Hej!!

Tänkte göra om ett av våra tråkiga förråd till vinkällare och se om någon gjort något liknande eller om någon har lite generella tips.

Finns två alternativ för mig:

1. Att källaren själv håller (konstant) rätt temp och fuktighet.
2. Köper ett vinskåp och då är enda kravet att det går att vistas där (alltså inte minusgrader).

Om vi siktar in oss på spår två. Av de fyra väggarna ligger en mot vår tvättstuga, en mot grannens förråd, båda dessa är beklädda med gips så de känns redan klara. Återstår två ytterväggar. Där jag tänker mig yttervägg-luftspalt-vindpapp-isolering-(plast???)-gips.

Ytterväggarna består av endast panel som dock redan är reglad samt att det ligger läkt där jag kan montera pappen på och då är luftspalten check om det inte vore för att reglarna redan sitter där. Ska jag lägga den om lott så gott det går eller hur ska jag tänka där regeln korsar läkten?

SAM_1685.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen återstår taket och då undrar jag om kan göra väggarna först och lämna taket till senare? Det som jag misstänker kan vara ett problem är att det är en glipa i väggen högst upp mot taket.

SAM_1688.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist undrar jag om plasten mellan isolering och innervägg. Har läst många delade åsikter och ska jag köra utan vinskåp måste jag se till att rummet håller ganska hög fuktighet och då ska jag om jag förstått rätt använda plast för att skydda isoleringen från fukt inifrån?

Alltså:
1. Hur ska jag montera pappen där reglar och läkt korsas?
2. Kan jag göra väggar först och taket sen?
3. Behöver jag plast mellan isolering och innervägg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.