Hej,

Har nyligen inköpt en lägenhet i bostadsrätt med hus som uppfördes tidigt 1900-tal. Vindsvåningen var tidigare råvind och blev inredd i mitten på åttiotalet.
Det inre taket var lagt under bjälklaget vid 2.4m och jag har nu inlett ett projekt att höja taket till full potential, längs med yttertaket. Vill frigöra de vackra takbjälkarna och det innebär då att det inre taket kommer att gå längs med yttertaket.

Denna lägenhet är lokaliserad i stockholms innerstad och jag har hört mig för med byggnadskontoret och såvitt dem beträffar skall det inte behövs bygglov eller anmälan för detta jobb. Har även läst på och det verkar inte som jag behöver anlita en certifierad kontrollansvarig för att se över detta jobb. Tilläggas bör är att jag litar till 100% på den arkitekt samt byggfirman som är anlitade för detta då båda är nära vänner till familjen sedan en längre tid.

Några medlemmar i bostadsrättföreningen är dock lite oroliga för påverkan på huset och här är vad jag har lite strul då de vill dra in en oberoende expert. De är oroliga för att innertak och isolering läggs längs med yttertaket "hela vägen upp" och isavränningen då skulle kunna påverkas. Tilläggas skall att det finns värmeslingor för att motverka isbildning i takrännor mm.

Finns det något fog för denna oro eller kan jag dra igång detta jobb i väntan på att föreningen anlitar en oberoende expert? Det är ju semestertider och projektet kommer stå still ett par månader...

Kan det finnas andra saker som en expert kan eventuellt kan ta fram som problem?

Tacksam för svar och generella råd kring detta.

Johan

Redigerat:
Hur mycket isolering hade du tänkt dig i taket? Det är självklart så att det finns risk för att om du bygger bort vinden så för du ut mer värme, beroende på isoleringen, ut till yttertaket och det skulle kunna smälta snö, dvs bilda is. Men ligger det fungerande värmeslingor i rännorna borde det ju funka.

Det jag tänker mest på som jag nog skulle reagera på om jag var delägare i huset är vad som händer med takstolar och annat som du bygger in. Med en inspekterbar vind kan man ju ha koll på vad som händer på vinden. Se om det läcker eller om det är mögelpåväxt. När du bygger in kallvinden till att bara vara luftspalten så förlorar ni den kollen. Blir det mögel kanske det mest är din hälsa som drabbas iofs, men om det börjar ruttna i bjälklaget pga läckage som man inte ser eller liknande och taket behöver bytas så drabbar det ju alla i fastigheten antar jag.

Men annars låter det som en fin idé

En viktig sak är att se till att det finns fungerande luftspalter mot yttertaket och man kan i en del fall behöva sätta ventiler under pannorna, har tyvärr glömt vad de kallas. Det innebär dock ingrepp i taket så dokumentera allt och se till att det dubbelkollas innan allt sätts igen.

/Kent

En annan aspekt är väl vad som finns uppe under taket? Ventilationskanaler? Elinstallationer?
Har du möjlighet att inspektera utrymmet som det är nu?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.