3 186 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur isolera/tysta innerväggar?
Flyttade in i ett modulhus från -69 för ett år sedan och nu börjar jag bli smått irriterad på att det är så lyhört mellan rummen. 70 mm reglar, cc 600, inga kortlingar eller isolering - och spikad spånskiva. Extremt lyhört och rena bongotrumman vid minsta beröring, alltså.
Eftersom jag vill behålla ytorna på bägge sidor är jag inte beredd att göra det på riktigt (kortlingar, isolering, gips etc) utan jag skulle vilja sputa in nånting som dämpar så bra det går.
Någon som har tips på något som lättsprutat (typ genom max ett doshål), men som ändå är hyfsat akustist dött?
Vanliga frigolitkulor borde inte göra varken till eller från. Någon sorts små-Leca, kanske?
Eftersom jag vill behålla ytorna på bägge sidor är jag inte beredd att göra det på riktigt (kortlingar, isolering, gips etc) utan jag skulle vilja sputa in nånting som dämpar så bra det går.
Någon som har tips på något som lättsprutat (typ genom max ett doshål), men som ändå är hyfsat akustist dött?
Vanliga frigolitkulor borde inte göra varken till eller från. Någon sorts små-Leca, kanske?
Sand vore jättebra, - mycket tyngd = dämpar alla frekvenser bra. Säkert också ett duktigt material att omvandla akustisk rörelseenergi till värme.
Sand är kanske inte så kul. Både tungt och så läcker det lätt ut.
Då är sågspån nästa grej jag kommer på. Är lättare än sand så det är ju både en fördel och en nackdel i jämförelse.
Hyvelspån är ännu lättare, dvs dämpar ännu mindre. Hyvelspån ger antagligen inte mer dämpning än mineralull. Men ännu mindre risk att det läcker ut.
edit:
I dina kläder skulle jag nog ta upp ett doshål högt uppe, blåsa in hyvelspån, minst halva facket högt.
Och sen klä den sidan med gips och tapetsera om rummet.
Ev sätta gips även på andra väggsidan.
Sand är kanske inte så kul. Både tungt och så läcker det lätt ut.
Då är sågspån nästa grej jag kommer på. Är lättare än sand så det är ju både en fördel och en nackdel i jämförelse.
Hyvelspån är ännu lättare, dvs dämpar ännu mindre. Hyvelspån ger antagligen inte mer dämpning än mineralull. Men ännu mindre risk att det läcker ut.
edit:
I dina kläder skulle jag nog ta upp ett doshål högt uppe, blåsa in hyvelspån, minst halva facket högt.
Och sen klä den sidan med gips och tapetsera om rummet.
Ev sätta gips även på andra väggsidan.
Redigerat:
Ett bra förslag, men ännu bättre ljuddämpning kan du uppnå om du sätter dubbla gipsskivor på varje sida, då gips dämpar bra. Väggen blir inte så extremtjock.....146 mm om jag räknat rätt. Glöm inte heller sen att foga runt om väggen så att det inte finns någon springa som ljudet kan smita igenom. Behövs inte mycket innan ljudet slinker igenom ett litet hål.Mikael_L skrev:
Tar man upp ett doshål längst upp och sen sätter ett eller två lager skivor så ser man aldrig hålen men man har fortfarande funktionen av spånskivan bakom kvar, så jag tycker fortfarande att Mikael_L:s förslag är bra......ta och kör på det.raveper skrev:
Du kan ju kolla med en lösullsentreprenör om det skulle funka med vanlig lösullsisolering att spruta in i väggen genom ett doshål, men de kanske behöver större hål för slangen.
Problemet ligger ju i att han inte vill öppna väggen.Ola78 skrev:Tar man upp ett doshål längst upp och sen sätter ett eller två lager skivor så ser man aldrig hålen men man har fortfarande funktionen av spånskivan bakom kvar, så jag tycker fortfarande att Mikael_L:s förslag är bra......ta och kör på det.
Du kan ju kolla med en lösullsentreprenör om det skulle funka med vanlig lösullsisolering att spruta in i väggen genom ett doshål, men de kanske behöver större hål för slangen.
Den dag jag gör om ytorna i rummen blir det ett lager gips utanpå spånskivan, men fram tills dess kan jag leva med pluggade hål. Tänkte göra som när jag lappar gips: Skär ut en konisk "plugg" (lilla sticksågen tiltad 45°), fyller med isolering, limmar dit pluggen och döljer snitten så gott jag kan.
Klicka här för att svara