vi kommer att se mer av denna typ framöver!:)
2 svar · 3,7k läst
M
Mr Lingonbacken: Som rubriken lyder så har jag lite planer på att tilläggsisolera vårat hus, det är 140kvm i 2 plan med hälften källare/krypgrund och vind! Det drar väldigt kallt ifrån golven på undervåningen i den del som har krypgrund under sig och funderar därför på om man kan sätta skivor i underifrån i taket i krypgrunden, för att slippa riva upp golven! kan man göra så och vilka skivor
0 svar · 812 läst
P
Peter_K: Bortskänkt!
1 svar · 855 läst
Larsa
Larsa: Ett tips: Har man kalla golv beror det ofta på att isoleringen sjunkit ihop och att drar kalluft mellan isoleringen och innergolvet. Lösningen är då att se till att få till isoleringen vid ytterväggarna. Går ofta att göra underfrån genom att lossa blindbotten och fylla på med isolering. Eventuellt skulle man kunna "injicera" med byggskum i borrade hål. Använder man
6 svar · 8,5k läst
Locke
Locke: Jag har liknande konstruktion i mitt hus och lade 70 mm glasull mellan 2"3 på högkant c/c 600 lagda på syllremsor av gummi och infästa med M10 betongexpander c/c 1000. Därefter Uponors golvvärmesystem med 22 mm spårade golvspånskivor, aluminiumplåtar och 17 mm slang. Total bygghöjd 95 mm plus övergolv (parkett / laminat etc).
4 svar · 2,2k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag är i ungefär samma läge: Ska riva det gamla spännvävstaket som spruckit och tänkte sätta skivor istället. Varför då inte passa på att isolera lite? Idag är det bara sågspån och oklar diffusionsspärr. Min plan är att sätta regla upp och sätta frigolitplattor underifrån och sedan sätta innertaket. Hoppas det funkar. Inte helt diffusionstätt, men bättre än inget.
2 svar · 1,5k läst
N
norrbottenstorpet: Ja, jag tycker nog att shakten bör vara så obrutet som det bara går att göra det. Så gärna minerit även mot bjälken, även om det ser ut att vara mer än 100 mm. När du sedan har shaktet på plats, kan du vid en bjälklagsgenomföring låta innertaksmaterialet gå nästintill emot (typ 10 mm) shaktets utsida, trycka in lite stenull och slutligen låter man taklisten gå dikt an mot
3 svar · 20,2k läst
·
I
injonil: Det är normalt för denna typ av isolering, den ser ut så.
3 svar · 8,1k läst
·
O
Ottomatic: Tack för snabbt svar! Du menar att jag ska fylla utrymmet mellan väggen och masonitskivan med fogskum? Tror du att det kan vara så att det är masonitskivan som vibrerar och skapar detta brummande? Har jag förstått dig rätt?
2 svar · 1,6k läst
C
chxbyggarn: Renoverar hus i Frankrike och måste följa lokala traditioner, dvs ingen vanlig "svensk" platta på mark med 300mm isolering och ingjuten golvvärme. Nu har huset dränering 300mm, betongplatta 150mm, "ravorage" där elektriker och rörmokare drar sitt och flytspacklat - totalt 40mm. Nästa steg är isolering, golvvärme och golv. Totalt har jag ca 180-200mm att disponera utan att takhöjden
0 svar · 1,5k läst
M
Macarus: Det är frånluft med timer- och fuktstyrd paxfläkt. Fast jag förstår inte riktigt hur du tänker Rigor. Röret är ju redan isolerat genom en rör-i-rör-lösning så luften från badrummet borde ju mest påverka temperaturen på det inre röret. Jag är dock mest fundersam över det yttre röret. Detta är ju genomgående och en dag då det är minus 20 lär det bli rätt skapligt kallt
3 svar · 3,3k läst
T
Tidsbrist: Jag har en freshfläkt på toaletten på våning 1 och en i badrummet på våning 2, vilka hjälper ventilationen något, men framförallt ser till att evakuera den extremaste fukten från t.ex. duschning. Det där med att plasten ska överlappa håller jag med om i teorin, men i praktiken blir det väldigt svårt. Bjälkarna i bjälklaget går ju in i ytterväggen och att "slitsa" plasten runt
8 svar · 2,0k läst
Snailman
Snailman: ska man ha tex ett garage brandklassat så duger det inte med lösull utan det ska vara skivor
3 svar · 19,3k läst
slacker
slacker: byggarätt - Ngn speciell typ av spackel? Våtrumsspackel? Vävlim som vanligt till Microliten? Och slutgiltigt - Vad för färg? Vanlig väggfärg släpper väl inte igenom funkt? Microlit har jag, likaså vävlim, vanlig väggfärg i massor och spackel ett ar hinkar så det skulle ju vara enkelt.
3 svar · 6,1k läst
·
B
byggarätt: Som sagt att med returfiber och (fungicider) salt så behöver du kontrollera fukthalten och det gör du med en luftavfuktare som du kör med fjärrstyrning.. Då har du både hänslen och livrem... Billigt om du gör det själv med hyraggregat.. Plast är ett oskick otätt uppåt så att fukten innifrån kommer igenom och tätt nedåt så att fukten inte kan torka ut...
9 svar · 4,1k läst
R
reineboy: tack för svaren, vad det gäller slangarna så har det tillfälligt legat i spån som jag nu sugit bort och vill ersätta med ull. så jag tror det kommer bli som förut men med nytt isolermaterial så det skall nog funka.
3 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Om du slänger på en 45'a isolering på insidan med eller utan vindpapp men utan plast så behåller du i princip din gamla konstruktion (som hittills fungerat). Det borde alltså fungera på samma vis. Men det finns en liten sak som händer, det är att du får mindre värmeläckage genom väggen vilket betyder att den yttersta plankväggen tappar lite i temperatur. Och låg du tidigare nära
2 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag kan inte se något problem med det. Själv skulle jag inte tvekat. :)
3 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nädu, det finns bara två svar ... Varav ett är fel = Svaret Ja. :P Skämt åsido ... Det generella svaret är ju Nej. Men har man väldigt bra och torr mark eller något annat som gör att det inte blir tillskjutande fukt så funkar ju nästan vad som helst. Har man blygsamma mängder tillskjutande fukt så kan lösningar med ventilarat, platon och andra fina recept fungera. Har man
2 svar · 2,9k läst
cederbusch
cederbusch: Mja, du kan ju ha tur, men har jag frågor om hur man ska lösa något så åker jag definitivt inte till Bauhaus eller Byggmax eller liknande. På K-rauta här i Örebro däremot finns flera duktiga som jag litar på. Bauhaus verkar mest vara befolkat av unga tjejer som alltid måste ringa efter någon när man ställer den enklaste fråga. Där handlar man om man vet vad man ska ha!
21 svar · 11,0k läst
B
byggankan: Lite hål måste det ju vara för ventilationen, precis som du säger. Men jag hoppas att det ändå kommer hjälpa en del genom att ha en massivare dörr.
13 svar · 6,4k läst
T
Templer: har klistart på fel forum, det borde vara här under isolering..:blushing: http://www.byggahus.se/forum/fasad/179324-fasadbyte-tillaeggsisolering-av-hus-fran-1920-a.html
0 svar · 1,3k läst
S
Segge: Efter en ofrivillig fasadrenovering, funderar jag nu på vad som blir bäst. Mer om vad som hände med fasaden finns att läsa här. 1. Den 95mm isolering som sitter nu är från -65, som det syns på bilden är det skarvat och lappat lite hur som helst, men när jag tittade närmare så såg det värre ut än det var. Dom stående reglarna är bara ca 40mm djupa och isoleringen går därmed
0 svar · 4,5k läst
N
njitnjau: Hej, Jag undrar om det finns nåt bra sätt att isolera en yttervägg invändigt? Väggen består av cementblock med fasadtegel på utsidan. Den vätter mot grannen, varför det nog inte funkar att stövla in o börja isolera från utsidan... Jag har funderat på "Träulit" eller liknande.. Putsa utanpå och sen kakla (badrum) Kan det vara nåt?? Det får tyvärr inte plats med mer än 100mm, sen
0 svar · 1,2k läst
B
BigGitt: Fortsätt med spånet eller annat cellulösa material. Ecofiber ? Men inte glas/sten ull. Och skippa plasten.
4 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.