G
gaia: ja, min halm var också i skick som om den var hämtat igår från fältet :). Längst golv luktade den som våt halm men helt friskt efter torkning :). Överputsat och ok idag. Din verkar vara i mycket bättre skick så putsa på utan tvekan. En så omodern , enkel och billig lösning som fungerar :). gaia
13 svar · 7,0k läst
·
T
Triton242: Hej. Nej taket är spontat med vindpapp på vinden och sedan 150 ull. Själv tänkte ja klä väggen med vindpapp när jag är klar med allt utom osb/gips. Ventilation har jag bytt förra året från ett självdragssystem till ett riktigt bra frx system.
4 svar · 1,2k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Jag skulle isolera golven, inte pga värme utan för ljudet. Man vill inte höra allt från bottenvåningen på övervåningen...
9 svar · 5,2k läst
A
AndersS: Låter som det är ett hus utan plast i väggar och tak så det är inga problem. Har själv har gjort tilläggsisolering av väggar med 45mm på insidan och sätter inte plast i vårt hus från -60. Kommer aldrig kunna få hela huset tätat och då är det bättre att inte använda plast.
1 svar · 2,5k läst
S
savio: Jag funderar på om man ska ha plast mellan isoleringen och plywood på väggarna eller om det är overkill? När det gäller taket så är luftspalt alltså gjord, nu är det upp med isolering som gäller. Hur fäster jag denna? Genom att spika läkt under på befintliga takstolar?
1 svar · 3,6k läst
·
K
Kackelbo: Jo, det är en god ide' Smurfen, och det blir nog så. Men övriga byggnader på tomten har lockpanel så på sikt vill jag nog ha samma fasad. Och då är det ju lika bäst att isolera när korken ändå är ur, - så att säga... Frågan är hur krångligt det kommer att bli att få en begagnad gäststuga att se ut som man vill ha den, eller om det är lika bra att köpa en ny... Men det verkar
7 svar · 5,0k läst
slacker
slacker: En annan aspekt är väl vad som finns uppe under taket? Ventilationskanaler? Elinstallationer? Har du möjlighet att inspektera utrymmet som det är nu?
3 svar · 2,2k läst
A
andersmc: [citat] Det finns alltså inga länkar.
36 svar · 21,5k läst
·
P
Prällö: Vi äger ett äldre soldattorp (1820-1840) i skärgårdmiljö som är i stort orört bortsett från en tillbyggnad (kall hall runt 1900), plåttak (19??) och plastmatta i kök runt 1960. I övrigt har de befintliga delarna hållit efter fram till ca 1980-tal. Huset är timrat (förutom hallens väggar utgörs av endast bräder med tapet) Det står på krypgrund. Värmekälla är köksspis och
0 svar · 1,7k läst
J
jonhaggqvist: Nybörjarfråga. Jag ska tilläggsisolera kåken och har en fundering, som det förmodligen finns en någorlunda enkel lösning på... På ena väggen finns en murstock som gör att jag får en vinkel mitt på väggen. Skickar med en bild. [bild] Den röda delen är den jag funderar över. Hur mäter jag vinkeln, skär och passar in fasadskivan på smidigast sätt? Samma "problem" uppstår vid
0 svar · 1,1k läst
·
HiddenDingo
HiddenDingo: Bra tips! Det verkar som ljudet uppstår ungefär där jag trodde
2 svar · 1,4k läst
H
huggan: Då heter det inte krypgrund, krypgrunden är det under bjälklaget och blindbottnen. Du kan ha gullfiber, stenull, kutterspån, ekofiber eller cellplast.
3 svar · 1,6k läst
cederbusch
cederbusch: Nu ville de ju inte att jag skulle sponta hela vägen upp, för då skulle det bli svårt att se att det verkligen fyller ut och man får räkna med att isoleringen sjunker. Gles kanske är praktiskt om man ska sätta skivor. Men det ska ju inte jag och de 3 extra cm som glesen utgör sparar jag gärna på, det är nog lågt ändå. Hur som haver så har vi nu tagit hem skivor istället som vi
8 svar · 3,0k läst
harry73
harry73: Mögelspår finns överallt och mögel växer där det finn gynsamma förhållanden. Så om eventuellt mögel på din isolering skulle ligga mot en träkonstruktion som är tillräcklig fuktig att mögla, då skulle den konstruktionen också börja mögla om det inte finns mögel på din isolering. Men ett möjligt problem är att det gamla möglet upptäcks vid en senare besiktning (vid
1 svar · 3,9k läst
L
Lestat: Hej!! Tänkte göra om ett av våra tråkiga förråd till vinkällare och se om någon gjort något liknande eller om någon har lite generella tips. Finns två alternativ för mig: 1. Att källaren själv håller (konstant) rätt temp och fuktighet. 2. Köper ett vinskåp och då är enda kravet att det går att vistas där (alltså inte minusgrader). Om vi siktar in oss på spår två. Av de
0 svar · 3,6k läst
·
P
Peter_K: Så här gjorde jag för några år sedan. Blev betydligt tystare. http://www.byggahus.se/forum/isolering/113164-akustikprofilen-isolering.html
1 svar · 4,9k läst
AXS
AXS: Vinden och tixa tätningslisterna i fönster! Se även till att täta springor och drag, finns mycket att tjäna. Om det varit hus av trä skulle jag isolerat, men nu är det redan tätt och 5cm är inte extremt direkt. Med tätt menar jag inte ångtätt(Typ plast) utan tätt så det inte blåser in.
2 svar · 1,7k läst
M
mosc: Ja, det är klart, om man bortser från det då? :) Jag har inget behov av el i den väggen, ingen fördel att ha en luftspalt på insidan när man inte har någon ute?
2 svar · 1,9k läst
·
V
Västerhaninge 17: Goda råd får du självklart HÄR :wow:
9 svar · 1,7k läst
R
ribban79: Hej! Har nyligen blivit ägare till ett hus med vidbyggd dubbelcarport. Då vi inte känner att vi har behov av all denna parkeringsyta funderar jag på att bygga in halva carporten och göra ett hobbyrum för snickeri, målare m m. Jag är lite fundersam på hur jag bäst går tillväga med detta. Tänker mig att göra såhär: - Bygga ett golvbjälklag på plintar ca 5-10 cm ovanför marken. -
0 svar · 926 läst
NAE
NAE: Har nu läst i timtals om ångspärr el inte, ska man skita i ångspärr och köra med vindskyddsfolie istället?!
7 svar · 5,8k läst
·
O
oceanis: Exakt så har jag också gjort. Använde Feelingwood i skivor som isolering och Divoroll Top RU duk.
16 svar · 35,1k läst
·
J
Johan H: Isolering av snedtak på nybygge. Övervåning på garage som ska vara fulluppvärmt. Utrymme 110 mm för isolering på takstolarna som de ser ut nu. Ska bygga på dessa med 95 eller 120 mm, vilket ger ett totalt utrymme på 205 resp 230 mm. Sedan troligen ett lager 45 mm skivor på insidan. Paroc eXtra skivor sitter i alla väggar (145+45+45), lambda 0.036 För att undvika strulet med att
0 svar · 2,5k läst
L
largab: Ja värmeledningen sker vigselrätt mot markytan, kortaste vägen. Men totala ytan blir ju större Sent from my LT18i using Byggahus
4 svar · 3,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Vi får se. Det värsta är att jag har fullt med torkat sk. karbamid-skum bakom panelen och den vill inget hellre än att blåsa runt i kvarteret likt ett snöoväder... Jävla idioter som sprutade in skiten.
5 svar · 2,5k läst
·
V
vassmannen: [citat] [bild] Beijer Byggmaterial www.beijerbygg.se/ [bild] K-Rauta, Sverige www.k-rauta.se [bild] Sickla Allé 2-4 131 24 Nacka www.fredells.se
7 svar · 17,1k läst
cederbusch
cederbusch: TL: Det är de takstolsdjupen som finns att tillgå. Jag vet att det inte följer ngn norm men det är bättre med 16 cm modern isolering som fyller facken än det hopsjunkna sågspån som finns där nu. Längst ner är det väl packat men ju längre upp längs snedtaket man kommer desto tunnare är skiktet med spån för att längst upp knappt ens täcka undertaket. Men vi ska regla på lite har
3 svar · 6,9k läst
D
Djangos: ...eller borde jag kanske satsa på att endast isolera mellan golvreglarna och behandla det hela som en krypgrund...
1 svar · 7,1k läst
·
T
teton: Det beror väl på vad du ska använda rummet till. Men som du säger isoleringen tar upp "burk" ljudet. Bästa är väl egentligen att sätta en markskiva (hård isolerskiva) mellan reglarna. Den tål dessutom fukt bättre. Men är också dyrare. Annars sätter du något på baksidan om reglarna så att isoleringen inte ramlar bakåt mot väggen. T.ex najtråd lr kortlingsband.
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.