3 867 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Genomföring för comhem uttag, vid uppsättning av ljudisolerande påbyggnadsvägg
Hej!
Jag bor i en lägenhet och ska regla upp en påbyggnadsvägg med avseende på ljudisolering, Jag har tänkt använda 70 mm stålskenor och ha en luftspalt på 2 cm och två lager gips.
Problemet är att jag har ett comhem uttag på den gamla väggen.
Då som enklaste lösning har jag funderat på att montera fast ett nytt uttag på nya väggen och dra kablar till den från den gamla uttaget.
Eftersom man måste ha möjlighet att kunna mäta på det gamla uttaget (händer inte så ofta men måste finnas den möjligheten), kan jag inte bara gipsa igen väggen utan måste göra nått så man kan komma åt gamla uttaget från nya väggen.
Har ni nått tips hur man kan lösa detta, kanske med rör eller nått?
Om man nu använder rör, vad ska man ha för rör?
Hur gör man för att få det tätt?
Vore tacksam för tips!
Edit: Uttaget är med internet "Tre hål i väggen" av äldre modell.
Jag bor i en lägenhet och ska regla upp en påbyggnadsvägg med avseende på ljudisolering, Jag har tänkt använda 70 mm stålskenor och ha en luftspalt på 2 cm och två lager gips.
Problemet är att jag har ett comhem uttag på den gamla väggen.
Då som enklaste lösning har jag funderat på att montera fast ett nytt uttag på nya väggen och dra kablar till den från den gamla uttaget.
Eftersom man måste ha möjlighet att kunna mäta på det gamla uttaget (händer inte så ofta men måste finnas den möjligheten), kan jag inte bara gipsa igen väggen utan måste göra nått så man kan komma åt gamla uttaget från nya väggen.
Har ni nått tips hur man kan lösa detta, kanske med rör eller nått?
Om man nu använder rör, vad ska man ha för rör?
Hur gör man för att få det tätt?
Vore tacksam för tips!
Edit: Uttaget är med internet "Tre hål i väggen" av äldre modell.
Redigerat:
När du skriver comhem-uttag antar jag du menar ett tvuttag?
Är det ett utanpåliggande eller infällt uttag?
Om det är korrekt monterat finns det ca 1 varv kabel i dosan bakom uttaget.
Skruva lös själva uttaget utan att lossa kabeln och vik ut det för att kolla hur långa kabeln är.
Om det är två kablar så går det vidare till något annat uttag.
Märk med pilar på kabeln vilken som är inkommande och vilken som går vidare om det är två.
Montera en eldosa mitt över det gamla uttaget när du bygger väggen och trä in kablarna bakifrån.
Om kablarna inte räcker är nog det bästa att ta hjälp av den som servar kabeltvnätet i för att byta ut den/dom kablarna till längre.
Är det ett utanpåliggande eller infällt uttag?
Om det är korrekt monterat finns det ca 1 varv kabel i dosan bakom uttaget.
Skruva lös själva uttaget utan att lossa kabeln och vik ut det för att kolla hur långa kabeln är.
Om det är två kablar så går det vidare till något annat uttag.
Märk med pilar på kabeln vilken som är inkommande och vilken som går vidare om det är två.
Montera en eldosa mitt över det gamla uttaget när du bygger väggen och trä in kablarna bakifrån.
Om kablarna inte räcker är nog det bästa att ta hjälp av den som servar kabeltvnätet i för att byta ut den/dom kablarna till längre.
Det är ett uttag med både tvuttag och internet, det är ett utanpåliggande av äldre modell.
Eftersom det även är internet på uttaget så känns det inte som jag vill röra det, men vore det inte en bra lösning att skaffa ett nytt uttag som man sätter i den nya väggen sen drar kablar från den gamla uttaget?
Jag bor i en hyresrätt (har fått tillstånd), dock så får jag bekosta att själv, så skulle föredra att inte låta dra om kablarna eftersom det är ganska så kostsamt.
Eftersom det även är internet på uttaget så känns det inte som jag vill röra det, men vore det inte en bra lösning att skaffa ett nytt uttag som man sätter i den nya väggen sen drar kablar från den gamla uttaget?
Jag bor i en hyresrätt (har fått tillstånd), dock så får jag bekosta att själv, så skulle föredra att inte låta dra om kablarna eftersom det är ganska så kostsamt.
Redigerat:
Är kabeln/kablarna också listade/klamrade på väggen så är det bara att lossa dom så att dom räcker.
Om det är ett uttag med två kablar kan det gå vidare till någon annan lägenhet.
Regla upp väggen klart och införskaffa en vanlig apparatdosa för dubbelgips.
Skruva loss plastlocket från uttaget och märk upp vilken som är inkommande och utgående.(finns pilar på klämman för skärmen).
Plocka bort uttaget och ramen som det är monterat i.
Trä in kablarna i apparatdosan och återanslut kablarna till uttaget.
Se till att inga kardeler från skärmen ligger i kontakt med mittledaren.
Gipsa klart väggen.
Skruva fast uttaget i apparatdosan men undvik veck på kabeln.
Klart.
Om du får obehagliga stötar från uttaget när du är där och skruvar så kommer det från någon tvapparat i huset. Men det är inte någon större fara.
Om det är ett uttag med två kablar kan det gå vidare till någon annan lägenhet.
Regla upp väggen klart och införskaffa en vanlig apparatdosa för dubbelgips.
Skruva loss plastlocket från uttaget och märk upp vilken som är inkommande och utgående.(finns pilar på klämman för skärmen).
Plocka bort uttaget och ramen som det är monterat i.
Trä in kablarna i apparatdosan och återanslut kablarna till uttaget.
Se till att inga kardeler från skärmen ligger i kontakt med mittledaren.
Gipsa klart väggen.
Skruva fast uttaget i apparatdosan men undvik veck på kabeln.
Klart.
Om du får obehagliga stötar från uttaget när du är där och skruvar så kommer det från någon tvapparat i huset. Men det är inte någon större fara.
Först vill jag säga tack för dina snabba svar!
Idag så lossade jag comhem uttaget från väggen och drog fram den för att se hur lång kabeln var.
Från väggens bakkant till comhem uttagets bakkant blev det 13 cm (satt bara en kabel), med min påbyggnad så kommer väggen att bygga 12 cm (2 cm luftspalt, 70 skenor samt två lager gips).
Så det borde vara lugnt, blir väl lite tajt men borde vara lösbart?
Men jag undrar varför man måste ha en apparat dosa? Kan man inte helt enkelt borra ett hål rakt igenom gipset så litet som möjligt så kabel går igenom, sen skruva fast dosan driekt på gipsskivan?
Fast det kanske blir tätare och enklare med apparatdosa?
Om du ser på bilden så är det en äldre dosa, skulle det vara värt att köpa en ny en som kanske är lite mer slimmad?
Idag så lossade jag comhem uttaget från väggen och drog fram den för att se hur lång kabeln var.
Från väggens bakkant till comhem uttagets bakkant blev det 13 cm (satt bara en kabel), med min påbyggnad så kommer väggen att bygga 12 cm (2 cm luftspalt, 70 skenor samt två lager gips).
Så det borde vara lugnt, blir väl lite tajt men borde vara lösbart?
Men jag undrar varför man måste ha en apparat dosa? Kan man inte helt enkelt borra ett hål rakt igenom gipset så litet som möjligt så kabel går igenom, sen skruva fast dosan driekt på gipsskivan?
Fast det kanske blir tätare och enklare med apparatdosa?
Om du ser på bilden så är det en äldre dosa, skulle det vara värt att köpa en ny en som kanske är lite mer slimmad?
Redigerat:
En apparatdosa är 10 kr och då kan du kasta ramen dom uttaget är monterat i.
Dessutom så tjänar du 4 cm till på kabellängden.
Jag ser ingen anledning att byta ut uttaget om det inte är väldigt gulnad plast i locket.
Om det är ett teleste uttag så har jag nya lock till dom.
Dessutom så tjänar du 4 cm till på kabellängden.
Jag ser ingen anledning att byta ut uttaget om det inte är väldigt gulnad plast i locket.
Om det är ett teleste uttag så har jag nya lock till dom.
Klicka här för att svara