Hej
Vi ska inreda våran övervåning på ca 70m2 och som ni ser är det lite och göra
Huset har timmerstomme och är ifrån början 1900-tal.
Tänkte kolla lite med er hur ni hade gjort för att isolera taket på enklast vis.
Dom två kattvindarna skall tas bort och där måste man upp med nya stolpar som stöttar upp bjälkarna på mitten, några tips på lösningar..
Mitt första inlägg här och hoppas på många tips.
Nina
Vi ska inreda våran övervåning på ca 70m2 och som ni ser är det lite och göra
Huset har timmerstomme och är ifrån början 1900-tal.
Tänkte kolla lite med er hur ni hade gjort för att isolera taket på enklast vis.
Dom två kattvindarna skall tas bort och där måste man upp med nya stolpar som stöttar upp bjälkarna på mitten, några tips på lösningar..
Mitt första inlägg här och hoppas på många tips.
Nina
Jag hade kikat på utvändig isolering istället eftersom det ser ut att vara låg takhöjd. Det är en god idé att se över ventilationen i huset när man inreder vinden dessutom.
http://www.takochtillbehor.se/newhp/pdfs_/produktblad_bauder_pir_swe.pdf
http://www.viking-house.ie/downloads/EPS on Roof.pdf
http://www.takochtillbehor.se/newhp/pdfs_/produktblad_bauder_pir_swe.pdf
http://www.viking-house.ie/downloads/EPS on Roof.pdf
Nej att isolera utifrån är inte aktuellt. Hur mycket isolering lär man ha i taket iom att jag bara har 45mm och timmerstomme på väggarna?! Som ni förstår är huset rätt så kallt på vinterhalvåret.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Fort och fel behöver inte alltid vara samma sak som "enklast".
Men det är riktigt. Det finns tusentals trådar i forumet om inredning av vindar och isolering av källare. Enklast är alltid att smacka på isolering på insidan. Men det skapar bekymmer. Undertaket eller källarväggen är fortfarande kalla ytor, mot vilka det kondenserar vintertid. Vart detta vatten tar vägen kan du ju fundera på. Och i ljuset av detta måste man fråga sig vad som är "enklast".
Men det är riktigt. Det finns tusentals trådar i forumet om inredning av vindar och isolering av källare. Enklast är alltid att smacka på isolering på insidan. Men det skapar bekymmer. Undertaket eller källarväggen är fortfarande kalla ytor, mot vilka det kondenserar vintertid. Vart detta vatten tar vägen kan du ju fundera på. Och i ljuset av detta måste man fråga sig vad som är "enklast".
Klicka här för att svara
