hallå,

har rivit ur gamla köket precis i villan från 1897 och ska göra om. i helgen ska jag regla upp nya och gamla väggar, och tänkte att det vore väl bra att passa på att lägga på 45mm isolering mot ytterväggen när jag ändå håller på. lager blir isf, sett utifrån:
- träfasad
- bärande vägg bestående av stående plank
- nya reglarna med 45mm isolering
- spånskiva
- gips och pärlspont

läser mycket om "åldersbeständig plast". är det något jag BÖR eller ABSOLUT INTE BÖR använda? isåfall, i vilken ordning i lagren?

nybörjarfråga måhända, men sån är jag.
tacksam för svar.

/p

Använd inte plast som ångspärr, utan förhydningspapp istället. Jag skulle sätta förhydningspapp på båda sidor ny isolering, samt satt det nya regelverket så att köldbryggor minimeras.

Spånskiva, gips och pärlspont? Lager på lager? Tårta på tårta? Jag skulle ha nöjt mig med pärlsponten.

@kurtivan, uttryckte mig klumpigt ser jag. ovanpå spånet är det antingen pärlspont eller gips. inte båda, heh.

@bonnier, tack för tips. kollar upp förhydningspapp. aldrig hört ordet förrän nu. :)

Regla väggarna, isolera, plasta, gipsa.
Regla horisontellt, isolera, plasta, spika pärlspont.

?????

@niklas9, ser ju lätt ut isf. detta med plast dock känns lite läskigt. huset är gammalt som sagt, och jag vill inte plasta in fukt i nåt lager. bättre att det får läcka lite värme. vilken funktion ska denna plast fylla egentligen?

pudde skrev:
@niklas9, ser ju lätt ut isf. detta med plast dock känns lite läskigt. huset är gammalt som sagt, och jag vill inte plasta in fukt i nåt lager. bättre att det får läcka lite värme. vilken funktion ska denna plast fylla egentligen?
Läcker det värme blir det kondens och fukt. Plasten håller kvar den varma luften i rummet innanför isoleringen så det inte blir nån kondens.
Men du ska inte ha plast på badrumsväggar efterssom du då får två täta skikt.

@niklas9, fattar. låter fullkomligt logiskt. stort tack.

pudde skrev:
@kurtivan, uttryckte mig klumpigt ser jag. ovanpå spånet är det antingen pärlspont eller gips. inte båda, heh.

@bonnier, tack för tips. kollar upp förhydningspapp. aldrig hört ordet förrän nu. :)
Förhydningspapp = populärt kallat vindpapp :) Problemet med att använda plast i gamla hus är att det stänger inne fukt och kondensvatten som kan hamna i isolering, och därför ej kan torkas ut. Använd gärna ett isoleringsmaterial som är hygroskopiskt, som kan absorbera fukt.

tog en sväng till bauhaus idag och kom därifrån med just: vindpapp.
har klätt första väggen nu, går som en dröm. tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.