B
bumling: Hej, kanske fel ämnesområde men jag provar här.. Jag bygger garage och har nu börjat isolera. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra med ångspärren.. Så här är det: Nederdelen av mina garageväggar består av 60 cm lecasten. Garaget står uppmurat på tre varv med leca, då delar av en vägg hamnar nedanför markytan. Iallafall, utvändigt är denna mur putsad och målad med
0 svar · 1,1k läst
C
cinoc: Har nu kommit så långt att jag har satt vindpapp under golvbjälkarna, började montera cellplast underifrån men upptäckte då att skivorna fick ett litet mellanrum på en halv till 1 mm mellan skivorna. Det gick inte att få ihop dom även om jag försökte pressa ifrån sidorna, plastbrickorna med skruvarna fjädrade tillbaks. Bytte då taktik och ökade avståndet till ca 1 cm mellan
3 svar · 39,2k läst
H
hanssonrickard: Hmm, det där Maco Dach verkar ju väldigt intressant! Skulle ju spara en hel del jobb invändigt, Nu är det ju iofs en massa påspikade brädor på våra takstolar så vi får väl klä in dem i vilket fall som, frågan är ju då om man kanske skall lägga isolering mellan sparrarna för att ljudisolera?! http://www.maco-takisolering.com/
29 svar · 13,4k läst
·
prototypen
prototypen: Det lät inge bra. Isoleringen måste hållas torr så du får bygga en ställning med plast ovanför din isolering så takdroppet samlas upp / leds till något annat ställe. Men en luftning ovan isoleringen är nog nödvändigt. Protte
5 svar · 2,6k läst
G
Gustafson: Lånar tråden då jag har ett torp som används året runt, det var jord och spån på vinden förr, den är borta nu! Lägga fuktspärren nerifrån hade varit idealiskt men funkar inte då taket redan sitter där, jag har lagt den på vinden mellan och över bjälklaget och funderar nu på isoleringen tänkte börja med 20cm, det är höjden på bjälkarna, kör så ett år och ser om det är
8 svar · 2,4k läst
G
gaia: kolla först med byggnadskontoret om du får bygga om som du planerat. Prata med grannen om han tillåter att du ändrar hans tak. Fundera ut ett alternativ plan om du inte får ändra så som du vill. Kanske blir lättare att få tillstånd att förlänga ditt eget hus i riktning mot skogen i stället för att bygga in sej i grannens tak? gaia
4 svar · 3,0k läst
·
B
Bubblaren: Mina föräldrar bytte syll just för att bli av med lukt, sur utgift men det var värt mycket när dom sålde. Ibland finns det inga genvägar.
5 svar · 2,3k läst
N
nickep: Borde inte plankgolvet ta emot och avge fukt såsom spånet och cellulosan? Och undrar oxå varför luftspalten pga det ihopsjunkna spånet stället till med bekymmer? Luft isolerat väl så länge den står stilla? Jag behöver inte utrymmet på vindan så en genväg med att slippa öppna golvet hade varit skönt :)
2 svar · 1,1k läst
F
Fred vom Jupiter: Cederbusch: Tro mig jag har läst allt vad jag kunnat hitta på forumet men inte hittat svaren. Jag har förstått att många tycker att det är dumt att slänga på mineralull ovanpå de gamla kutterspånen så det vågar jag inte. Naturligtvis borde man suga ut alla gamla spån, ångtäta närmast innertaket och lägga på en halvmeter ny isolering med luftspalter, vindpapp och hela rasket men
3 svar · 2,1k läst
A
Anderssan: tack för svaren. Blir det dumt om man plastar alla ytterväggar/tak och även mellanväggen mellan garage/förråd nu när jag inte kommer ha uppvärmt i båda? Har dock inte läst/hört att man gör så men men.. Jag har en leca-rad på plattan under syllen? Drar man ner plasten ända ner mot plattan eller stannar man vid syllen ovanför lecan?
3 svar · 2,2k läst
R
razza77: Ska tillägsisolera ett rum som idag består av spånskiva, frigolit, plankor, spånskiva och tapet. min fråga är om jag behöver ta bort tapetern eller om jag köra ändå? Mvh
0 svar · 776 läst
V
Västerhaninge 17: Om du ej skall värma upp garaget behövs ingen diff-plast.
4 svar · 2,3k läst
A
andersmc: [citat] Inte som är överkomligt för normala människor. All isolering som finns normalt tillgänglig - glasull, stenull, cellplast, cellulosa - isolerar ungefär lika bra.
6 svar · 2,0k läst
D
Davestha: jooo lär väl vara nått sånt men hoppas dom är på 1200!:D om man kolla byggmax så har dom den här uppbyggnaden --> Ytskikt- ångspärr(plastfolie) - isolering - vinskydd - luftspalt – ytskikt utsida nån som vet om jag behöver ha alla dom där lagren när jag nu isolerar mitt kattvindstak? tänkte migmin uppbyggnad så som följer utifrån och in bef tak - luftspalt - board
5 svar · 12,3k läst
·
A
andersmc: Hur var det, har någon påstått att huset var isolerat över huvud taget? Ett hus från 1909 är normalt inte isolerat alls, möjligen lite kutterspån på vinden, men inte nåt som vi räknar som isolering i dag.
96 svar · 15,9k läst
E
Elvis69: I detta fall spelar det mindre roll om du använder trä eller stål. Personligen föredrar jag stål då det är enklare och rakare att bygga med.
3 svar · 4,0k läst
K
kelite: Stort tack för ett snabbt svar Matti_75 :-)
2 svar · 944 läst
J
JOW: Kanske för sent men det finns ju även "musband".
5 svar · 2,4k läst
C
chxbyggarn: Tack för svar, men hur hittar jag rekommenderad tjocklek för Stockholm? Ljus färg? Pga att mörk färg absorberar värme bättre?
2 svar · 1,0k läst
P
PCLarsson: OK, då ska det inte vara något problem med den delen...
3 svar · 1,2k läst
A
ArvCop: Tänkte väcka denna gamla tråden till liv, någon som har prövat på metoden då jag också har 20 mm rör och behov av många skivor.. ??
2 svar · 3,0k läst
B
Benny_P: Är detta inte lite som att "sila elefanter och skjuta mygg"!? Vad har bäst U-värde, fönster eller reglar? Vad jag menar är att det inte spelar någon roll om man får en köldbrygga i en ram runt fönstret. Dels för fönstret är en större "köldbrygga". Men sätt cellplasten ända ut till kanten, ute i änden sågar du ur i cellplasten så att du kan montera en ram av 45 reglar runt
7 svar · 2,5k läst
Z
ZeroX66: Kan man få tag i isoleringsplattor (mattor) i cellulosa omnejd sörmland?
5 svar · 1,1k läst
H
hempularen: OK, jag utelämnade att det även finns en vindpapp (svart) på utsidan av den massiva plankväggen, och en annan papp som är vit på insidan.
2 svar · 8,3k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Elförzinkat är inga problem att ha utomhus, speciellt inte skyddat bakom panelen.
5 svar · 3,8k läst
Berliner
Berliner: Hej, här har vi redan skrivit om det du nämde. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/147871-angspaerr-ett-maste.html#post1100475 Berliner
4 svar · 2,3k läst
J
Jonas08: Det borde ju gå att borra lite hål i väggarna och spruta in isolering. Då blir ju inte åverkan på väggen så stor. Det finns en massa företag som sysslar med detta (dock oftast som tilläggisolering av ytterväggar). Här är ett i stockhom tex: http://www.feab.se/vara-tjanster/ //Jonas
2 svar · 4,7k läst
Pompe1997
Pompe1997: Finns det någon här på byggahus som har isolerat sin torpargrund underifrån med polyuretanskum eller liknande som kan berätta om det var dyrt och om ni känner någon skillnad?
0 svar · 4,9k läst
N
noisek79: Efter ytterligare sökande kan jag konstatera att det jag letat efter är 'grundmur' å 'källarmur' inte var korrekt benämning. Det verkar helt sonika kallas sockel. Och söker man på sockelisolering finns det en hel del bra info. Men som vanligt verkar det finnas 2.000 olika alternativ så det blir till att snacka med bygghandlarn vilka metoder han förespråkar och säljer.
3 svar · 3,6k läst
Berliner
Berliner: Här har vi skrivit redan mycket om det här ämnet. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/138891-nagon-som-isolerat-taket-utifran-med-thermisol.html Berliner
18 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.