6 966 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
invändig tilläggsisolering
hallå,
har rivit ur gamla köket precis i villan från 1897 och ska göra om. i helgen ska jag regla upp nya och gamla väggar, och tänkte att det vore väl bra att passa på att lägga på 45mm isolering mot ytterväggen när jag ändå håller på. lager blir isf, sett utifrån:
- träfasad
- bärande vägg bestående av stående plank
- nya reglarna med 45mm isolering
- spånskiva
- gips och pärlspont
läser mycket om "åldersbeständig plast". är det något jag BÖR eller ABSOLUT INTE BÖR använda? isåfall, i vilken ordning i lagren?
nybörjarfråga måhända, men sån är jag.
tacksam för svar.
/p
har rivit ur gamla köket precis i villan från 1897 och ska göra om. i helgen ska jag regla upp nya och gamla väggar, och tänkte att det vore väl bra att passa på att lägga på 45mm isolering mot ytterväggen när jag ändå håller på. lager blir isf, sett utifrån:
- träfasad
- bärande vägg bestående av stående plank
- nya reglarna med 45mm isolering
- spånskiva
- gips och pärlspont
läser mycket om "åldersbeständig plast". är det något jag BÖR eller ABSOLUT INTE BÖR använda? isåfall, i vilken ordning i lagren?
nybörjarfråga måhända, men sån är jag.
tacksam för svar.
/p
@niklas9, ser ju lätt ut isf. detta med plast dock känns lite läskigt. huset är gammalt som sagt, och jag vill inte plasta in fukt i nåt lager. bättre att det får läcka lite värme. vilken funktion ska denna plast fylla egentligen?
Läcker det värme blir det kondens och fukt. Plasten håller kvar den varma luften i rummet innanför isoleringen så det inte blir nån kondens.pudde skrev:
Men du ska inte ha plast på badrumsväggar efterssom du då får två täta skikt.
Förhydningspapp = populärt kallat vindpapppudde skrev:
Klicka här för att svara