991 läst ·
6 svar
991 läst
6 svar
vinden
Har dammsugit hela vinden från sågspån och lösull - dessa två passar inte ihop sågspånen var alldeles fuktig där av anledning till att jag tog bort det!! under fanns ingen plast ! hur gör man när man skall isolera vinden igen, huset är uppvärmt hela året (sommarbostad) 10 gr på vintern. P.s har spikat nya innertak!!!
I min sommarstuga som byggdes för drygt 40 år sedan fanns en ångspärr som totalt torkat sönder. Jag slängde ur all isolering, ingen fukt men ett obeskrivligt antal musbon! Sedan la jag ny ångspärr uppifrån vinden. Tog lång tid och det gick åt rejält med åldringsbeständig tape samt en hel del ryggont. Jag la sedan ut lösull ovanpå.
Det är ju inte helt lätt att svara på. Antar att fukten kommer utifrån eftersom det bara är en liten del av året som stugan är bebodd. Kan det yra in snö på vintern som smälter och blöter isoleringen? Är vinden kanske för välventilerad? Kallvind är ju en riskkonstruktion även med året-runt-hus. Håller man bara 10 grader blir ju vinden kallare och fuktigare. Något som sannolikt skulle funka är att täta vinden helt och installera trygghetsvakten vind. Eller isolera utanpå taket med cellplast och täta noga, så att det inte längre är en kallvind. Eller leva med en fuktig vind om det inte fanns några angrepp. Fördelen med sågspån är ju att det även kan lämna ifrån sig fukt.
Klicka här för att svara