Isolering
BigGitt: Fortsätt med spånet eller annat cellulösa material. Ecofiber ? Men inte glas/sten ull. Och skippa plasten.
storkarp: Jag har ett ca 10 år gammalt uthus troligen av putsad leca eller putsad lättbetong. Idag helt ouppvärmt men med lite värmeläckage från annan byggnad. Sällan under 0 grader inne men förra vinterns -20 grader innebar flera minusgrader under några veckor. Nu skulle jag vilja ha delar av uthuset garanterat frostfritt vilket innebär at jag behöver lite extra isolering. Jag har ett lager
Blindnit: Vidhåller att 45mm är betydligt mer än ingenting men som redan sagts så är det förstås bättre med mer. Hade själv inte tvekat till att offra 1dm till av innerutrymmet. Menar, hur mycket är det egentligen när det kommer till kritan? Sen blir det tuffare fönsterbrädor med d^_^b
byggarätt: Satsa på saltad returfiber och ångbroms för då slipper du åroblem som uppstår med att huset står oanvänt långa tider
Dsl: Tack för svar! Lufttätt kan jag ju få det redan idag, det finns inga sprickor i dagens tak, så med ett par lager takfärg och fog utmed väggarna blir det tätt. Frågan är hur mycket tätare det blir med de plastbelagda skivorna. Taket går som sagt i lite olika nivåer och innefattar en låda som inklädnad av vattenrör, så det blir många hörn att fixa till.
Yrrol: Kan återrapportera att plast på golvet gjorde nytta. Innan så var det kondensdroppar längst alla isolerade vattenrör. Efteråt vad det torrt. Isolera får bli ett projekt nästa sommar. -Funderar på bygga isolerade lådor som bakar in allla VVS rör. Däremot funderar jag, har för mig någon skrev att efter att jag har plastat golvet, så kunde jag likagärna stänga ventilationen... - Är
millalilla: OJ - behövs det verkligen så pass rejält? Stall är tyvärr oftast inte varmisolerade - så det går inte riktigt att jämföra med ... men ja, magasinet är ca 100 kvm i bottenvåningen. Det är dock bara ca 50 av dessa vi ska isolera och använda som hundstall genom att bygga upp en vägg mot den andra halvan av undervåningen.
JOW: Det beror nog lite på hur mycket pengar du vill lägga på det... Du kan ju isolera 70mm först, och prova denna vinter, att värma lite, för att skapa erfarnheten... sedan sala på 70 till eller så, bara att spika med 5" spik isåfall...
spiroo: Vi ska skriva på för ett Smålandsvillan Nybro, men funderar lite grann på vad MATERIALKOSTNADEN blir för att isolera samt dra ventilation på övervåningen? Någon som gjort samma arbete och som har en aning på vad det kan kosta mellan tummen och pekfingret. En lokal snickare lämnade en offert på 100 000 kr för material och arbete, det kändes rätt dyrt för ett sånt arbete...fast vad
pegr: Köp på biltema, mest troligt den billigaste.http://biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Rorisolering/
Matti_75: Ta bort underbrädorna så har du väl plats för isoleringen. Du kan inte spika panelen direkt på västkustskivan då du måste ha distanshylsor vid varje infästning. Dessutom får du bättre isoleringsvärde om du river brädorna, då du inte får några luftspalter bakom isoleringen.
gaia: man kan också skriva : Varning för brännbara gardiner, varning för brännbara täcken och kuddar, soffor och madrasser, rakvatten, mattor osv ..... Gott folk, skaffa brandvarnare !!!! gaia
andersmc: [citat] Om jag tolkar bilden rätt så är det någon slags färdiga profiler för att skapa luftspalt. Ja, sådana finns att köpa. Jag har testat dem en gång och kommer inte att göra om det. Rena skräpet. Angående isolering med cellplast: det kan man visst göra, men det är också något jag helst undviker, på grund av brandrisken. Prova att elda lite cellplast ute på gården så
mmadnez: Någon som vet vad det kan kosta med material, virke + arbete att isolera en vind på 44 kvm, med sneväggar?
kickassford: njae. om de blir så att vi river bort träullen så blir det nog bara putsade väggar. om ens det. källaren kommer enbart vara pannrum och vedförråd.
Matti_75: Jag tilläggsisolerade förra sommaren med Paroc´s 45mm skivor, och det vart en stor skillnad. Lätt arbetat är det också, enda nackdelen är att det kliar väldigt mycket så långärmat och handskar är att rekomendera.
burton666: [citat] Vi har rivit bort räcken och plast-tak mm från den gamla altanen men behåller det gamla golvet eftersom det är rejält byggt. Jag tror inte heller att jag kommer under altanen heller. Det ser ut att vara mer utrymme än det är.
silversmeden: Känsligt läge - hur pass våt?(blöt - fuktig) skulle nog inte täcka in den iaf, tyvärr så är det svårt att få den att torka. Om det finns minsta lilla fukt - mögel kommer som ett brev på posten.
GunnarM: Den enda kattvind i vårt 40-talshus som inte var full med musskit var den där kutterspånet låg kvar, med kalk nedblandat i spånet samt rikligt utstrött ovanpå. Därför tror jag på kalk.
injonil: Det gör inget om det är kallt, det är när det är kallare inne än ute som det kan bli problem med fuktvandring utifrån och in. Har ni isolerat så ökar möjligheterna att det blir varmare inne än ute i och med solinstrålning.
Robert-san01: Förstod en del, men inte riktigt allt skall erkännas. Det är ett modernt hus (2005) med panel. Jag tänker dock riva panelen och spikregeln så det blir bara vindpappen kvar och sätta OSB och gips på de stående reglarna. LilleNo har samma situation, men spegelvänt. Han har också en vägg som vart yttervägg på huset men som kommer att bli innervägg i garaget.
Tiger79: [citat] Det är ok. Men om du vill förhindra kalldrag där takstolarna är så är det bättre ett regla på tvärsen och lägga t.ex en 70mm där...
Berliner: Hej, här har vi skrivit lite om utvändigt takisolering. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/138891-nagon-som-isolerat-taket-utifran-med-thermisol.html Berliner
ZeroX66: Kan vi utveckla det där¨? Menar du cellulosa? Finns dessa i block är det lösvara?
inna01: Det är L-element och ytmaterial som gick sönder och som ni ser är det hörn av huset. Vi har polning. Borde det inte finnas isolering på yttervägg? Det ser ut som tätningslist gick sönder. Jag vet inte om det är syllen eller regel.
Boan: ok, men huset i sig har ju EJ plast idag vad jag kan se... i golvet... krypgrunden är ju aldrig riktig kall, för den värms ju upp av huset, kan det påverka?
FredrikoKarl: Själv tycker jag att fyra db är rätt mycket. En klar skillnad. Så det skulle vara min rekommendation. Annars finns risken att man varje gång en lastbil åker förbi tänker "undrar hur tyst det skulle vara med dom där treglasfönstren som vi inte valde". Sån är då jag iaf :)