Hej,
Vi har köpt ett gammalt dagis från 70-talet på runt 600m2 och har börjat titta på vad vi ska göra med tak och isolering. Byggnaden är från 1975 och har ett stort låglutande tak (4 grader) som från början var ett papptak. Vid något tillfälle har papptaket ersatts av bandsträckt plåt som absolut måste bort! Det samlas pölar ovanför takfönster och stora delar av plåten har rostat på grund av galvaniska strömmar. Tanken är att ersätta med papp för låglutande tak istället.
I samband med detta arbete vill vi tilläggsisolera eftersom originalskalet isolerar marginellt bättre än ett äggskal och eftersom el var i princip gratis 1975 går direktelen i taket om vi ska värma alla 600m2 på vintern.
Hur jag än räknar verkar det bli billigast per m2 att isolera från insidan med lager av 45mm glasfiber som läggs omlott i flera lager. Eftersom originalkonstruktionen varken verkar ha diffusionsspärr på insidan eller luftspalt på utsidan tänker jag att det vore kanske bra att ordna det samtidigt. Byggnaden har överdimensionerad FTX-ventilation så fukt innanför diffusionsspärren borde inte bli några problem att transportera ut?
Bifogat är två bilder - Den första baserad på min förståelse hur konstruktionen ser ut idag och den andra ett förslag på hur en konstruktion skulle kunna se ut.
1. Är bild två konstruktionstekniskt korrekt; dvs. sitter luftspalt samt diffusionsspärr på "rätt" plats eller finns problem med konstruktionen som jag inte ser?
2. Finns någon nackdel förutom något lägre takhöjd (Vilket verkligen inte är ett problem) med denna konstruktion jämfört med att isolera utifrån och istället bygga på höjden?
3. Finns någonting att tjäna på att "flytta ner" glasfibern en liten bit för att skapa en luftspalt mellan glasfiber och träfiber/cementplatta eller gör konvektion även i ett så låglutande tak att luften rör på sig för mycket? Kan man kanske förebygga det med bafflar för att skapa "luftceller" där luften borde stå mer stilla? Syftet är naturligtvis att öka isoleringsförmågan ytterligare något till minsta möjliga kostnad.
4. Är diffusionsspärren korrekt placerad mellan limträreglarna och klämms fast mot dessa med 45x45 regel eller borde limträreglarna även ligga utanför diffusionsspärren (eg. "kläs in")?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder