J
Josth: Ventilationsrör i någon form fanns normalt på de täckta bunkrarna från denna tid. Svårt att inreda på ett bra sätt när det bara går att isolera från insidan. All fukt måste ventileras bort i en spalt mellan betongen och byggmaterialet och värme måste tillföras så inte kondenspunkten kommer för nära insidan av betongen. Kanske lika bra att tänka som för gammal oisolerad
5 svar · 2,6k läst
J
Johan H: Ska isolera snedtaket på en 1,5 plans byggnad. Har sökt lite i ämnet utan att riktigt hitta ett bra svar. Jag har 25 mm luftspalt mellan yttertak och isolering, oljehärdad board. Vissa har jag sett sätta en luftspalts board högst upp mot nock, böjd mellan vänster och höger sida på takstolen. Dvs de isolerar hela vägen upp till nock och har inga ventiler på gavlarna. Varför gör man
0 svar · 2,3k läst
M
SBH: glasull= gul stenull= grågrön. flesta fall
6 svar · 991 läst
V
verktygsgalningen: Jag har förövrigt ett stalltips på entreprenör som vi använde, men vet inte om det uppfattas som reklam om jag skriver det i forumet..
4 svar · 8,4k läst
·
J
JockeDjurö: [citat] Normalpriset för Ekovilla är 17,80 per kilo (14 kilos säckar). Till kund. Alltså ca 200 + moms per 14 kilos bal.
9 svar · 3,7k läst
·
J
JockeDjurö: Är det torrt och taket ok. Så kör med Ekovilla lösull. Finns även ekovilla i Skivorr 5, 10 och 15 cm Kan läggas ovanpå..
1 svar · 1,4k läst
N
norrbottenstorpet: Har inte testat just Isolina, men jag har lite linisolering av annat märke. Det luktar i början, men försvinner med tiden. Jag har mest använt det som en större mängd drev som sattes i somras. Nu luktar det inget alls. Dock har jag inte den mängden som du kanske tänker dig.
1 svar · 3,9k läst
F
fredand44: Hej Mikael! Ja det är väl ingen dum ide heller. Jag tänkte i första hand fylla boxen och då kanske mineralull funkar bäst, jag har en säck med överblivet ull. Men kanske att även fodra boxen med cellplast skulle göra det hela tip topp! Tackar för tipset! /Fredrik
4 svar · 4,7k läst
·
L
Lillen 761: Nej det är inte vindpapp, det har jag det också. Detta en tjock wellpapp, ca 12-15 cm tjock, svart och luktar tjära. Det är det som är själva isoleringen. Har bild, alla lägga upp vid tillfälle. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
3 svar · 2,0k läst
X
xoxox: Hej! Vi har köpt ett stockhus och vill nu renovera & isolera. Alltså vi har ett rum som vi skall riva ner allt, fram till stockarna. Och sen vill vi få det ordentligt isolerat, endast på insidan! Det jag undrar är; Vad skall man använda för slags isolering? Vad använder man för material på väggarna? (alltså gipsskiva/spånskiva??) Mycket tacksam för svar! :) Har letat runt på
0 svar · 1,4k läst
D
Daniel_V: Du kan med lätthet fylla utrymmet med ekofiber (cellulosa).
2 svar · 1,1k läst
J
JockeDjurö: Cellulosa funkar fint att lägga ovanpå. Sen säger 15 balar inte så mycket om tjockleken...Men säg att du lägger på ca 30 cm cellulosa isolering EKOVILLA. Jag jobbar extra med ett företag som kör Ekovilla och jag har inte hört något negativt alls. Har du någon typ av ventilation vid takfoten kan du sätta frigolitskivor som är perforerade. Sen ullen direkt på...
3 svar · 1,6k läst
A
alexisu: Hej Har nyligen tilläggsisolerat vindbjälkslaget. Vinden är självdragen. Innan låg där ca 100mm isolering och idag ligger där drygt 300mm. Vi märker redan skillnaden att värmen behålls på ovanvåningen på ett helt annat sätt. Innan jag gjorde detta så efterforskade jag en del... Läste en hel del artiklar osv osv. Fick en del dubbla budskap. Vissa säger att behovet av en ångspärr
0 svar · 1,2k läst
L
Leffilonen: Ytterligare en tråd i kärt ämne :wow: Befintlig yttervägg består av inifrån och ut tapet - tretex - spont - papp - mineralull (70mm) - spont - masonitboard/ribb Pappen har någon form av alulager gissar jag. Se bild.(Taket är helt plant, konstiga reflexer från blixten gör att det ser bulligt ut) Innertaket består av nerifrån och upp Målad masonit - spont - papp - kutterspån (150mm) -
0 svar · 1,3k läst
·
M
Mattias Jönsson: Den dag jag gör om ytorna i rummen blir det ett lager gips utanpå spånskivan, men fram tills dess kan jag leva med pluggade hål. Tänkte göra som när jag lappar gips: Skär ut en konisk "plugg" (lilla sticksågen tiltad 45°), fyller med isolering, limmar dit pluggen och döljer snitten så gott jag kan.
9 svar · 3,2k läst
F
Freia08: någon som vet hur man isolerar en inglasad balkong?
0 svar · 1,8k läst
P
pudde: tog en sväng till bauhaus idag och kom därifrån med just: vindpapp. har klätt första väggen nu, går som en dröm. tack för alla svar!
10 svar · 7,0k läst
F
Fixar_Krille: Hoppas att plasten sitter ovan glesen annar funkar det inte.
6 svar · 2,1k läst
I
injonil: Nedanstånde är vad jag räknade fram och redogjorde för till byggnadsnämnden för min utbyggnad: Komplettering med beräkningar av de tidigare inlämnade energivärdena Enligt BBR 9:4 ska följande U-värden uppnås: Tak 0,13 Vägg 0,18 Golv 0,15 Fönster 1,3 Konstruktionerna för detta bygge är enligt följande: Tak: korsreglat, 290mm mineralull (lambda 36), gips. Enbart isoleringen ger
10 svar · 42,5k läst
E
erinyq: Nej! Absolut inte. Min enda farhåga är att en dåligt monterad vindduk leder till en sämre isoleringsförmåga för väggarna. Jag påpekade bristerna och de blev väl lite nogrannare sedan, men jag är ändå inte helt nöjd. Lyckligvis sätter jag lockläktpanel och då är fasaden ändå ganska vindtätt så det spelar kanske inte så stor roll i mitt fall.
4 svar · 10,6k läst
A
SBH: bara reglerna. fasad blir inte snygg om den är skruvad.160 långa minst
3 svar · 2,4k läst
E
erinyq: Tanken är att sätta takskivor av gips under glespanelen. Om jag tar bort plasten och sedan monterar gipsen mot glespanelen, hur tål denna konstruktion eventuell fukt?
1 svar · 2,3k läst
Gusten87
Gusten87: Tjenare! Kommer inom kort utföra en liknande operation så hoppas det ska funka iaf.. Läst på en hel del och frågat byggare med mera och det man ska tänka på är att man ska ha luftspalten (25mm) mot råsponten (taket) för att ha kvar ventilationen samt om det finns befintliga ventilationsgaller vid nock ska man fortsätta använda dessa alt ventilera ut på liknande vis.. Viktigt är att
1 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Gör man en total livscykelanalys av de olika isoleringsalternativen så spelar det inte så jättestor roll vad man väljer, då det sen sitter där och gör nytta under så lång tid. Ur miljö och resurssynpunkt är det bra att fokusera på mycket isolering. Men på marginalen räknat så stämmer det, mineralull tar rätt mycket energi vid tillverkningen. [citat] Nu jämför du äpplen med
11 svar · 11,1k läst
Thomas Lundquist
Thomas Lundquist: Det går alldeles utmärkt att "fluffa" ekofibern med en kratta t.e.x.
8 svar · 2,2k läst
D
DoubleJ: Tack sa mycket huggan! Vi uppskattar ditt forslag.
2 svar · 970 läst
·
A
Avbytaren: Jag ska tilläggsisolera med en fasadskiva och nu är det så att den gamla fasaden består av asfaboard och (tror det heter läkt) utanpå. Kan jag bara ta bort läkten så att väggen blir jämn och sedan tilläggsisolera eller ska jag ta bort asfaboarden också?
0 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja läs punkt 3 i sista länken i mitt inlägg #13 som jag pekade ut.
6 svar · 8,5k läst
·
P
PST: För att det ska bli kondens måste luftens daggpunkt uppnås...dvs fuktig varm luft som landar på en kall yta. På vintern är uteluften kall och "torr som fnöske" och om den då kommer in i något uterum som är några grader varmare blir den ännu torrare....(= ingen kondens), men visst, på själva glaspartierna kan, och blir det gärna kondens/is, om det är inneluft (som är fuktig och
3 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.