4 207 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Isolerat ventilationsrör besparing eller ej?
Hej
Jag har mekanisk ventilation FTX. Jag har "roat" mig med att bättra på isoleringen runt ventilationsrören. Jag hade ca 50 mm innan och nu fick jag på ytterligare 45mm. Rören hänger på en kallvind. Vad tror ni? Blir det någon skillnad på energiåtgången eller var det onödigt arbete? Huset är ca 175 m2 och den totala energiförbrukningen hamnar på 16500kwh.
Jag har mekanisk ventilation FTX. Jag har "roat" mig med att bättra på isoleringen runt ventilationsrören. Jag hade ca 50 mm innan och nu fick jag på ytterligare 45mm. Rören hänger på en kallvind. Vad tror ni? Blir det någon skillnad på energiåtgången eller var det onödigt arbete? Huset är ca 175 m2 och den totala energiförbrukningen hamnar på 16500kwh.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej själv!
På min ventilationsritning (FTX) står det att rören skall isoleras med 80 mm mineralull om de inte är förlagda i isoleringen i bjälklaget.
Så jag tror att du gjorde helt rätt. Isoleringen kommer att spara energi.
Enda nackdelen är ju att det blir kallare, och därmed fuktigare, på vinden.
På min ventilationsritning (FTX) står det att rören skall isoleras med 80 mm mineralull om de inte är förlagda i isoleringen i bjälklaget.
Så jag tror att du gjorde helt rätt. Isoleringen kommer att spara energi.
Enda nackdelen är ju att det blir kallare, och därmed fuktigare, på vinden.
Höll på med en del beräkningar runt detta för en 5-6 år sedan. hade då 50mm isolering på rören i kallvinden och då skulle jag ha en förlust på 9w/m rör vid -4gr.
100 mm extra (totalt 150) ger en förlust på 4w/m och 200mm extra ger 3w/m.
Jag har 20m rör som jag tillägsisolerat med ca 100mm och om man ser på perioden 15/11-2010--31/3-2011 så var medeltempen -4,7gr. Det ger 4,5mån 135dagar med en besparing på 5w/m=100w, ca 2,4KWh/dygn totalt omkring 300-350KWh förra vintern.
Siffrorna runt besparing vid isolering hämtade jag från parocs sida, om teknisk isolering.
Så för din del skulle jag kunna gissa att du sparar runt 3W/m med 45mm extra. Och om din installation motsvara min med 20m rör så skulle du hamna på 1.5KWh/dygn eller knappt 200KWh om vintern är som i fjol.
/m
100 mm extra (totalt 150) ger en förlust på 4w/m och 200mm extra ger 3w/m.
Jag har 20m rör som jag tillägsisolerat med ca 100mm och om man ser på perioden 15/11-2010--31/3-2011 så var medeltempen -4,7gr. Det ger 4,5mån 135dagar med en besparing på 5w/m=100w, ca 2,4KWh/dygn totalt omkring 300-350KWh förra vintern.
Siffrorna runt besparing vid isolering hämtade jag från parocs sida, om teknisk isolering.
Så för din del skulle jag kunna gissa att du sparar runt 3W/m med 45mm extra. Och om din installation motsvara min med 20m rör så skulle du hamna på 1.5KWh/dygn eller knappt 200KWh om vintern är som i fjol.
/m
Tack!
Det innebär för min del med en besparing på ca 250KWh /år.
Isoleringen och ståltråden inköptes för ca 1800kr. Så det ser ut att vara en ok satsning.
Nu hade jag grym tur och kom över ett restparti för ett kanonpris, annars hade det kanske varit en sämre idé.
Tack för din beräkning och förklaring!
Det innebär för min del med en besparing på ca 250KWh /år.
Isoleringen och ståltråden inköptes för ca 1800kr. Så det ser ut att vara en ok satsning.
Nu hade jag grym tur och kom över ett restparti för ett kanonpris, annars hade det kanske varit en sämre idé.
Tack för din beräkning och förklaring!
Glömde en aspekt. Med varmare frånluft till aggregatet behöver elbatteriet inte gå igång lika ofta. Även det ger en besparing, dock svårare att räkna på men för min del klarade aggregatet ca 2-3 grader kallare uteluft innan batteriet gick igång.Sen blir tilluften lite varmare och därigenom spara du även lite på uppvärmningen av rummen, ännu svårare att räkna på. Åtmindstone för mig. ;-)
Klicka här för att svara