Hej alla snälla! Hjälp sökes :)

Jag har rivit ut ett rum (i en kupa) som varit isolerad med glas-/stenull. Nu tänker jag sätta in linisolering + ångbroms (papp) + ev. råspont och sen panel. Jag är rädd att jag inte lägger på för mycket isolering... Bifogar en bild på en hörna av rummet.

Utifrån är väggarna belagda med plåt med papp sedan råspont och bjälkarna är 10x10cm. "Långsidan" som har ett fönster har mest bjälkar och lite råspont medan gavlarna har lite mer. Jag har tänkt sätta in 10 cm lin på gavlarna mellan bjälkarna, ångbroms sedan 4,5 cm till isolering över hela väggen och till långsidan (som är ganska kort) 10 cm lin mellan bjälkarna, 4,5cm isolering hela väggen, ångbroms sedan 4,5 cm isolering till. Till taket har jag tänkt ha 10 + 4,5 cm isolering (mer kan jag inte ha av tekniska skäl). All isolering sker inifrån.

Kan detta fungera? Tacksam för svar, om det finns någon som kan detta eller som tom. kan räkna på det här smiley.gif. Har läst 100 tals inlägg men blir inte klokare...

Allt gott

• kupanväggar1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill ha lin för att starta kompost i väggarna eller?

Hej Blindnit.
Jag tror att du missförstått mig lite. Nej, mitt syfte är inte att starta kompost i väggarna och är det så att min ev. konstruktion bäddar för det är jag tacksam om man berättar hur man tänker och hur jag kan göra för att det inte blir så. Det är därför jag ställer frågan här :). Sedan är det också att ta hänsyn till hur det ser ut nu, dvs. hur rummet är uppbyggd, jag kan inte bygga upp kupan på nytt :).

Om ditt syfte var att starta en diskussion lin kontra annan isolering så kan jag redan nu säga att jag inte kommer att använda mig av någonting annat.

Allt gott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.